به گزارش آتیهآنلاین، نورالدین رفیعیزاد افزود: تأمیناجتماعی شعبه بستک دارای ۱۹هزار و ۴۰۰ نفر بیمه شده اصلی و تبعی، ۱۸۴۳ مستمری بگیر و در مجموع ۲۱هزار و ۲۴۳ نفر تحت پوشش خدمات بیمهای دراین شعبه قرار دارند و این شعبه با ۱۲ نفر نیرو به جامعه هدف سازمان خدمترسانی میکند.
رفیعی زاد بیان کرد: ارائه خدمات برقراری مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت از مهمترین خدمات شعب بیمهای تأمیناجتماعی بهشمار میرود و علاوه بر آن خدمات دیگری مانند برقراری مقرری بیمه بیکاری و پرداخت انواع تعهدات کوتاه مدت، اختصاص کدکارگاهی، شماره بیمه، نگهداری سوابق بیمه شدگان، محاسبه حقبیمه و صدور مفاصاحساب نیز ارائه میشود.
وی با اشاره به پرداخت تعهدات این شعبه در سال گذشته بیان کرد: در یک سال گذشته مبلغ ۱۲۶ میلیارد تومان بابت انواع تعهدات قانونی به بیمهشدگان و مستمریبگیران پرداخت شده است که حدود ۹۴ درصد بابت تعهدات بلندمدت شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی بوده و ۶ درصد بابت انجام تعهدات کوتاهمدت شامل بیمه بیکاری، کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری، بارداری، پروتز و اروتز و... بوده است.
رفیعیزاد درباره مزایای الکترونیک شدن خدمات سازمان تأمیناجتماعی گفت: از ویژگیهای بارز الکترونیک شدن خدمات بیمهای، کاهش بار مراجعات مردمی و صرفهجویی در وقت و هزینه اربابرجوع و همکاران بوده و شرکای اجتماعی سازمان در هر لحظه و هر ساعت از شبانه روز و در هر کجا میتوانند خدمات بیمهای دریافت کنند.
وی درباره دلایل مراجعه حضوری برخی شهرونددان به شعبه علیرغم ارائه خدمات به صورت غیرحضوری اعلام کرد: عدم آگاهی مخاطبان سازمان از قوانین و مقررات و همچنین ارائه خدماتی از جمله عقد قرارداد انواع بیمههای اختیاری و مشاغل آزاد و ارسال گواهی استراحت پزشکی، تشکیل پروندههای مطالبات صنفی و پیمانی، محاسبه حقبیمه، پیگیری بدهی معوق کارفرمایان، درخواست ادعای سابقه، صدور احکام بلندمدت و مشکلات ناشی از خطای سامانه خدمات غیرحضوری، سبب مراجعه حضوری به شعب سازمان میشود که تا حدودی این امر روالی عادی محسوب میشود.
رئیس شعبه تأمیناجتماعی بستک با اشاره به برقراری تعامل مناسب با کارفرمایان و حمایت از آنها بیان کرد: برای برقراری ارتباط سازنده با کارفرمایان، برنامههای گوناگونی را طراحی و پیادهسازی میکنیم که از جمله آن میتوانم به برگزاری جلسات توجیهی با اتاق اصناف و اتحادیهها، استفاده از خدمات غیرحضوری سازمان و راهنمایی کارفرمایان به هنگام بازرسی از کارگاهها یا مراجعه حضوری به شعب سازمان اشاره کنم و در این راستا همواره به حفظ جایگاه و کرامت انسانی کارفرمایان توسط همکاران توصیه میشود.
رفیعیزاد درباره چالشهای این شعبه گفت: یکی از چالشهای جدی ما را ارسال لیست کارکنان دستگاههای دولتی به شعب مرکز استان تشکیل میدهد؛ بهگونهای که در طول سالهای گذشته ۳۵ دستگاه دولتی به دلیل تمرکز منابع مالی، لیست و حقبیمه پرسنل خود را به شعب مرکز استان پرداخت میکنند که این موضوع علاوه بر کاهش تعداد بیمهشدگان موجب کاهش منابع وصولی شعبه شده است.
وی ادامه داد: نبود مرکز درمانی تأمیناجتماعی درشهرستان بستک وعدم تشکیل کانون بازنشستگان از دیگر مشکلات این شهرستان بهشمار میرود. همچنین سالمندی و پیری جمعیت، کاهش ضریب پشتیبانی، شناسایی بیمهشدگان جدید، افزایش هزینههای ناشی از بازنشستگی پیش ازموعد در مشاغل سخت و زیانآور از دیگر چالشهای جدی سازمان و این شعبه است. برای مثال سال گذشته تقریبا ۴۰ درصد احکام بازنشستگی شعبه از نوع سخت و زیانآور بود. همچنین مسئله فرار بیمهای و دستمزدهای غیرواقعی و نامتعارف نیز وجود دارد.
رئیس شعبه تأمیناجتماعی بستک اعلام کرد: با توجه به انباشت مطالبات سازمان در بخش اجرا نیازمند بازنگری در تشکیلات حوزه اجراییات هستیم. از اینرو پیشنهاد میشود به منظور جلوگیری از تبدیل به حال بدهیها، پیش از سررسید تقسیط بدهی همانند بانکها برای کارفرمایان پیامک ارسال شود. همچنین در راستای گسترش خدمات الکترونیک و تسریع در وصول مطالبات، ضرورت ابلاغ بازداشتنامه و برگه لازمالاجرا مانند سایر احکام مطالباتی، مفاصاحساب و فرمهای تبصره الحاقی به ماده ۳۸ قانون در قالب خدمات الکترونیک وجود دارد و این شیوه مبنای اقدامات اجرایی قرار گیرد.
رفیعی زاد در پایان گفت: با توجه به سالمندی و پیری جمعیت و افزایش هزینههای سازمان در سالهای آتی، مطابق با مصوبه هیئت مدیره سازمان به منظور حفظ نگهداشت و ارزش زمانی ذخایر حقبیمه میتوان در بخشهای مختلف از جمله صنعت هوش مصنوعی، صنایع نفت و گاز، انرژیهای نو و تجدیدپدذیر، صنعت املاک و حملونقل بینالمللی سرمایهگذاری کلان انجام داد.
قابل ذکراست؛ شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان و در فاصله ۲۵۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.
امین زارعی، هرمزگان
نظر شما