شناسایی بازارهای صادراتی جدید برای تعاونی ها

با توجه به نقش موثر تعاونی ها در امر صادرات غیرنفتی و ‌ارزآوری برای کشور، شناسایی بازارهای هدف صادراتی جدید و رفع مشکلات ارزی تعاونی  ها بیش از پیش در دستور کار وزارت تعاون قرار می گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، تعاونی‌ها در توسعه صادرات و کسب بازارهای هدف نقش بسزایی دارند و بخش اعظمی از صادرات غیرنفتی کشور توسط انها انجام می گیرد.‌ محصولاتی همچون زعفران، خرما، ‌پسته، فرش و خاویار از جمله کالاهای صادراتی به شمار می روند که از طریق شبکه تعاونی ها صادر می شوند و ارزش افزوده و ارزآوری بالایی را نصیب کشور می کنند.

بسیاری از کارشناسان، نقش تعاون را به جهت کارکردهای آن در صادرات غیرنفتی، ‌ارزآوری و توسعه اقتصادی تاثیرگذار می‌خوانند و بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای حمایت از بازاریابی و سوق دادن تعاونی‌ها در عرصه صادرات تاکید دارند.
در حال حاضر ۸۰ درصد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در اختیار بخش تعاون قرار دارد و اهمیت بخش تعاون تا به آنجاست که سال ۲۰۲۵ از سوی سازمان ملل به نام سال جهانی تعاون نامگذاری شده تا ظرفیت تعاونی‌ها مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد.
هم اکنون بیش از ۷۵ درصد صادرات غیر نفتی ایران به مقصد پنج کشور هدف چین، ترکیه، هند، امارات و عراق است و عمده صادرات تعاونی‌ها به ۱۰ کشور ترکیه، روسیه، امارات، قطر، عراق، عمان، افغانستان، پاکستان، ارمنستان و قزاقستان صورت می‌گیرد که نشان از تنوع مقاصد صادراتی تعاونی‌ها همچون تنوع محصولات آنها دارد.

تعاونی‌ها برای حضور در بازارهای جهانی انگیزه بالایی دارند از این رو دولت با حمایت و تسهیل‌گری خود می تواند در جهت مانع‌زدایی از مسیر صادراتی تعاونی‌ها گام بردارد.

بر همین اساس احمد میدری - وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی بر حفظ تعاونی های خرد و کوچک تاکید کرده و گفته است: نباید اجازه دهیم تعاونی های خرد و کوچک دچار مشکل و آسیب شوند و نحوه حمایت از تولیدکنندگان و تعاونی ها باید به گونه ای باشد که ضمن تقویت و حفظ تعاونی های خرد،شناسایی بازارهای صادراتی جدید در دستور کار قرار گیرد.
وی معرفی نوآوری‌ها و دستاوردهای تاریخی در حوزه تعاون را خواستار شد و بر لزوم شناسایی بازارهای هدف صادراتی تعاونی ها و رفع مشکلات ارزی تعاونی ها از جمله تعاونی های فرش تاکید کرد.
وزیر تعاون پیشنهاد کرد در حوزه کشاورزی و صادرات محصولات باغی از ظرفیت تعاونی ها بیش از پیش استفاده شود و استانداردسازی محصولات صادراتی تعاونی ها مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: 81863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =