تنوع، تعادل و تناسب کلید اصلی سبد غذایی سالم است

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، با بیان اینکه در بحث تقویت سیستم ایمنی، بیشتر نگاه‌ها به سمت گروه میوه‌جات و سبزی‌جات می‌رود، تصریح کرد: هرچند مصرف مواد این گروه ضروری است، اما برای داشتن سیستم ایمنی قوی، باید سبد غذایی کاملی داشته باشیم.

دکتر محمد هاشمی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، توجه به مسئله تغذیه را در مدت شیوع کرونا از دو منظر حائز اهمیت دانست و افزود: توجه به تغذیه هم از نظر تقویت سیستم ایمنی و نیز در پیشگیری از عوارض و مرگ‌ومیر کرونا مهم است.

وی اظهار کرد: سیستم ایمنی بدن برای ایفای نقش و انجام فعالیت معمول، نیازمند چند پیش‌نیاز است؛ یکی از مهمترین موارد، سلامت بدن و نداشتن بیماری‌های خودایمن است که به طور طبیعی، برخورداری از سلامت، بخش ذاتی هر بدن را تشکیل می‌دهد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، گفت: پیش‌نیاز بعدی تقویت سلول‌های ایمنی و سیستم ایمنی بدن در مقابل آلاینده‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها است که از طریق تغذیه تامین می‌شود. از این‌رو یک تغذیه سالم، شرط لازم برای داشتن یک سیستم ایمنی کامل و قوی به شمار می‌رود.

هاشمی تاکید کرد: اگر مواد اولیه لازم را برای واسطه‌های ایمنی، تقویت و تغذیه سلول‌های ایمنی نداشته باشیم، به طور طبیعی سیستم ایمنی نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از تقویت سیستم ایمنی می‌شود، بیشتر نگاه‌ها به سمت گروه میوه‌جات و سبزی‌جات می‌رود، ادامه داد: هرچند محتویات گروه میوه‌جات و سبزی‌جات برای تقویت سیستم ایمنی ضروری است، اما باید توجه شود که نیازمندی‌های سیستم ایمنی بدن ما محدود به این گروه نمی‌شود.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، عنوان کرد: افراد برای داشتن سیستم ایمنی قوی، باید سبد غذایی کاملی داشته باشند و این سبد الگویی دارد، تحت عنوان هرم تغذیه؛ هرم تغذیه به ما می‌گوید که از هر گروه غذایی در طول روز به چه میزان باید مصرف کنیم.

او یکی از گروه‌های هرم غذایی را شامل نان و غلات برشمرد و افزود: از جمله این مواد، نان، برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی و غذاهای مشابه قرار دارد. این گروه غذایی در قاعده هرم قرار دارد و به این مفهوم است که بیشترین میزان سبد خوراکی ما را باید این گروه تشکیل دهد که حدود ۵۵ درصد خوراک روزانه ما را باید شامل می‌شود.

هاشمی گفت: همچنین گروه گوشت و پروتئین‌ها، گروه شیر و لبنیات و گروه میوه‌جات و سبزی‌جات سایر گروه‌های اصلی هرم غذایی هستند و ما باید در طی یک روز به میزان کافی از تمامی این گروه‌ها استفاده کنیم تا سیستم ایمنی بدن ما بتواند مواد مورد نیاز برای بازسازی و تقویت خود را در اختیار داشته باشد.

وی با بیان اینکه سه اصل تنوع، تعادل و تناسب کلید اصلی داشتن یک سبد غذایی سالم و کامل است، تصریح کرد: اصل تنوع به این معنی است که همه مواد غذایی در برنامه غذایی وجود داشته باشد و اگر بخواهیم برخی از گروه‌های غذایی را از برنامه حذف کنیم، اشتباه است.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، اظهار کرد: همچنین در کنار تنوع باید تعادل نیز وجود داشته باشد و نسبت غذاها طبق هرم غذایی باید رعایت شود. سوم اینکه قدر مطلق غذاها تناسب داشته و با توجه به سن، جنس و میزان فعالیت فرد که روزانه چند واحد از گروه‌های غذایی را مصرف کنند، مورد توجه قرار بگیرد.

کرونا، اولویت‌های سلامت را تغییر داد

وی با بیان اینکه شیوع کرونا منجر به تغییر اولویت‌های معمول سلامت شده است، ادامه داد: تا پیش از شیوع کرونا، بحث چاقی و دیابت به عنوان بیماری‌های مهم و شایع تمامی جوامع معرفی می‌شد و از افراد درخواست می‌کردیم برای حفظ سلامت خود از بروز این بیماری‌ها پیشگیری یا این بیماری‌ها را کنترل و درمان کنند.

هاشمی عنوان کرد: اما در ایام کرونا این مسئله تا حدودی مورد غفلت قرار گرفت؛ زیرا از یک طرف شرایط قرنطینه و ماندن در خانه سبب شدت گرفتن بروز چاقی شده است و از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم، افراد مبتلا به چاقی و دیابت در صورت ابتلا به کرونا، عوارض شدیدتری پیدا کرده و مرگ‌ومیر در این گروه‌ها بیشتر شده است.

او افزود: از این‌رو توصیه ما به همه افراد این است که از مراقبت خود غفلت نکنند؛ به ویژه اینکه کرونا به مدت طولانی در جهان باقی خواهد ماند و مردم نباید در درمان چاقی و مهار بیماری‌هایی مانند دیابت کوتاهی کنند و به ویژه به تغذیه خود توجه داشته باشند.

شیوع کرونا، سبب بروز چاقی شد

هاشمی یکی از رفتارهایی را که در دوران کرونا سلامتی را به خطر می‌اندازد، مسئله چاقی و اضافه‌ وزن برشمرد و گفت: در ایام کرونا افراد ساعات بیشتری را در منزل به سر می‌برند و این در خانه ماندن از یک طرف تحرک آن‌ها را کمتر کرده که خود عامل پدیده آورنده چاقی است و از سوی دیگر افراد، ساعات بیکاری بیشتری را در منزل سپری می‌کنند و در نتیجه وقت خود را با خوردن خوراکی‌ها پر کرده و حتی ابتکارهای بیشتری را برای پخت‌وپز به خرج می‌دهند. این پخت‌وپزها حتی به تهیه نان و شیرینی‌های خانگی هم انجامید و از این طریق کالری بیشتری وارد بدن آن‌ها و بروز چاقی شد.

باورهای غلط درباره تقویت سیستم ایمنی بدن

وی همچنین باورهای غلط درباره تقویت سیستم ایمنی را از مسائل دیگری بیان کرد که مردم را به سمت پرخوری بیشتر سوق داد و افزود: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با خوردن غذاهای بیشتر و مقوی‌تر می‌توانند سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشند. در این میان، یک سری باورهای غلط در در بین مردم شایع شد که مصرف غذاهای با طبع گرم مانند شیره انگور، کنجد و حتی غذاهای چرب، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. حال اینکه این تصور نه تنها غلط است و مصرف غذاهای گرم نمی‌تواند مانع ابتلا به کرونا شود، بلکه منجر به شیوع بیشتر اضافه‌وزن و چاقی در بین افراد می‌شود.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، اظهار کرد: یکی دیگر از برداشت‌های نادرست در زمینه تغذیه، مصرف بی‌رویه گروه میوه‌جات، سبزی‌جات و آبمیوه‌ها است؛ برخی از افراد گمان می‌برند، اگر میوه بیشتری مصرف کنند، مبتلا به اضافه وزن نمی‌شوند. درحالی که یک واحد میوه، دارای حدود ۶۰ کیلو کالری و معادل ۵ قاشق برنج است و این‌طور نیست که با خوردن میوه اضافه کسی مبتلا به اضافه وزن نشود.

وی یکی دیگر از تصورات غلط در خصوص تقویت سیستم ایمنی را مصرف انواع آبمیوه‌ها بیان کرد و گفت: برخی با این تصور که میزان مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را می‌توانند از طریق آبمیوه‌ها حتی از نوع صنعتی تامین کنند، به مصرف بی‌رویه این خوراکی‌ها روی آوردند؛ درحالی که آبمیوه‌ها حتی اگر طبیعی هم باشد، یک خوراکی پر کالری است و به عنوان یک جزء اصلی از سبد غذایی تعریف نمی‌شود. ضمن اینکه مصرف بیش از حد این مواد به ویژه آبمیوه‌های صنعتی که حاوی شکر و افزودنی‌ها است، باعث بروز اضافه‌ وزن و چاقی در افراد می‌شود.

توصیه مصرف 2 مکمل

هاشمی با تاکید بر این که در بین مکمل‌ها، دو مکمل وجود دارد که باید در دوران کرونا مصرف شود، ادامه داد: یکی از آن‌ها ویتامین «دی» است که این ویتامین از طریق مصرف مواد غذایی تامین نمی‌شود و لازم است برای جذب آن در معرض آفتاب قرار بگیریم. با توجه به سبک زندگی امروزه، تغییرات فصول و ضرورت پوشش خانم‌ها، بر اساس توصیه انجمن متخصصان غدد، ماهانه ۵۰ هزار واحد ویتامین دی مصرف شود تا دچار کمبود این ویتامین و عوارض ناشی از آن از جمله ضعف سیستم ایمنی نشویم.

او افزود: مکمل دیگر، آهن است که در افراد مبتلا به فقر آهن که به ویژه در خانم‌ها شایع است، لازم است از طریق دارو تامین شود. زیرا میزان آهنی که می‌تواند از طریق مواد غذایی مصرف شود، منجر به افزایش کالری و چاقی می‌شود.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، تصریح کرد: گرچه با خوردن مواد غذایی برای افرادی که مبتلا به کمبود آهن نیستند، می‌توان این کمبود را جبران کرد؛ اما افرادی که دچار کمبود و فقر آهن هستند، باید حتما مکمل آهن مصرف کنند.

کد خبر: 8957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =