جواد جمور در گفتوگو با آتیهآنلاین گفت: سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان یک نهاد بیمهگر اجتماعی، مسئولیت پوشش بیمهای اجباری کارگران مزد و حقوقبگیر و بیمه اختیاری صاحبان مشاغل آزاد را بر عهده دارد و بدون اتکا به منابع دولتی، منابع مالی خود را از طریق حقبیمهها و با مشارکت بیمهشدگان، کارفرمایان و دولت تأمین میکند.
وی افزود: محصول نهایی این سازمان براساس نظریه سرمایه اجتماعی، ایجاد اعتماد عمومی و امید به آینده در میان نیروهای کار است که منجر به افزایش بهرهوری، انضباط کاری و تعلق بیشتر به محیط کار میشود.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان همدان با اشاره به گستره خدمات این سازمان در استان، اعلام کرد: در حال حاضر، تأمیناجتماعی استان دارای ۱۳ شعبه ثابت، ۳ شعبه اقماری و ۵ شعبه کارگزاری است. همچنین ۳۹۸ نفر نیروی انسانی شامل رسمی، قراردادی و شرکتی در مجموع مراکز این ادارهکل فعالیت دارند.
وی ادامه داد: با این حال، با توجه به چارت مصوب، با کمبود ۶۴ نفر نیرو مواجه هستیم که با حرکت در مسیر خدمات غیرحضوری در قالب طرحهای تحولی ۲۰گانه، این نیاز در آینده کاهش خواهد یافت.
جمور با اشاره به اینکه بیش از ۴۱ هزار کارگاه در سطح استان تحت پوشش تأمیناجتماعی هستند، افزود: از این میان ۲۳ هزار و ۳۳۸ کارگاه فعال و ۱۷ هزار و ۹۱۶ کارگاه نیمهفعال هستند.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان همدان با اشاره به برنامههای حمایتی سازمان متبوع برای تعامل با کارفرمایان، گفت: اجرای بخشودگی جرایم بیمهای بر اساس مصوبه هیأت وزیران، تقسیط بدهیها در چارچوب ضوابط قانونی، استفاده حدود ۴۵ درصد کارگاهها از یارانه بیمهای دولت تا سقف ۵ نفر کارگر و برگزاری دورههای آموزشی برای کارفرمایان و رابطان بیمهای از اهدافی است که پیگیری و اجرا میکنیم.
وی تاکید کرد: ارتباط مستقیم برای حل مشکلات کارگاههای بحراندار از جمله اقدامات مهم در این زمینه بهشمار میرود.
۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات و ۳ نوع بیمهگریزی
جمور در ادامه از مطالبات معوق قریب به ۶۰۰ میلیارد تومانی سازمان از کارفرمایان استان خبر داد و تأکید کرد: برای وصول این مطالبات علاوه بر استفاده از شیوههای تعاملی و مذاکره از ظرفیتهای قانونی سازمان نیز بهره میبریم.
وی با اعلام هشدار نسبت به گسترش پدیده بیمهگریزی گفت: این مسئله در سه شکل اصلی بیمهگریزی کارگاهی (عدم ارسال لیست بیمه توسط برخی کارفرمایان)، بیمهگریزی تعدادی (ارسال ناقص لیست بیمه کارکنان) و بیمهگریزی ریالی و شغلی (اعلام غیرواقعی حقوق و نوع شغل) وجود دارد که برای کاهش پرداخت حقبیمه مشاهده میشود.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان همدان با اشاره به توسعه چشمگیر خدمات غیرحضوری بیان کرد: در حال حاضر ۵۹ خدمت بهصورت کاملاً غیرحضوری ارائه میشود که ضمن کاهش هزینههای مراجعه حضوری، ایجاد تسهیل و تسریع امور بیمهشدگان را نیز در پی دارد. با این حال، چالشهایی چون عدم آشنایی کافی مستمریبگیران با سامانهها، ضعف زیرساختها و سرعت پایین اینترنت همچنان وجود دارد.
وی به برخی اقدامات مهم سازمان در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: افزایش خدمات غیرحضوری از ۳۰ خدمت به ۵۹ خدمت، ارتقاء نسخهنویسی الکترونیک از ۵۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹۸ درصد در سال ۱۴۰۲ و اجرای پروژه «لیست هوشمند» از جمله اقدامات مهمی است که در راستای گسترش خدمات الکترونیک انجام شده است.
جمور با اشاره به راهاندازی اپلیکیشن «تأمین من» با بیش از ۴ میلیون کاربر گفت: پاسخگویی به بیش از ۶۶ هزار مشاوره تلفنی روزانه از طریق شماره ۱۴۲۰ و مهاجرت سامانهها از «سمت» به سامانه جدید es.tamin.ir از دیگر اقدامات بهشمار میرود.
وی در پایان یادآور شد: هدفگذاری ما افزایش پوشش بیمهای از ۴۷.۵ درصد به حداقل ۵۰ درصد است و برای تحقق این هدف، نظارت میدانی بر کارگاهها، گسترش بیمه فراگیر و الزام به ثبت اطلاعات واقعی کارگران در اولویت برنامههای این ادارهکل قرار دارد.
نظر شما