به گزارش آتیه آنلاین؛ تحولات بازار کار جهانی تا سال ۲۰۳۰ منجر به ایجاد ۱۷۰ میلیون شغل جدید و جابجایی ۹۲ میلیون موقعیت شغلی موجود خواهد شد که در نهایت سود خالص ۷۸ میلیون شغل در سطح جهانی به همراه خواهد داشت. این تغییرات گسترده ناشی از عوامل متعددی از جمله پیشرفت سریع فناوری، تحولات جمعیتی، تنشهای ژئواکونومیک و فشارهای اقتصادی است. این نیروها در کنار هم، صنایع و مشاغل را در سراسر جهان دگرگون خواهند کرد. یکی از بزرگترین چالشهای پیشرو، شکاف فزاینده بین مهارتهای موجود و مهارتهای مورد نیاز در بازار کار است. بر اساس این گزارش، حدود ۴۰ درصد از شایستگیهای مورد نیاز در محیط کار تا سال ۲۰۳۰ تغییر خواهد کرد. این عدم تطابق مهارتی هماکنون نیز به عنوان یک نگرانی جدی مطرح است، بهطوری که ۶۳ درصد از کارفرمایان آن را مانع اصلی رشد کسبوکار خود میدانند.
در این میان، مهارتهای فنی مانند هوش مصنوعی، تحلیل دادههای بزرگ و امنیت سایبری با افزایش تقاضا مواجه خواهند شد. با این حال، مهارتهای انسانی مانند تفکر خلاق، انعطافپذیری و سازگاری همچنان ضروری باقی خواهند ماند. موفقیت حرفهای در آینده به ترکیبی از این مهارتهای فنی و نرم بستگی خواهد داشت.
در همین رابطه، غلامحسین محمدی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از کاهش تقاضا برای برخی شغلها و حذف آنها تا چند سال آینده خبر داد و گفت: در فاصله سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ بسیاری از شغلهای جدید از بین میروند و پیشبینی میشود عناوین شغلی نظیر کارشناس هوش مصنوعی، مهندس رباتیک و مهندس فناوریهای مالی بیشترین سهم در میان مشاغل آینده را به خود اختصاص دهند.
به گفته او، عناوین شغلی نظیر طراحان گرافیک، مهندسان، کارگران ساختمانی، آشپزها و نصابهای تجهیزات با رشد اندکی روبه رو خواهند شد.
معاون وزیر کار در عین حال از عناوین شغلی نظیر باجهدار بانک، کارمند ثبت اطلاعات و تحصیلدار به عنوان مشاغلی یاد کرد که به احتمال زیاد بیشترین کاهش تقاضا و تقلیل را داشته باشند.
او اظهار کرد: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد سرمایهگذاری در یادگیری و آموزش حینکار، یکی از رایجترین راهبردهای منافع منابع انسانی است که برای تحقق اهداف کسب و کار سازمانها اتخاذ میشود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با بیان اینکه ۶۰ درصد نیروی کار تا سال ۲۰۲۷ به آموزش نیاز خواهند داشت، تاکید کرد: درحال حاضر تنها نیمی از آنها به این فرصت دسترسی دارند و به نظر میرسد که در این بخش، کارآفرینان میتوانند ایفای نقش جدی داشتهباشند.
هم اکنون بیش از ۹۵۰۰ استاندار آموزشی در دنیا وجود دارد و طبق پیشبینی سازمان جهانی کار، تعداد استانداردها به ۱۷ هزار استاندارد آموزشی خواهد رسید از این رو با توجه به ظهور مشاغل جدید که از حالا ردپای ورود آنها به بازار کار دیده میشود، نمیتوان با ارائه آموزشهای مهارتی به سبک قدیم و سنتی به موفقیتی در حوزه ارائه آموزشهای مهارتی متناسب با بازار کار دست یافت.
خوشبختانه در سازمان آموزش فنی و حرفهای بر مبنای سرنوشت مشاغل در آینده با نگاه بلند، مسیر کلان مهارت آموزی نرم افزاری و سخت افزاری آینده برای جوانان و دانش آموختگان در حال ترسیم است.
بیتردید سیاستگذاری آموزشی باید مبتنی بر آیندهپژوهی و ویژگیهای تحولات مشاغل آینده باشد زیرا با توجه به سرعت روز افزون تغییرات، نهادهای آموزشی وظیفه دارند علاوه بر مهارتهای مورد نیاز امروز بازار کار، مهارتهای مورد نیاز آینده را پیشبینی و نیروی کار را برای ایفای نقش موثرتر در آینده آماده کنند.
مجمع جهانی اقتصاد بر لزوم سرمایهگذاری در امر یادگیری و آموزش حینکار تاکید دارد و بر این باور است که حتی با حذف برخی از مشاغل، شغلهای جدیدی روی کار خواهند آمد و علیرغم آنکه ممکن است ۸۵ میلیون شغل توسط هوش مصنوعی و رباتیک تا سال ۲۰۲۵ حذف شود اما احتمالا ۹۷ میلیون شغل دیگر از محل این تغییرات ایجاد شود. بر همین اساس مهارتآموزی باید یک قدم جلوتر از تحولات گام بردارد و با نوآوری، آینده و فناوریهای آینده را بسازد. همانطور که مشاغل سنتی مانند اُرسیدوز، علاف یا چینیبندزن در اثر تحولات اجتماعی و فناوری به تاریخ پیوستند، امروز هم بسیاری از مشاغل مدرن در معرض تهدید قرار دارند. مشاغلی مانند؛ کارمندان ورود اطلاعات (با آمدن هوش مصنوعی)، رانندگان (با توسعه خودروهای خودران)، فروشندگان حضوری (با رشد فروشگاههای آنلاین) و حسابداران ساده (با نرمافزارهای مالی خودکار). این یک چرخه طبیعی در بازار کار است که نشان میدهد مهارتآموزی و بهروز بودن، شرط ماندگاری در آینده شغلی است.
نظر شما