اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی همدان، رتبه برتر کشوری شد

رئیس اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی تأمین‌اجتماعی استان همدان از کسب رتبه برتر کشوری این مجموعه در ارزیابی عملکرد سازمان خبر داد.

حسین کشوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، گفت: اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی استان همدان در آخرین ارزیابی عملکرد انجام شده در شاخص‌های ۱۶ گانه، رتبه اول کشور را کسب کرد که رسما در سال گذشته ابلاغ شد.

وی افزود: پیش از آن نیز در ارزیابی ستاد مرکزی طی دی ماه سال ۱۴۰۲ از مجموع ۳۸۳ تجربه مدیریتی بررسی شده کل کشور، دو تجربه به عنوان درجه یک، منتخب هیات داوران و ارزیابان شد که یکی از آن دو مربوط به اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی همدان (تنها اداره کمیسیون پزشکی منتخب کشور) بوده است.

رئیس اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی تأمین‌اجتماعی استان همدان تأکید کرد: اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی استان همدان طی سال‌های گذشته نیز در ارزیابی‌های ستادی حائز رتبه‌های برتر و جوایز و لوح تقدیر از معاون مدیر عامل سازمان شده و امسال نیز از معاون سازمان بهزیستی لوح تقدیر دریافت کرد.

وی با اشاره به وظایف اداره کمیسیون‌ها و شوراهای پزشکی افزود: پرداخت مستمری از کارافتادگی، غرامت دستمزد ایام بیماری و کمک هزینه اروتز و پروتز و همچنین حمایت‌های قانونی مرتبط با معذوریت‌های پزشکی از جمله مباحث مهم درخواست تشکیل پرونده در این اداره به‌شمار می‌رود.

کشوری ادامه داد: کمیسیون‌ها و شوراهای پزشکی و پزشکان معتمد به طور کلی وظیفه سنجش از کارافتادگی بیمه‌شدگان و متقاضیان بیمه، سنجش استراحت پزشکی، اروتز و پروتز مورد نیاز و همچنین وظیفه سنجش معذوریت‌ها و معلولیت‌های پزشکی را عهده‌دار هستند.

وی در زمینه شاخص ارزیابی عملکرد گفت: شاخص‌های مورد ارزیابی جهت رتبه‌بندی استان‌ها در دو گروه کیفی و مدیریت و برنامه‌ریزی و منابع انسانی طبقه‌بندی شده‌ است.

رئیس اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی تأمین‌اجتماعی استان همدان بیان کرد: شاخص صدور آرای از کارافتادگی کلی و تائید استراحت پزشکی منطبق با استانداردهای علمی و سازمانی، شاخص انطباق با شرایط قانونی و علمی آرای مراجع معتمد پزشکی، شاخص استناد به رفرنس‌های پزشکی در گروه شاخص‌های کیفی و شاخص زمان انتظار از جمله شاخص‌های گروه مدیریت و برنامه‌ریزی و منابع انسانی به‌شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: تمهیدات لازم برای تکمیل مدارک پزشکی، تعداد جلسات تخصصی، تعداد پزشک عضو، ارتقای توازن، تنوع و رتبه تخصصی، چیدمان نیروی انسانی و ارتقای دانش سازمانی نیروی انسانی را نیز می‌توان از دیگر شاخص‌های گروه مدیریت و برنامه‌ریزی و منابع انسانی دانست.

کشوری تاکید کرد: شاخص‌های دیگری نیز توسط ستاد مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است که به دلیل عدم اشتراک با سایر استان‌ها، ملاک رتبه‌بندی فوق نبود؛ به طور مثال استان همدان رتبه اول صدور رای کمیسیون پزشکی به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بیمه شده اصلی استان، رتبه اول تعداد پرونده‌های دریافتی از استان‌های دیگر به ازای هر ۱۰۰۰ رای نهایی و رتبه اول تعداد پرونده‌های دریافتی از صندوق روستائیان و عشایر را نیز کسب کرده است.

رسیدگی به ۲۸ هزار پرونده در طول سال

وی با اشاره به اتخاذ برنامه‌هایی در راستای کسب این موفقیت‌ها گفت: تخصصی کردن جلسات کمیسیون پزشکی، جذب پزشکان حاذق و مورد اعتماد، جذب پزشکان فوق تخصص، افزایش تنوع تخصصی، افزایش مشاوره‌های پزشکی و برنامه‌ریزی برای جلسات بیشتر و متناسب با حجم پرونده‌های ورودی مهم بوده است.

وی افزود: همچنین نظارت و ارزیابی مستمر کمیسیون‌ها و مراجع معتمد پزشکی تابعه، چیدمان بهینه اعضا و نیروی انسانی، مدیریت خوب جلسات، تاکید بر اصل بی‌طرفی در صدور آرای کمیسیون‌های پزشکی، استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات، تعامل با مراکز درمانی، تعامل سازنده با بخش بیمه‌ای و حقوقی سازمان و حضور و تلاش مضاعف کارکنان مورد تأکید بوده است؛ به‌نحوی که که گاهی همکاران این اداره علاوه بر ساعت موظف اداری به طور میانگین بیش از ۶۰ ساعت در ماه اضافه‌کاری و حضور فیزیکی داشتند.

رئیس اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی تأمین‌اجتماعی استان همدان در پاسخ به اینکه سالانه چه تعداد پرونده در کمیسیون‌ها و شوراهای پزشکی تشکیل می‌شود، گفت: مراجع پزشکی تابعه این اداره شامل شوراها و کمیسیون‌ها و پزشکان معتمد هستند که سالانه ۲۸ هزار پرونده را رسیدگی می‌کنند.

وی بیشترین درخواست تشکیل کمیسیون‌ها و شوراهای پزشکی در استان همدان را مبتنی بر عوارض و بیماری‌های مرتبط با مغزواعصاب، ستون فقرات و ارتوپدی بیان کرد.

کشوری با اشاره به ارائه خدمات کمیسیون‌های پزشکی و شوراهای پزشکی در قالب فناوری اطلاعات (خدمات غیر حضوری) گفت: ثبت درخواست، دریافت مدارک، ابلاغ نوبت، اطلاع‌رسانی از روند رسیدگی، ابلاغ رای و ارسال آرای کمیسیون‌ها و مراجع معتمد پزشکی و نظارت و ارزیابی بر مراکز تابعه در حال حاضر به صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می‌شود.

نبود فوق‌العاده سختی کار

وی ادامه داد: پایین بودن سرعت سایت در بعضی از روزها، عدم ارتباط مکانیزه و دریافت سیستمی مدارک و اطلاعات توسط سامانه کمیسیون پزشکی از سایر سازمان‌های مرتبط مانند سازمان نظام پزشکی و سامانه سپاس از مسائل مهم در این حوزه است.

رئیس اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی تأمین‌اجتماعی استان همدان از چالش‌های موجود نیز سخن گفت و افزود: درخواست‌های غیرواقعی و القایی بعضی از بیمه‌شدگان، صدور گواهی‌های غیر مستند توسط بعضی از پزشکان، عدم برقراری ارتباطات سیستمی برای تبادل اطلاعات بین کمیسیون‌ها و نهادهای مرتبط از جمله وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، کمبود پزشک فوق تخصص و متخصص برای فعالیت در کمیسیون‌های پزشکی و چالش‌های مرتبط با نیروی انسانی مانند عدم تکمیل چارت تشکیلاتی و عدم پرداخت فوق‌العاده‌های رسته‌های درمانی به کارکنان این اداره و همچنین فوق‌العاده سختی کار از جمله چالش‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به طور مثال براساس تصویب‌نامه هیات وزیران، مواجهه با بیماران روانی شدید و بدخیم و همچنین فعالیت در شرایط پر چالش جزو مصادیق شرایط سخت کار است.

کشوری در پایان گفت: در حال حاضر کارکنان اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی با وجود فعالیت در این شرایط، مشمول مزایای دریافت فوق‌العاده سختی کار نیستند و این درحالی است که در شرایط مشابه در نهادهای دیگر فوق‌العاده مربوطه پرداخت می‌شود.

کد خبر: 81659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =