ترسیم مسیر توسعه تامین اجتماعی با اجرای برنامه‌های تحولی

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی در رابطه با طرح‌های تحولی سازمان تأمین اجتماعی گفت: با استقرار مدیریت توسعه‌محور و توسعه‌گرای سازمان و تیم مدیریتی جدید، بدون شک سازمان نیازمند یک راهبرد اساسی بود تا برای افق و آتیه سازمان برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

به گزارش آتیه آنلاین، بهمن ماه سال گذشته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، طرح‌های بیست‌گانه سازمان را مطرح کرد تا با استفاده از این طرح‌ها در حوزه بیمه‌ای، درمانی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری مسیر توسعه و تحولات همه‌جانبه در این سازمان فراهم شود.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در این رابطه اظهار کرد: به تناسب آینده‌نگری و حفظ سازمان تأمین‌ اجتماعی در ساختار، محتوا، برنامه، وظایف و کارکردهای این سازمان نیاز بود که این نهاد بزرگ بیمه‌گر به سمت تحول پیش می‌رفت که در این زمینه برنامه‌های تحولی بیست‌گانه بهترین گام بود.

وی اضافه کرد: این گام اساسی برداشته شد تا به تناسب این نیازها و راهبردها،برای حفظ و پایداری سازمان تأمین اجتماعی، برنامه‌های توسعه‌محور و توسعه‌گرا اجرایی شود. در واقع، با نگاه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ۲۰ طرح تحولی و زیرساختی در حوزه تأمین اجتماعی برنامه‌ریزی شد.

حرکت تأمین اجتماعی به سمت توسعه و تعالی

جهانی ادامه داد: این طرح‌های تحولی مسیر اصلی توسعه‌ سازمان تأمین اجتماعی را ترسیم می‌کند و متناسب با این محورها برای سازمان برنامه‌ریزی خواهد شد. همچنین با اجرای برنامه‌های راهبردی، راهبری و عملیاتی در همه ابعاد و با استفاده از طرح‌های تحولی، سازمان تأمین اجتماعی به این سمت هدایت می‌شود که بتواند از خدمت‌محوری و انجام کارکردها و وظایف در سطوح مختلف سازمان به سمت توسعه و تعالی هدایت شود.

وی بیان کرد: این نگاهی که در برنامه تحولی پیاده شد از یک دریچه به افزایش کیفیت سیستم توجه خواهد کرد و در نهایت یک نظام عملیاتی اداری و هوشمند با زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تعریف خواهد کرد. همچنین با داده‌های دقیق اطلاعاتی سازمان تأمین اجتماعی را به سمت یک سازمان هوشمند هدایت می‌کند، البته در این مسیر، روش‌ها و شاید فرایندها نیز اصلاح خواهد شد و یک نظام توسعه‌محور هوشمند و الکترونیک در تأمین اجتماعی پیاده می‌شود.

جهانی معتقد است،باید سازمان تأمین اجتماعی پوست‌اندازی می‌کرد و با مدرنیته همراه می‌شد زیرا یک سازمان نوین نیازمند این تحولات گسترده و هوشمندسازی در همه بخش‌های مختلف است.

نگاه برنامه‌های تحولی به افزایش کیفیت خدمات

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت:همچنین با اجرای طرح‌های تحولی از یک دریچه دیگر سیستم‌ها به قابلیت لازم می‌رسند، زیرا معتقدیم اگر یک نظام آماری دقیقی داشته باشیم یک سیستم حرفه‌ای می‌تواند پاسخگوی جامعه هدف و مخاطبان حدود ۵۰ میلیونی سازمان تأمین اجتماعی باشد.

وی ادامه داد: از دریچه دیگر سازمان تأمین اجتماعی به دنبال کیفیت خدمات بود، بی‌شک بدون داشتن یک سیستم کیفی، نمی‌توان کیفیت خدمات را بسترسازی کرد و خدمات کیفی را با سرعت و متناسب با نیاز و برمبنای حق و حقوق مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان به آنان ارائه داد، بنابراین طرح‌های تحولی بیست‌گانه می‌تواند این امکان را برای سازمان تأمین اجتماعی فراهم کند زیرا نگاه برنامه‌های تحولی این است که کیفیت خدمات را متناسب با این زیرساخت‌ها دنبال کند.

به گفته وی، یکی دیگر از پارامترهای مهم در این برنامه‌های تحولی داشتن یک نظام آماری دقیق ویژه حوزه مخاطبان و ذینفعان بود تا کارشناسان نیز از این داده‌ها استفاده کنند و از این جهت با رشد کیفیت اطلاعات، ارتباط معناداری با کیفیت سیستم و خدمات برقرار می‌شود؛ از این‌رو موضوع کیفیت خدمات در این برنامه‌های تحولی دیده شده است تا با داشتن اطلاعات دقیق از نظر کیفی و کمی، به داشتن داده‌های آماری و توصیفی اطلاعات کمک کند و پایگاه هویتی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به بهترین شکل ممکن حفظ و نگهداری شود.

جهانی معتقد است، این اطلاعات دقیق کمک می‌کند تا سازمان تأمین اجتماعی خدمات بهتری را به همه مخاطبان و ذینفعان ارائه دهد و همچنین عضو سازمان متناسب با قوانین و مقررات از بستر قانون تأمین اجتماعی استفاده کند و از این جهت داشتن نظام جامع آماری و اطلاعاتی ضرورتی انکارناپذیر است.

برنامه‌ریزی برای افزایش رضایتمندی مخاطبان

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: یکی دیگر از بحث‌ها در برنامه تحولی این است که به واسطه این طرح‌ها سازمان می‌تواند به سمت توسعه‌محوری هدایت شده و به تعالی برسد، همه این موضوعات به مخاطب‌محوری منجر شده و در نهایت می‌تواند رضایتمندی مشتریان را به همراه داشته باشد.

به گفته او، اقدامات سازمان تأمین اجتماعی باید با نگاه مخاطب‌محوری و خدمات‌دهی به آنان و رسیدن سازمان به اعتبار و مقبولیت باشد از این جهت مسیر توسعه‌محوری با همراهی نیروهای انسانی امکانپذیر است و باید همه تحولات و برنامه‌ها در مسیر توسعه‌محوری حرکت کند.

وی ادامه داد:در صورتی که توسعه کیفی تأمین اجتماعی مطلوب باشد، نظام تأمین اجتماعی با این زاویه دید شکل گرفته و در این مسیر حرکت خواهد کرد. بنابراین با توجه به اینکه سیستم به کیفیت ارتباطات نزدیک می‌شود نیاز ارتباطی دقیق را پیاده خواهد کرد تا مخاطبان به سمت آگاهی بیشتر ترغیب و تفاهم بهتر هدایت شوند چون نبود حوزه ارتباطی دقیق سازمان را مخاطب‌محور نخواهد کرد و معتقدیم مخاطب‌محوری و ارتباط باید با وجود یک نظام ارتباطی کارآمد و چندسطحی همراه باشد.

جهانی اضافه کرد: از دریچه دیگر باید نظام ارتباطی بتواند پل ارتباطی بین مخاطبان سازمان و این نهاد بیمه‌گر باشد و از شبکه‌ها، ابزارها و رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری استفاده کند و از دریچه دیگر به بسترسازی و بهره‌گیری از حوزه ارتباطات انسانی بهره‌مند شود و از نگاهی دیگر در تمام ابعاد نظام ارتباطی کارآمد را پیاده کند تا این نظام بسترسازی توسعه و تحول در سازمان تأمین اجتماعی باشد.

حیات جدید تأمین اجتماعی با طرح‌های بیست‌گانه

جهانی بیان کرد: با بررسی برنامه‌های تحولی که در سازمان شکل گرفته و در حال پیاده‌سازی است در یک فرایند درست این برنامه‌ها پیاده می‌شود زیرا این برنامه‌های تحولی بیست‌گانه نقاط و موقعیت حساس و نیازهای اساسی این سازمان بوده که محور اساسی قرار گرفته است و برای تحقق آنها برنامه عملیاتی تعریف شده است و مسیر اجرا و عملیات این برنامه‌ها مبتنی بر سیاست‌های مدیریت سازمان در حال اجراست.

وی اضافه کرد: تحقق این برنامه‌های تحولی و در بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری منجر به تحرک در سازمان تأمین اجتماعی می‌شود و یک حیات جدید را تأمین خواهد کرد و این موضوع در عمل خون تازه‌ای در رگ‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی برای حیات مجدد و به روزنمایی و برای رسیدن به همه اهداف سازمان است و از دریچه‌ای دیگر کمک به ماندگاری و پایداری سازمان خواهد کرد.

ارتقای سطح کیفی خدمات به بازنشستگان با طرح‌های تحولی

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: تمام تحول، توسعه و تحرک هر سازمان یا نهادی، مبنای آن انسان است و در سازمان تأمین اجتماعی ارتقای سطح کیفی خدمات به بازنشستگان، مستمری‌بگیران، بیمه‌شدگان و جامعه کارفرمایی در این برنامه‌های تحولی دیده شده است و برای ارتقای سطح معیشت بازنشستگان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در دستور کار قرار گرفته است تا متناسب‌سازی به ارتقای سطح زندگی و کیفیت زندگی آنان منجر شود.

وی اظهار کرد: نگاه سازمان تأمین اجتماعی به این طرح‌ها، تحول و توسعه در سازمان است و از طرفی دیگر ایجاد رفاه و آرامش خاطر و ارتقای سطح معیشت نیز دنبال می‌شود. بخشی از این برنامه‌ها اجرا شده و بخش دیگر آن در دستور کار سازمان قرار دارد. البته سازمان به تناسب توان مالی و منابع خود و به دلیل اینکه سازمان غیردولتی است و استقلال مالی دارد، منابع را از محل وصول حق‌بیمه‌ها و سرمایه‌گذاری تامین می‌کند.

جهانی افزود: سازمان با منابعی که دارد دنبال افزایش مستمری مستمری‌بگیران، متناسب‌سازی حقوق و ارتقای سطح زندگی آنان است. این منابع به طور حرفه‌ای مدیریت می‌شود و از یک دریچه حیات سازمان را تأمین کرده و از نگاهی دیگر به ارتقای سطح زندگی مستمری می‌اندیشد.همچنین طبق بررسی‌ها، اطلاع‌رسانی درستی به مستمری‌بگیران داده شده و شفافیت لازم برقرار شده است و آنان می‌دانند سازمان از همه ظرفیت‌ها برای بهره‌مندی و ارتقای سطح زندگی آنان انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مستمری‌بگیران به طور نسبی رضایت دارند، اضافه کرد: این رضایت محصول نگاه حرفه‌ای، علمی، شفاف و صادقانه است، با تخصیص اعتبارات لازم و افزایش میزان مستمری افراد مستمری‌بگیر و اجرای برخی از موضوعات همچون متناسب‌سازی حقوق بازتشسستگان کمک شده که زندگی مستمری‌بگیران تا حدودی بهبود یابد و رضایت آنان را به دنبال داشته است.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: جامعه هدف تأمین اجتماعی نیک می‌دانند که سازمان از همه توان خود برای ارتقای وضعیت معیشت زندگی این گروه‌ها و جامعه هدف استفاده خواهد کرد.

کد خبر: 81591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =