اکبر صباغی در گفت و گو با آتیهآنلاین خدمات تامین اجتماعی را در دو دسته طبقهبندی کرد و گفت: ما در دو شاخه بیمهای و درمانی ارائه خدمات داریم. شاخه بیمه ما شامل دو دسته عمده خدمات و تعهدات بلند مدت مانند پرداخت مستمری برای بازنشستگان، بازماندگان و از کار افتادگان ... و شاخه خدمات و تعهدات کوتاه مدت، مانند پرداخت بیمه ایام بارداری، بیمه بیکاری و کمک هزینه کفن و دفن و ... را شامل می شود.
وی افزود: خدمات و تعهدات بیمهای تامین اجتماعی برای تمام اقشار تحت پوشش اعم از بیمهشدگان، کارفرمایان و مستمریبگیران ارائه میگردد و چون سازمان تامین اجتماعی از محل دریافت حقبیمه، تعهدات خود را انجام میدهد، همه افراد تحت پوشش را تحت عنوان شرکای اجتماعی مینامیم.
رئیس شعبه تأمین اجتماعی مرند خدمات الکترونیک را موجب تحول گسترده در حوزه خدمات رسانی، خواند و بیان کرد: تا یک دهه پیش، بیمهشدگان مشاغل آزاد یا اختیاری، برای دریافت برگ پرداخت ماهانه خود ساعتها در صف میایستادند، اما امروز بسیاری از این مراحل به صورت الکترونیکی انجام میشود. خیلی خدمات دیگر، با سامانه غیر حضوری سهل شده اند و این به ما امکان میدهد تمرکز بیشتری روی خدمات تخصصی داشته باشیم.
صباغی با بیان اینکه توسعه خدمات سیستمی، مراجعه حضوری را کاهش داده اما همچنان نیاز به فرهنگسازی دارد، افزود: در برخی موارد حضور فیزیکی به دلایل فنی یا حساسیت بیمهشدگان به این مسئله اجتنابناپذیر است. چالش مهم خدمات الکترونیک، بحث فرهنگ سازی است؛ حتی در بین برخی اقشار تحصیلکرده هم هنوز استفاده و مزیت خدمات الکترونیک تشریح نشده که این نیازمند آموزش و کار فرهنگی است.
وی گفت: شعبه مرند دارای ۳۴,۵۰۰ بیمهشده اصلی و ۱۲,۲۰۰ مستمریبگیر اصلی است که با احتساب افراد تبعی، مجموع مستمریبگیران به ۲۴ هزار نفر میرسد.
رئیس شعبه تامین اجتماعی مرند بیان کرد: نسبت بیمهشدگان به مستمریبگیران در سطح ملی از ۱۱ به ۱ در گذشته، به ۴ به ۱ رسیده؛ در شعبه مرند این نسبت نگرانکنندهتر است و به ۲.۹ به ۱ کاهش یافته و از جمله مواردی است که فشار زیادی بر منابع سازمان وارد میکند.
صباغی با اشاره به اجرای مصوبههای قدیمی مانند بازنشستگی در مشاغل سخت و زیانآور، در خصوص چالشهای شعبه گفت: برخی چالشها مربوط به شعبه خاص نیست بلکه مسئله ای سازمانی است که نیاز به تغییر قوانین قدیمی دارد. برخی قوانین با شرایط امروز همخوانی ندارند. برخی بازنشستگان مجدد وارد بازار کار میشوند و این، بار مضاعف مالی برای سازمان ایجاد میکند. متأسفانه بهروزرسانی قوانین بیمهای متناسب با واقعیتهای امروز جامعه بهدرستی انجام نشده است.
تعامل با کارفرمایان؛ اطلاعرسانی، شفافسازی و همدلی
وی در ادامه از تعامل مؤثر با کارفرمایان بهعنوان یکی از نقاط قوت شعبه مرند یاد کرد و گفت: با توجه به تغییرات مستمر در دستورالعملها و نرخگذاری، سعی میکنیم با تشکیل کمیسیونهای کارگری، بازدید از کارگاهها و جلسات مشورتی، کارفرمایان را در جریان تغییرات قرار دهیم و از بروز چالشهای ناگهانی جلوگیری کنیم. این ارتباط مستمر باعث شده مشکل خاصی در شهرستان در زمینه بدهیها یا نارضایتیهای صنفی نداشته باشیم.
صباغی در خصوص آمار کارگاه های تولیدی و بنگاه های اقتصادی تحت پوشش شعبه افزود: در حال حاضر ۲,۱۰۰ کارگاه تحت پوشش شعبه قرار دارند که از این تعداد، ۲۳۰ کارگاه پیمانکاریاند. ۷۰۰ مورد از آنها مشمول یارانه هستند و مابقی خارج از این چارچوباند.
جذب بیمهشده جدید و بازنگری در قوانین
رئیس شعبه تأمین اجتماعی مرند، جذب بیمهشدگان جدید را یکی از راهکارهای مهم مقابله با کاهش نسبت بیمهشدگان به مستمریبگیران دانست و درباره برنامههای آتی این شعبه توضیح داد: در زمینه جذب بیمهشدگان جدید، با شناسایی کارگاههای تازه تأسیس و همچنین کارگاههایی که تاکنون موفق به دریافت کد نشدهاند و کارگرانی که فاقد بیمه هستند، تلاش میکنیم تا علاوه بر تحت پوشش قرار دادن کارفرمایان و افراد شاغل در مشاغل آزاد و خانگی، منابع مالی سازمان را تقویت و آینده مردم را تضمین کنیم. در کنار آن، نیازمند بازنگری در قوانین کهنه هستیم.
نظر شما