رفع ریسک‌های احتمالی با ابلاغ الکترونیکی دعوتنامه هیأت‌های تجدیدنظر  

محمد اسماعیل‌زاده، رئیس دبیرخانه  هیأت‌های تشخیص مطالبات سازمان تأمین‌ اجتماعی گفت: اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی دعوتنامه هیأت‌های تجدیدنظر تشخیص مطالبات تأمین‌ اجتماعی، ریسک‌های احتمالی ناشی از خطای انسانی را در ابلاغ صحیح و به موقع دعوتنامه و توقف یا تأخیر در ارائه هر یک از گام‌های دستی و مکانیزه فرایند فعلی رفع می‌کند. 

اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: با توجه به اینکه هیأت‌های تجدیدنظر، آخرین مرجع پیش‌بینی شده در قانون تأمین اجتماعی برای رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان به مطالبه حق‌بیمه و متفرعات آن از سوی این سازمان هستند، حضور به‌موقع و با آمادگی کامل برای ارائه دفاعیات و مستندات برای آنان بسیار دارای اهمیت است.

وی با اشاره به طرح ابلاغ الکترونیکی دعوتنامه هیأت‌های تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تأمین‌ اجتماعی بیان کرد: برای اینکه دستورهای طرح به درستی درک شود، اشاره مختصری به فرایند جاری ضروری است؛ در فرایند جاری که ترکیبی از روش مکانیزه و دستی است، پس از تعیین وقت رسیدگی، دعوتنامه از سوی هیأت تجدیدنظر صادر و به صورت مکانیزه به شعبه مبدا ارسال می‌شود. شعبه نیز پس از پرینت و طی فرایند ثبت و صدور، دعوتنامه را برای ابلاغ به کارفرما مهیا می‌کند.

به گفته او، در گام بعدی اگر آدرس پستی کارفرما در محدوده عملکرد شعبه باشد با دعوت تلفنی از وی برای دریافت دعوتنامه یا مراجعه به محل کارگاه برای ابلاغ دعوتنامه، فرایند ابلاغ انجام و تاریخ آن توسط شعبه در سیستم مکانیزه درج و به هیأت تجدیدنظر ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: اگر آدرس پستی کارفرما در محدوده عملکرد شعبه دیگری باشد، دعوتنامه منضم به مکاتبه از طریق اتوماسیون اداری به واحد اجرایی ذیربط ارسال می‌شود تا عملیات ابلاغ یادشده در شعبه مقصد انجام و به شعبه مبدا اعاده شود.

ارسال دعوتنامه با پیامک به کارفرمایان

رئیس دبیرخانه هیأت‌های تشخیص مطالبات سازمان تأمین‌ اجتماعی گفت: در فرایند اشاره شده علاوه بر تطویل در رسیدگی، تحمیل ریسک‌های محتمل به هزینه فرصت از دست رفته برای کارفرمایان متصور است و به واسطه این مهم، مدیون از حضور در هیأت محروم می‌شود. در چنین حالتی هیأت‌ها موظفند ابتدا فرایند ابلاغ را بررسی و چنانچه از عدم ابلاغ صحیح یا به موقع دعوتنامه اطمینان حاصل شد، نسبت به تجدید وقت رسیدگی اقدام می‌کنند؛ در اینگونه موارد تکرار فرایند قبلی ابلاغ دعوتنامه گریزناپذیر است.

وی اضافه کرد: همین رویه هزینه فرصت از دست رفته برای تعیین تکلیف و قطعیت مطالبات را بر سازمان تحمیل کرده و متعاقب آن به جهت عدم قطعیت بدهی در مهلت مقرر مواجه با چالش‌های منتج به تأخیر در ارائه تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت از جمله برقراری مقرری‌ بیکاری، مستمری بازماندگان و ... به دلیل عدم قطعیت سوابق ایجادی برای بیمه‌شدگان و دسترسی مقاطعه‌کاران به منابع مالی و اخذ مفاصاحساب‌های موردنیاز کارفرمایان انکارناپذیر است.

اسماعیل‌زاده افزود: اما در روش جایگزین چنانچه کارفرمای معترض دارای پایه ابلاغ الکترونیکی نزد سازمان باشد، به محض صدور دعوتنامه از سوی هیأت تجدیدنظر، دعوتنامه با ارسال پیامک اطلاع‌رسانی سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir کارفرما بارگزاری شده و تاریخ بارگزاری به عنوان تاریخ ابلاغ دعوتنامه در سیستم درج می‌شود؛ کارفرما نیز با مراجعه به سامانه از زمان و محل برگزاری جلسه خود آگاه می‌شود.

وی بیان کرد: با این روش همه ریسک‌های احتمالی ناشی از خطای انسانی در ابلاغ صحیح و به موقع دعوتنامه و توقف یا تأخیر در ارائه هر یک از گام‌های دستی و مکانیزه فرایند فعلی رفع می‌شود.

اهداف اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی دعوتنامه هیأت‌های تجدیدنظر

اسماعیل‌زاده اهداف و مزایای طرح را در قالب موارد کلی جمع‌بندی کرد و گفت: تسریع در اعلام وقت رسیدگی به کارفرما و ایجاد فرصت مناسب برای کارفرمایان از اهداف اجرای ابلاغ الکترونیکی است. برنامه‌ریزی لازم و تدوین لایحه دفاعیه و تکمیل مستندات، حذف تردد بین شعبه و محل کارگاه برای سازمان و کارفرما و کاهش هزینه اداری و نیروی انسانی برای کارفرما و تأمین اجتماعی نیز اهداف دیگر این طرح محسوب می‌شود.

وی تسریع در فعلیت سوابق منتج به ارائه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به بیمه‌شدگان، تسریع در صدور مفاصاحساب‌های موردنیاز کارفرمایان و دسترسی مقاطعه‌کاران به منابع مکانیزه نزد واگذارندگان کار و ممانعت از تجدید وقت رسیدگی غیرضرور و بهینه‌سازی فرایندهای رسیدگی را از دیگر اهداف اجرای ابلاغ الکترونیکی دعوتنامه هیأت‌های تشخیص عنوان کرد.

رئیس دبیرخانه هیات‌های تشخیص مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به این سوال که چه خدمات دیگری در حوزه فعالیت دبیرخانه هیأت‌های تشخیص مطالبات به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود، بیان کرد: پیش از این تا زمان ابلاغ نتیجه رأی از سوی سازمان تأمین اجتماعی، کارفرما از مفاد رأی آگاه نمی‌شد و در حال حاضر با اتخاذ تمهیدات الکترونیکی به محض صدور رأی، آراء همزمان برای سازمان و کارفرما در سامانه خدمات غیرحضوری بارگزاری می‌شود و کارفرما ضمن اطلاع از صدور رأی به صورت پیامک با مراجعه به پنل خود در سامانه es.tamin.ir می‌تواند از مفاد رأی خود آگاه شود.

اسماعیل‌زاده درباره دسترسی کارفرمایان به ابلاغ الکترونیکی دعوتنامه‌ها افزود: به منظور حفظ و صیانت از حقوق کارفرمایان فاقد پایه ابلاغ الکترونیکی نزد سازمان تأمین اجتماعی یا در ارتباط با پرونده‌های ارجاعی به واسطه اجرای دادنامه‌های دیوان عدالت اداری،‌ فرایند ابلاغ دعوتنامه‌ها براساس روش قبلی حفظ شده است.

برنامه‌ریزی برای متمرکزسازی هیأت‌ها با رویکرد فرایندهای الکترونیکی

رئیس دبیرخانه هیأت‌های تشخیص مطالبات سازمان تأمین‌ اجتماعی درباره اقدامات دیگر این دبیرخانه برای توسعه خدمات الکترونیک در برنامه‌های آینده کارفرمایان اضافه کرد: در کوتاه‌مدت ابلاغ آرای هیأت‌های تشخیص مطالبات از طریق سامانه ثنا در دست اقدام است.

وی ادامه داد: برای میان‌مدت و بلندمدت نیز طرح متمرکزسازی هیأت‌ها با رویکرد فرایندهای الکترونیکی از مرحله ثبت اعتراض تا بارگزاری لوایح دفاعیه تا صدور و ابلاغ آراء در قالب طرح‌های تحولی بیستگانه ابلاغی از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در دست اقدام است.

کد خبر: 81105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =