رستم کهنوی در گفتوگو با آتیهآنلاین گفت: خدمات سازمان تأمیناجتماعی به جامعه بیمهشدگان در قالب تعهدات کوتاهمدت از جمله غرامت ایام بیماری، بیمه بیکاری، غرامت ایام بارداری، کمک هزینه اروتز و پروتز، هزینه کفنودفن و هزینه سفر و تعهدات بلندمدت شامل مستمری بازنشستگی، بازماندگی و ازکارافتادگی ارائه میشود.
کهنوی با اشاره به جمعیت تحت پوشش این شعبه اظهار کرد: ۵۲ هزار و ۱۵۵ نفر از جمعیت شهرستان تحت پوشش تأمیناجتماعی شعبه بندرلنگه قرار دارند که از این تعداد ۴۵ هزار و ۴۴۱ نفر بیمه شده اصلی و تبعی و شش هزار و ۷۱۴ نفر مستمری بگیر اصلی و تبعی هستند.
وی درباره الکترونیک شدن خدمات سازمان تأمیناجتماعی و تاثیر آن در ایجاد تسهیل در امور جامعه هدف، یادآور شد: الکترونیک شدن خدمات سازمان باعث سرعت در ارائه خدمات، کاهش هزینه بیمه شدگان، جلوگیری از اتلاف وقت، کاهش بار مراجعات افراد به شعب و افزایش میزان رضایتمندی مخاطبان شده و این شیوه خدمترسانی حتی در کاهش هزینههای بخش عمومی دولت موثر واقع شده است.
کهنوی درباره چالشهای الکترونیک شدن خدمات بیان کرد: کندی یا قطعی اینترنت مهمترین مسائل این حوزه بهشمار میرود که به زیرساختهای مخابرات یا سامانههای سازمان مربوط میشود که به مرور درحال ارتقا قرار دارد.
همچنین انتظار میرود تا در طراحی سامانهها امکان کاربری آسان و قابل فهم برای همه مخاطبان با هر سطح سواد، پیشبینی میشود تا عموم مردم بهراحتی از خدمات غیرحضوری استفاده کنند.
وی به مراجعه حضوری برخی افراد به شعبه اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم ارائه برخی خدمات بهصورت الکترونیک و برخی دیگر بهصورت نیمهالکترونیک، ضرورت مراجعه حضوری افراد به شعب وجود دارد. همچنین عدهای نیز به دلیل عدم آشنایی با خدمات الکترونیک و سامانهها مجبور به مراجعه حضوری میشوند و همکاران ما ضمن خدمترسانی به آنها، آموزشهای لازم را نیز ارائه میدهند. اما خدمات غیرحضوری تاثیر بسزایی در کاهش مراجعه به شعبه داشته است.
رئیس شعبه بندرلنگه درباره تعداد نیروهای شاغل در این مرکز، یادآور شد: در حال حاضر ۱۸ نیروی انسانی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و با توجه به حجم خدمات در واحدهایی مانند وصول مطالبات، اجراییات، مالی، بیمهشدگان، اداری و مالی با کمبود نیرو مواجه هستیم.
او گفت: به منظور ارتباط فعال با کارفرمایان، برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی مرتبط با قوانین و بخشنامههای سازمان همواره در دستور کار شعبه قرار دارد. همچنین ارائه خدمات غیر حضوری به کارفرمایان از دیگر برنامهها برای تعامل بیشتر با این گروه از جامعه هدف سازمان بهشمار میرود.
کهنوی درباره چالشهایی که شعبه بندرلنگه با آن مواجه است تاکید کرد: برقراری مستمری سخت و زیانآور از جمله مهمترین مسائل ما را تشکیل میدهد. بهویژه اینکه تعداد این برقراریها درحال افزایش است.
همچنین کمبود نیرو، کاهش ضریب پشتیبانی که ارتباط مستقیم به جوانی جمعیت دارد، کمبود اطلاع رسانی در زمینه خدمات سازمان و عدم پرداخت به موقع مطالبات سازمان توسط کارفرمایان از دیگر مسائلی است که با آن مواجه هستیم.
وی گفت: بازنگری در نحوه محاسبه مبلغ مستمری بیمه شدگان یک امر ضروری است تا بتوانیم دستمزدها را واقعیتر کنیم؛ چرا که با فرمول حاضر فرار بیمهای زیادی وجود دارد و افراد در دو سال آخر بیمه پردازی که به دنبال بازنشستگی هستند دستمزد خود را افزایش میدهند.
کهنوی در پایان به برنامه این شعبه اشاره کرد و گفت: افزایش منابع بیمهای از طریق بازرسی کارگاهها، بازرسی از دفاتر قانونی کارگاههای مشمول، پوشش بیمهای مشاغل آزاد از طریق طرح فراگیر خانوار ایرانی و کاهش مصارف شعبه در حوزه اداری مالی و تعهدات سازمان از برنامههای آینده این شعبه بهشمار میرود.
قابل ذکر است؛ شهرستان بندرلنگه در ۱۸۰ کیلومتری غرب بندرعباس در استان هرمزگان قرار دارد.
نظر شما