نگاه ویژه تأمین اجتماعی به بیمه رانندگان

جذب بیمه‌شدگان جدید و ارائه خدمات گسترده به همه گروه‌های مشمول قانون کار، اولویت سازمان تأمین اجتماعی برای توسعه پوشش بیمه‌ای و رشد منابع پایدار سازمان است، حال در چنین شرایطی همه رانندگان درون و برون شهری با حمایت دولت در زمره افراد بیمه‌شده این نهاد بیمه‌گر قرار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، بنا به اعلام سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان آمادگی دارد با هدف ارایه خدمت به شهروندان مشمول قانون کار و همچنین ایجاد تعادل و توازن در منابع و مصارف سازمان نسبت به جذب بیمه‌شدگان جدید اقدام کند. جذب بیمه شدگان جدید از یک طرف افزایش منابع پایدار را برای تأمین اجتماعی به دنبال دارد و از طرف دیگر گروه‌های مشمول، خدمات همه‌جانبه دریافت خواهند کرد و به رفاه آنها افزوده می شود.

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی دهم خردادماه سال جاری با بیان اینکه سازمان تأمین‌ اجتماعی در صورت وجود سازوکار شناسایی نیروی کار غیررسمی، آمادگی بیمه کردن گروه‌های مختلف را خواهد داشت، اظهار کرد: رانندگان برون‌شهری بار و مسافر، دورن‌شهری، رانندگان پلتفرمی‌ و تاکسی‌های درون‌شهری غیرپلتفرمی در چارچوب بیمه رانندگان باید تحت پوشش تأمین‌ اجتماعی باشند.

این موضوع نشان می‌دهد، سازمان تأمین اجتماعی برای گسترش خدمات خود به همه گروه‌های بدون بیمه مشکلی ندارد، زیرا جذب همه این گروه‌ها منجر به ماندگاری و پایداری منابع بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور خواهد شد. از سویی دیگر، گروه‌های بیمه‌پرداز هم با پرداخت ماهانه حق‌بیمه‌ها، آینده خود و خانواده خود را تضمین می‌کنند. دریافت انواع خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی می‌تواند بخشی از خدمات گسترده سازمان به این گروه‌ها از جامعه هدف باشد.

پرداخت نیمی از حق‌بیمه رانندگان توسط دولت

طبق داده‌های آماری موجود، برخی از رانندگان در زمره بیمه‌شدگان خاص قرار دارند که در همین رابطه، به واسطه قرار گرفتن در گروه بیمه‌شدگان خاص، نیمی از حق‌بیمه‌های پرداختی آنان را دولت پرداخت می‌کند. حق بیمه ماهانه رانندگان درون و برون‌شهری براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی ۲۷ درصد است که برای ماه‌های ۳۰ و ۳۱ روزه حق بیمه متفاوت تعیین شده است.

بنابراین دولت نیمی از این حق بیمه ر ا در قالب ۱۳.۵ درصد و خود افراد راننده نیز نیم دیگر یعنی ۱۳.۵ درصد را به عنوان حق‌بیمه به این نهاد بیمه‌گر پرداخت می‌کنند. با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، بیمه رانندگان درون شهری در مجموع ۱۳.۵ درصد توسط رانندگان و ۱۳.۵ درصد نیز توسط دولت پرداخت می‌شود که در همین زمینه، بیمه‌شدگان در این بخش، باید در ۶ ماهه نخست سال جاری ماهانه مبلغ یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۴۹۴ تومان پرداخت کنند.

برای رانندگان بین‌شهری شامل سواری و مینی‌بوس که در مجموع ۱۳.۵ درصد از 27 درصد حق بیمه خود را پرداخت می کنند، نیز مبلغ یک میلیون و ۹۵۶ هزار و ۸۷۹ تومان تعیین شده است. حق بیمه رانندگان بین‌شهری شامل اتوبوس و کامیون نیز ۲ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۷۴۱ تومان در نظر گرفته شده است.

۷۶۰ هزار راننده تحت پوشش تأمین اجتماعی

برمبنای آخرین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی، در حال حاضر ۷۶۰ هزار راننده درون و برون شهری با استفاده از سهم ۵۰ درصدی دولت به عنوان کارفرما تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند. این رانندگان با پرداخت ۲۷ درصد حق ‌بیمه می‌توانند از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی این سازمان استفاده کنند.

براساس قانون بودجه سال ۸۶ و سال‌های بعدی و پیش‌بینی بخشی از اعتبارات مربوط به حق‌بیمه سهم کارفرمایی رانندگان در بودجه سنواتی، رانندگان از ۱۳.۵ درصد حق‌بیمه سهم هدفمندسازی یارانه‌ها برخوردارند و همین میزان از حق‌بیمه را رانندگان پرداخت می‌کنند. دولت به استناد ماده (۷) قانون بودجه سال ۸۶ مکلف به اختصاص بخشی از منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها بابت پوشش بیمه افراد خاص جامعه مانند رانندگان است. بهره‌مندی رانندگان شاغل در ناوگان حمل و نقل عمومی و دسترسی آنها به خدمات متنوع سازمان تأمین اجتماعی از راهبردها و برنامه‌های اصلی این سازمان به شمار می‌رود.

البته پس از تعیین تکلیف بند «ز» تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، منابع مالی مورد نیاز برای اجرای اقدامات و برنامه‌ریزی جدی در راستای پذیرش و پوشش بیمه‌ای رانندگان فعال در زمینه حمل و نقل عمومی کشور تأمین شده و به واسطه اجرای این ماده قانونی امکان بیمه رانندگان فراهم شده است.

تکذیب دو برابر شدن حق بیمه رانندگان

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌ اجتماعی چهارم خرداد سالجاری با اعلام اینکه دولت همچون گذشته، ۵۰ درصد از ۲۷ درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت می‌کند، گفت: دو برابر شدن حق بیمه رانندگان صحیح نیست و آن چه که تغییر یافته بر اساس قانون برنامه هفتم پیشرفت محدود شدن حمایت دولت تا میزان حداقل دستمزد مصوب سالانه است.

محمدی افزود: یکی از موضوعات مهم در برنامه هفتم پیشرفت، موضوع پایداری صندوق‌های بازنشستگی و رفع ناترازی در آنهاست، در همین رابطه، دولت و مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند در میزان مشارکت صندوق‌ها در پرداخت حق‌بیمه گروه‌های خاص از جمله (سربازان، کارگاه‌های زیر پنج نفر و رانندگان) برای اینکه عدالت ایجاد شود، پرداخت بخشی از حق بیمه آنها را دولت تقبل کند و بخشی هم توسط خودشان پرداخت شود.

وی ادامه داد: با توجه به رشد سالانه دستمزدها، میزان دستمزد مبنای کسر حق بیمه رانندگان نیز افزایش یافته است. براساس برنامه هفتم توسعه، دولت موظف است برای برخی گروه‌ها از جمله کارگاه‌های زیر پنج نفر و حق بیمه دوران خدمت‌ سربازی، کمک هزینه ماهانه را تا سقف حداقل دستمزد ادامه دهد.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: در مورد افزایش حق بیمه رانندگان کامیون در سال جاری، سهم حمایتی دولت تا سطح حداقل دستمزد حفظ شده است. براین‌اساس، سهم بیمه رانندگان در سه دسته مختلف افزایش یافته است، رانندگان با دستمزد ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حدود ۹۰۰ هزار تومان افزایش سهم راننده، رانندگان با دستمزد ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز ۵۰۰ هزار تومان افزایش سهم راننده و رانندگان با دستمزد ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم ۱۴۵ هزار تومان افزایش سهم راننده خواهند داشت.

محمدی تصریح کرد: علاوه براین، رانندگانی که از سال ۱۳۹۸ تحت پوشش بیمه تأمین‌ اجتماعی قرار نگرفته‌اند، در صورت تأمین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه، این سازمان، آماده ارائه خدمات بیمه‌ای به این گروه از رانندگان است.

تعمیم پوشش بیمه‌ای برای همه گروه‌های فاقد بیمه

با توجه به حدود ۶ تا ۸ میلیون افراد بدون بیمه، سازمان تأمین اجتماعی به منظور تعمیم و توسعه پوشش بیمه‌ای به دنبال جذب این گروه‌ها است که رانندگان درون و برون شهری هم می‌توانند از این فرصت بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای سازمان استفاده کنند.

سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر به دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید در راستای افزایش میزان منابع پایدار و ارائه گسترده‌تر خدمات به همه گروه‌های مشمول است. براساس آمارهای موجود در چند سال گذشته نیز حدود سه میلیون نفر به جمع بیمه‌شدگان این سازمان افزوده شده است.

آخرین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد، بزرگترین نهاد بیمه‌گر در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر را در قالب ۵۳ درصد از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و همچنان جذب بیمه‌شدگان براساس قوانین اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم تأمین اجتماعی در راستای گسترش خدمات بیمه‌ای به عنوان اولویت این سازمان قرار دارد.

استمرار حیات صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی به جذب بیمه‌شدگان جدید و رشد منابع پایدار بستگی دارد، در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی با جذب گروه‌های مختلف در قالب بیمه اجباری، اختیاری، بیمه‌های توافقی، بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌ دانشجویان و زنان خانه‌دار مسیری را فراهم کرده تا همه این گروه‌های و دیگر افراد فاقد بیمه بتوانند تحت پوشش این سازمان قرار گیرند.

اجرای طرح‌های مختلف بیمه‌ای برای همه گروه‌های مشمول به عنوان برنامه‌های اولویت‌دار سازمان تأمین اجتماعی، علاوه بر تأمین منابع پایدار، تعادل منابع و مصارف سازمان را به دنبال دارد تا این نهاد بیمه‌گر بتواند به تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود در قبال همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش عمل کند.

کد خبر: 81388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =