نیمی از بیمه‌شدگان شبستر دیگر به شعبه نمی‌آیند

رئیس شعبه تأمین اجتماعی شبستر از انجام بیش از ۵۰ درصد خدمات این شعبه به‌صورت الکترونیکی خبر داد و گفت: با ارتقای سامانه‌ها و فرهنگ‌سازی مستمر، مراجعه حضوری بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران کاهش یافته است.

وحید آدمی در گفت و گو با آتیه‌آنلاین، در خصوص سامانه خدمات غیرحضوری سازمان گفت: با گذر از دوران سخت کرونا، سازمان تأمین اجتماعی نیز همچون بسیاری دیگر از نهادها، به سمت توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی حرکت کرده است. در ابتدای مسیر خدمات الکترونیک، مقاومت‌هایی از سوی برخی مخاطبان به ویژه مستمری‌بگیران وجود داشت، اما امروز بیش از ۵۰ درصد خدمات در شعبه شبستر به‌صورت الکترونیک ارائه می‌شود و این، نتیجه تلاش همکاران ما و ارتقای مستمر سامانه‌ توسط سازمان بوده است.

وی حذف دفترچه‌های درمانی را یکی از مهم‌ترین مزایای خدمات الکترونیکی دانست و گفت: پیش‌تر بیمه‌شدگان حتی از نقاط دور دست به شعبه مراجعه می‌کردند، اما اکنون بسیاری از این مراجعات حذف شده‌اند. با این حال هنوز نزدیک به ۱۰ درصد از مستمری‌بگیران با خدمات الکترونیک ارتباط خوبی برقرار نکرده‌اند.

رئیس شعبه تأمین اجتماعی شبستر با اشاره به مراجعات مکرر این گروه به کافی‌نت‌ها و دریافت خدمات با هزینه، افزود: این موضوع گاهی باعث نارضایتی آن‌ها می‌شود؛ علاوه بر آن، بارگذاری ناقص مدارک توسط برخی کاربران، باعث مراجعه مجدد حضوری انها به شعبه می‌شود.

ساختار سازمانی در حال تحول

آدمی در خصوص تعداد نیروی انسانی مشغول در شعبه تشریح کرد: شعبه شبستر به عنوان یک شعبه تیپ ۳ با ۲۴ پست مصوب، اکنون با ۱۹ نیرو فعال است. در ساختار فعلی، بخش‌هایی مانند بایگانی، با وجود اهمیت در گذشته، امروز کاربرد چندانی ندارند و انتظار داریم با اصلاح چارت سازمانی که قرار است امسال انجام شود، شاهد چابک‌سازی در نیروی انسانی باشیم.

وی با اشاره به آمار بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بیان کرد: شعبه شبستر ۱۴,۷۸۵ بیمه‌شده اجباری دارد که با جمع بیمه‌شدگان قراردادی شامل کارگران ساختمانی، بافندگان، زنبورداران، خادمین مساجد و…، ۲۲ هزار و ۵۹۹ نفر را تحت پوشش دارد. همچنین ۴,۷۷۲ نفر مستمری‌بگیر در سه دسته بازنشسته، از کارافتاده و بازمانده، خدمات خود را از این شعبه دریافت می‌کنند. در این منطقه حدود ۲,۷۰۰ کارگاه فعال وجود دارد که ۳۳ مورد از آن‌ها دارای بیش از ۵۰ نیروی بیمه‌شده هستند.

کارفرمایان؛ بازوان محرک تأمین اجتماعی

آدمی ارتباط مؤثر با کارفرمایان را یکی از الزامات اداره موفق شعبه دانست و تصریح کرد: کارفرمایان، بازوان محرکه ما در پیشبرد اهداف بیمه‌ای هستند. هر سال جلسات مختلفی با آن‌ها برگزار می‌کنیم، از کارگاه‌ها بازدید می‌کنیم و سعی داریم با شنیدن دغدغه‌هایشان، مشارکت بیشتری در فرآیند بیمه‌گری داشته باشیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر، بیش از هزار کارفرما با همین تعامل جذب شده‌اند. یکی از چالش‌های حرفه‌ای ما این است که کارفرما مبلغ حق بیمه را بالا می‌بیند، در حالی که مستمری‌بگیر همان مبلغ را برای زندگی ناکافی می‌داند. این تضاد همواره برای ما نیازمند گفت‌وگو و تبیین دقیق است.

برنامه‌های آتی؛ گسترش ارتباط و ارتقای خدمات

رئیس شعبه تامین اجتماعی شبستر با تأکید بر رویکرد آینده‌نگر سازمان تأمین اجتماعی گفت: هدف ما همان هدف کلی سازمان است که ارتقای مداوم خدمات غیرحضوری و افزایش آگاهی مخاطبان از آن‌هاست. همچنین ما همواره به دنبال گسترش ارتباط با کانون مستمری‌بگیران، کانون کارگران و مجموعه کارفرمایان هستیم تا با همدلی بیشتر، کیفیت ارائه خدمات را افزایش دهیم.

کد خبر: 81869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =