ارتقای مدیریت وصول منابع؛ نفعی دوسویه برای ذینفعان و تأمین اجتماعی

رویکرد ارتقای مدیریت وصول منابع به عنوان یکی از طرح‌های ‌بیست‌گانه تحولی سازمان تأمین اجتماعی است تا این نهاد بزرگ بیمه‌گر بتواند با مدیریت درست منابع برای همه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حدود ۵۰ میلیون فرد بیمه شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش هدف‌گذاری مطلوبی داشته باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، پیاده‌سازی ساختار شناسایی و احصای دیجیتال مطالبات سازمان از دولت، ساماندهی تقسیط و وصول مطالبات بیمه‌ای، ساماندهی معافیت‌های بیمه‌ای، سازوکار کنترل فرار بیمه‌ای مقداری با واقعی‌سازی دستمزدها و تدوین سازوکارهای کنترل فرار بیمه‌ای تعدادی بخشی از اقدامات این طرح‌های تحولی در راستای ارتقای مدیریت وصول منابع سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

همچنین کاهش فاصله زمانی شناسایی تا قطعیت و سپس وصول بدهی (پیگیری و وصول به‌موقع) زمان‌بندی الزام‌آور، ابلاغ اوراق و احکام سازمان از طریق ثنا، تعیین تکلیف اموال و املاک بازداشتی، کاهش مطالبات ورودی به هیأت‌های تشخیص، قطعی کردن مطالبات شناسایی‌شده فعلی با زمان‌بندی مشخص، وصول مطالبات قطعی شده با زمان‌بندی مشخص و وصول بر مبنای کاربرگ برخی دیگر از برنامه‌های اجرایی در راستای اجرای طرح ارتقای مدیریت وصول منابع در بزرگترین سازمان بیمه‌گر به شمار می‌رود.

رویکرد سازمان تأمین اجتماعی برای مدیریت درست منابع نفعی چندسویه دارد اینکه اگر همه کارفرمایان با جامعه آماری یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری به موقع حق‌بیمه‌های کارگران تحت پوشش را به موقع پرداخت کنند، این نهاد بیمه‌گر ضمن دریافت منابع پیش‌بینی شده خود در هزینه‌های ماهانه خود برای پرداخت مستمری، تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت در بخش مصارف همیشه پیشرو خواهد بود.

بنابراین در صورتی که همه منابع پیش‌بینی شده سازمان تأمین اجتماعی که حدود ۸۰ درصد آن از محل بیمه‌پردازی جامعه تحت پوشش کارگاه‌ها تأمین می‌شود، به موقع دریافت شود، تعادل و توازن در منابع و مصارف برای ایفای تعهدات ۹۰ هزار میلیارد تومانی ماهانه این سازمان نیز ایجاد می‌شود.

اجرای کامل طرح‌های بیست‌گانه راهکاری برای تأمین منابع پایدار

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ۲۵ فروردین ماه در مراسم بزرگداشت روز ملی منابع انسانی در سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال‌جاری حدود ۷۰ درصد منابع مورد نیاز تأمین اجتماعی باید از طریق وصول حق بیمه‌ها تأمین و مابقی از سایر منابع فراهم شود؛ بدیهی است همه این اقدامات باید توسط منابع انسانی سازمان انجام شود.

سالاری همچنین روز هشتم اردیبهشت در نشست هم‌اندیشی مدیرعامل با شرکای اجتماعی و به‌مناسبت هفته کار و کارگر اجرای کامل و موفق طرح‌های بیست‌گانه تحول‌آفرین و توسعه‌ای را راهکار اصلی رفع مشکلات و اصلاح شرایط سازمان و تأمین منابع پایدار برای آینده تأمین اجتماعی دانست و افزود: اجماع‌سازی با ذینفعان، راه رسیدن سازمان تأمین اجتماعی به اهداف خود است.

۲۰ طرح تحولی تأمین اجتماعی کدام است

سازمان تأمین اجتماعی در دوره جدید مدیریت خود ۲۰ طرح تحولی را به عنوان اولویت‌های این نهاد بیمه‌گر در نظر گرفته تا با اجرای کامل آنها به سمت تحولات و اقدامات برنامه‌ریزی شده حرکت کند و در نهایت همه این اقدامات منجر به ارائه خدمات گسترده‌تر و باکیفیت‌تر به ذینفعان این سازمان شود.

اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده، رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی، اصلاح ساختار مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی، بیمه متمرکز و یکپارچه‌سازی شعب بیمه‌ای، خدمات بیمه‌ای فضای کسب و کار، سازماندهی بیمه‌ای کسب‌وکارهای نوین، تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمه‌ای، مدیریت تعهدات بیمه‌ای، ارتقای مدیریت وصول منابع، سازماندهی مشاغل سخت‌وزیان‌آور و اصلاح عناوین شغلی، هوشمندسازی و ارتقای بهره‌وری بازرسی دفاتر قانونی و چشم‌انداز تأمین اجتماعی نوین بخشی از طرح‌های تحولی بیست‌گانه تأمین اجتماعی به شمار می‌رود.

همچنین ضابطه استعدادیابی و شناسایی و جذب نخبگان، ساماندهی و اصلاح روند انتصابات، پرداخت مبتنی بر عملکرد و بهبود پرداخت به کارکنان، رضایتمندی مبتنی بر نظارت مردمی و ارتقای نظام پاسخگویی، نظام یکپارچه مالی-تعهدی، بهره‌وری منابع مالی سازمان، سرمایه‌گذاری و خروج از بنگاهداری و ساماندهی شرکت‌ها و املاک به عنوان بخش دیگری از ۲۰ طرح تحولی سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

۹۵ درصد کارفرمایان به تعهدات قانونی عمل می‌کنند

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی ۹۵ درصد کارفرمایان به تعهدات قانونی خود در راستای پرداخت حق‌بیمه‌های جامعه تحت پوشش عمل می‌کنند، همین موضوع ارسال به موقع لیست حق‌بیمه‌ها سازمان را در راستای مدیریت منابع پایدار همراهی و یاری می‌کند. با توجه به اینکه منابع سازمان برای ایفای تعهدات ۵۳ درصد جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی هزینه می‌شود این نوع مدیریت، توسعه خدمات و ارائه باکیفیت انواع خدمت به ذینفعان سازمان را به دنبال دارد.

همچنین سازمان تأمین اجتماعی در چارچوب طرح‌های بیست‌گانه تحولی و توسعه‌ای، درصدد ایجاد تغییرات اساسی برای تسریع و تسهیل فرآیندها و خدمات مرتبط با کارفرمایان است، زیرا همه این برنامه‌ها می‌تواند به ارتقای مدیریت منابع در بزرگترین سازمان بیمه‌گر کمک کند. این برنامه‌های تحولی به نفع ذینفعان سازمان با حدود ۴۱ میلیون جامعه بیمه‌شدگان با افراد تبعی و ۹ میلیون گروه‌های مستمری‌بگیران با خانواده‌های آنان است.

تأکید سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی بر تعادل منابع و مصارف

همچنین در بند ۳ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی موضوعاتی نظیر (پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین‌نسلی و عدم تحمیل طرح‌های فاقد تضمین مالی بین‌نسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمه‌ای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی به عنوان اموال متعلّق حق مردم با تأکید بر امانت‌داری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم) مورد توجه قرار گرفته است. به این واسطه ۶ طرح از طرح‌های تحولی بیست‌گانه سازمان تأمین اجتماعی مرتبط با این بند سیاست‌های کلی لحاظ شده است.

همچنین در این بند سیاست‌ها به موضوعاتی همچون مدیریت تعهدات بیمه‌ای سازمان با هدف حفظ پایداری مالی، ارتقاء مدیریت وصول منابع با هدف تعادل منابع و مصارف، ساماندهی مشاغل سخت و زیان‌آور و اصلاح عناوین شغلی با هدف پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین‌نسلی، هوشمندسازی و ارتقاء بهره‌وری بازرسی دفاتر قانونی با هدف پایداری مالی، سرمایه‌گذاری و خروج از بنگاه‌داری و ساماندهی شرکت‌ها و املاک تأکید شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین ۲۴ دی ماه سال گذشته در مراسم معارفه و تکریم مدیرکل روابط عمومی این سازمان گفته است: در حال حاضر با توجه به اینکه منابع و مصارف تأمین اجتماعی با هم همخوانی ندارد شرایط سختی داریم؛ به این علت که واقعا هیچ دولتی توان پرداخت حق بیمه‌هایی که قانون‌گذار از دهه ۶۰ تا به امروز بر عهده دولت گذاشته، ندارد. تأمین اجتماعی به موجب حکم قانون حق وصول آن حق‌بیمه‌ها را از بیمه شده یا کارفرما ندارد و در نهایت کسری فعلی ایجاد شده است.

مصطفی سالاری تصریح کرد: با این همه، این وضعیت و کسری منابع، نباید مانع از انجام تغییرات و اقدامات تحولی مثبتی که شرکای اجتماعی از تأمین اجتماعی انتظار دارند، شود. باید در عرصه‌های مختلف با مشکلات مقابله کنیم و نباید اجازه دهیم مشکلات انگیزه، روحیه و فرصت تحولات را از ما بگیرد.

جذب بیمه‌شدگان جدید برای تأمین منابع پایدار

مهمترین رویکرد هر صندوق بازنشستگی و بیمه‌گر افزایش ضریب پوشش بیمه‌ای برای رشد و پایداری منابع محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر مسیر افزودن شمار بیمه‌شدگان با حدود سه میلیون بیمه‌پرداز جدید در سازمان تأمین اجتماعی پیش گرفته شده است زیرا این اقدام به تعادل منابع و مصارف سازمان کمک خواهد کرد.

سازمان تأمین اجتماعی که بیشترین ضریب نفوذ بیمه‌ای در میان صندوق‌های بازنشستگی را با عدد ۵۳ درصد در اختیار دارد، در حال حاضر به ازای ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه شده اصلی، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته را تحت پوشش دارد که باید با ارتقای مدیریت منابع، به همه تعهدات خود عمل کند.

تأمین ‌اجتماعی باید منابع پایدار داشته باشد

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: سازمان بزرگ تأمین ‌اجتماعی باید منابع پایدار وابسته به اقتصاد کار و تولید و متأثر از شرایط اقتصادی جامعه را در اختیار داشته باشد تا بتواند پایداری بزرگترین سازمان بیمه‌ای را محقق کند. البته عوامل تعیین‌کننده در منابع شامل نوع بیمه‌شده، رابطه بیمه‌پردازی، میانگین سنی، جنس و متغیر دستمزد در این مسئله تأثیرگذار است و می‌توان ارزیابی درستی از این عوامل در رشد منابع حاصل از تعداد بیمه‌شدگان جدید داشت.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: یکی از مهمترین مسیرهای دستیابی به منابع پایدار در سازمان تأمین ‌اجتماعی، جذب بیمه‌شدگان جدید با انواع نرخ حق‌بیمه‌ها است، به همین واسطه در سه سال اخیر توسعه بیمه‌شدگان جدید با اجرای طرح‌های بیمه‌ای و تأمین منابع پایدار دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود سه میلیون نفر به جمع بیمه‌شدگان جدید سازمان تأمین اجتماعی افزوده شده است، افزود: استمرار چنین مسیری می‌تواند به مدیریت منابع پایدار سازمان کمک کند. با توجه به اینکه تأمین منابع برای سازمان تأمین اجتماعی یک ضرورت است باید همه کارفرمایان در راستای تعادل منابع و مصارف این سازمان همراهی و همکاری جدی داشته باشند.

اجرای تعهدات جاری تأمین‌ اجتماعی منوط به تأمین منابع از سوی بیمه‌پردازان

جهانی اضافه کرد: تأمین به‌موقع منابع علاوه بر اجرای تعهداتی مانند پرداخت مستمری، هزینه‌های درمانی و بیمه‌ای به صورت آنی، در راستای سیاست‌گذاری خرید خدمت و اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت، تأمین ‌اجتماعی و مدیریت منابع سازمان را یاری می‌کند. در واقع اجرای تعهدات جاری سازمان تأمین‌ اجتماعی منوط به تأمین منابع از سوی بیمه‌پردازان است.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: از آنجا که میزان تعهدات تأمین ‌اجتماعی برای ارائه خدمات به مستمری‌بگیران و بازنشستگان و همه ذینفعان سازمان، نیازمند برنامه‌های مشخص است، بنابراین داشتن منابع پایدار حاصل آورده یا وصول حق‌بیمه از سوی افراد بیمه‌شده می‌تواند این روند را برای تأمین‌ اجتماعی تسهیل کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ ‌هزار بیمه‌شده بخش عمده‌ای از منابع تأمین ‌اجتماعی را برای صرف هزینه‌های هنگفت این سازمان در قبال بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین می‌کنند. به همین خاطر نگاه همه‌جانبه به این گروه‌ها از فعالان عرصه اشتغال و حوزه کسب‌وکار می‌تواند در پیشبرد اهداف این نهاد بیمه‌گر نقش مؤثرتری داشته باشد.

جهانی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی که حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد برای ارائه خدمات و اجرای به‌هنگام تعهدات نیازمند تأمین منابع پایدار و همکاری کارفرمایان در راستای تحقق این مسأله است. در این بین، مدیریت کارآمد منابع عمدتاً ناشی از وصول حق بیمه و سرمایه‌گذاری، تعیین‌کننده است.

حال در چنین شرایطی بهترین مسیر برای مدیریت منابع سازمان تأمین اجتماعی همراهی و همکاری کردن همه شرکای اجتماعی برای رسیدن ذینفعان و مخاطبان به حقوقی قانونی‌شان است تا در این زمینه علاوه بر توسعه انواع خدمت، همه این گروه‌ها خدماتی با کیفیت و متنوع از سازمان دریافت کنند.

کد خبر: 80897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =