میردولتی در گفتوگو با آتیه آنلاین افزود: به دلیل افزایش فزاینده این فعالیتها در سالهای اخیر باید علاوه بر تلاش برای پوشش بیمهای گروههای مشمول این نوع مشاغل، در این زمینه باید فرهنگسازی شود و درباره فواید بیمه و بیمهپردازی این گروهها اطلاعرسانی دقیق انجام شود.
وی ادامه داد: به شدت نیازمند تشکیل اتاق فکر هستیم تا با استفاده از نظرات صاحبنظران و کارشناسان در حوزه استارتاپها و کسبوکارهای مجازی استفاده شود. موضوع مهم دیگری که نیاز است باید شناخت مطلوبی از این شغلها داشته باشیم تا بتوانیم شاغلان این بخشها را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهیم.
رشد فزاینده کسبوکارهای نوین
میردولتی درباره جمعیت چند میلیونی به ویژه شاغلان پلتفرمها و مشاغل فعال حوزه کسبوکارهای نوین و اینترنتی که تحت پوشش بیمه نیستند، گفت: مسئله پوشش بیمهای این نوع مشاغل بسیار مهم است زیرا روند فزاینده این فعالیتها در قالب استارتاپها و پلتفرمها ردپایی در سازمان تأمین اجتماعی بجای میگذارند. انگار در دو سو حرکت میکنند، یعنی هرچقدر این نوع فعالیتها گسترش پیدا میکند از طرف دیگر آثار آن در تأمین اجتماعی کمتر میشود.
وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی در چند سال اخیر اقداماتی را برای ارائه خدمات گسترده به این گروهها کلید زده است البته معتقدم باید بسیار جدیتر این موضوع پیگیری شود به عنوان نمونه در محدوده شعبه ۱۹ حوزه فعالیتهای رایانهای افراد زیادی در اینگونه مشاغل فعالیت دارند.
رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی تهران گفت: پس از بازرسیها مشاهده میشود که با توجه به اینکه نوع فعالیتهای آنها گسترده است اما فقط برای ۲ یا چند نفر لیست حقبیمه ارسال میکنند که در نهایت با انجام تحقیقات مشخص میشود که برخی افراد فعال در این کارگاهها در محل کار حضور ندارند بنابراین به دلیل عدم حضور، بازرس نمیتواند نام این افراد را در لیست بیمهشدگان یادداشت کند و این موضوع به نوعی فرار بیمهای محسوب میشود.
وی اضافه کرد: اغلب این افراد چون در سن جوانی قرار دارند به نوعی آشنایی چندانی با بیمه و بیمهپردازی و همچنین مزیتهای بیمهای ندارند و در نهایت به این موضوع فکر میکنند که تا زمان بازنشستگی آنها زمان زیادی باقی مانده است و بیمهپردازی را چارهای برای مشکلات خود نمیدانند و حتی معتقدند که اگر مبلغ حقبیمه را در زمان حال داشته باشند به نفع آنها خواهد بود.
مدل کسبوکارها تغییر کرده است
میردولتی تصریح کرد: معتقدیم که موضوع بیمهپردازی به ویژه برای جوانان شاغل نیاز به فرهنگسازی دارد و باید با انجام اقدامات اساسی در این حوزه، این گروهها را به بیمهپردازی ترغیب کرد تا آیندهای روشن برای خود و خانوادهشان ترسیم کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه روزانه فعالیتهای حوزه پلتفرمها و استارتاپها در حال افزایش است و حتی مدل کسبوکارها در کشور تغییر کرده، باید از این گروههای شغلی حمایت کرده زیرا دیگر فضای کسبوکار مانند دوران گذشته نیست و با حمایت از اینگونه مشاغل میتوان علاوه بر افزایش شمار بیمهشدگان جدید، رشد منابع تأمین اجتماعی را شاهد خواهیم بود.
وی اضافه کرد: همچنین بسیاری از خریدهای روزانه مردم غیرحضوری و اینترنتی شده است بنابراین در سطح کلان سازمان تأمین اجتماعی معتقدم باید به این نوع مشاغل توجه داشته باشند.
رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی تهران به برخی کمبودها و مشکلات در شعب بیمهای اشاره کرد و افزود: همچنین در بحث کمبود نیرو در تأمین اجتماعی، باید چارهای اساسی اندیشیده شود تا به اندازه افرادی که در شعب بازنشسته میشوند به همان تعداد نیروی دیگر جذب شود اما این اتفاق رخ نمیدهد. به عنوان نمونه در شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی حدود ۳۱ نفر کسر کادر داریم و هرچقدر نیرو بیشتر فعالیت داشته باشد امکان اجرای برنامههای بهتر و خدماترسانی مطلوبتر و باکیفیتتر به ذینفعان را خواهیم داشت.
حیات تأمین اجتماعی وابسته به بیمهپردازی است
میردولتی در ارتباط با اقدامات لازم در حوزه جذب بیمهشدگان و توسعه بیمهای تأمین اجتماعی توضیح داد و گفت: در حوزه توسعه بیمهای و افزایش شمار بیمهشدگان تأمین اجتماعی، موضوع فرهنگسازی از درجه تأثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار است. این مهم ابتدا باید در بین همکاران سازمان رخ دهد و سپس این رویه را در بین اقشار مختلف جامعه شاهد باشیم. باید به این مسأله برسیم که حیات سازمان تأمین اجتماعی به بیمهپردازی وابسته است.
به گفته او؛ همچنین مسأله تبلیغات مربوط به خدمات، تعهدات و اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در حوزه جذب بیمهشدگان جدید این نهاد بیمهای تاثیرگذار است. ابتدا شناساندن و در مرحله بعد، ارائه تفاوت تعهدات سازمان در قبال افراد با میزان بیمهپردازی متفاوت، باید در اولویت قرار گیرد؛ این مهم اجرایی شدن دستمزد واقعی و ارائه تعهدات واقعیتر تأمین اجتماعی را به همراه خواهد داشت. در مجموع اینکه باید تناسب بین میزان بیمهپردازی و ایفای تعهدات در راستای توسعه بیمهای تأمین اجتماعی تأثیر خواهد داشت.
رئیس شعبه ۱۹ تأمین اجتماعی تهران افزود: حتماً مجموعه اقدامات مرتبط با توسعه تعامل سازمان تأمین اجتماعی با جامعه کارفرمایان، در ارتقای وضعیت تأمین اجتماعی و رشد رضایتمندی ذینفعان تأثیرگذار بوده است. اگر دنبال تأثیرگذاری بیشتر باشیم باید مسأله فرهنگسازی در این حوزه در دستور کار داشته باشیم و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی باید این مهم را در اولویت قرار دهند.
به گفته میردولتی، بخشی از این فرایند فرهنگسازی به جریان تبلیغات و آگاهی و بخش دیگری به کارکرد افراد شاغل در شعب برمیگردد؛ به این واسطه ما در این شعبه تأمین اجتماعی تلاش داریم که فرهنگ سازمانی را به اندازه خود نهادینه کنیم.
وی در نهایت ابراز امیدواری کرد با همه این اقدامات در راستای جذب بیمهشدگان و ارائه خدمات گسترده و مطلوب به جامعه هدف به ویژه کسبوکارهای نوین و پلتفرمها، بتوان حیات سازمان تأمین اجتماعی را تداوم بخشید و از طرفی دیگری به ماندگاری و پایداری این نهاد بیمهگر کمک کرد.
نظر شما