بیشتر شدن عدم شفافیت با قانون جامع آب

به اعتقاد دبیر اندیشکده تدبیر آب، قانون جامع آب، عدم شفافیت را بیشتر می‌کند. این قانون توسط وزارت نیرو در دست تدوین است.

انوش اسفندیاری دبیر اندیشکده تدبیر آب در گفتگو با آتیه آنلاین درباره نقاط قوت قانون جامع آب که توسط وزارت نیرو در دست تدوین است، بیان کرد: نقاط قوت قانون این است که تمام مطالبی که به نوعی در وزارت نیرو مهم به نظر می‌رسد، در یک کشکولی جمع‌آوری شده است و جهت یادآوری همه مباحث، فهرست خوبی تهیه شده است.

او به این پرسش که آیا آنچه برای وزارت نیرو مهم است به نظر مردم هم مهم است، این‌گونه پاسخ داد: نه لزوما، به اضافه اینکه به دنبال تدوین این قانون، قرار است که یک بازبینی اساسی در گذشته وزارت نیرو انجام شود و مسایل مورد تحلیل قرار گیرد.

اسفندیاری افزود: به نظر می‌آید وزارت نیرو می‌توانست کارهای خوبی را بدون مطرح کردن این قانون و تغییر ساختار انجام دهد.

او ادامه داد: من نمی‌دانم که این تلاش، وقت گذاشتن و عده‌ای را مشغول کردن در سال آخر دولت، با چه هدفی صورت گرفته است. چون این مسئله برای من مجهول است، آن را به‌عنوان یکی از نقاط ضعف این اقدام می‌گذارم.

به اعتقاد دبیر اندیشکده تدوین آب، اصلاح قانون آب عدم شفافیت را بسیار زیاد کرده است.

او افزود: وزارت نیرو به جای آنکه در سال آخر دولت از اقدامات خود یک جمع‌بندی ارائه کند، بحث اصلاح قانون آب را مطرح کرده است. اگر این طور باشد، چنین اقدامی خیلی به عدم شفافیت دامن می‌زند.

اسفندیاری درباره نقاط ضعف قانون جامع پیشنهادی وزارت نیرو بیان کرد: این قانون در واقع یک مقداری ضعف قانون‌گذاری را به سخره گرفته است و موجب این شده است که مسئله قانون که می‌توانست یکی از پایه‌های مهم و مورد توجه در تحولات مدیریت آب باشد، پایه‌های لرزانی پیدا کند و سنت بدی گذاشته شود.

اسفندیاری بیان کرد: با شیوه کاری که اتخاذ شده است و روایت‌های مختلفی که مطرح می‌شود، نحوه مواجه با افکار عمومی در تدوین قانون جامع آب، شکل مناسبی نداشته است.

او افزود: همچنین هماهنگی بین بخشی در این زمینه مناسب نبوده است. در قانون جدید به سابقه تاریخی تحولات توجه نشده است و اسنادی که منتشر کردند، به جای اینکه توضیحات مناسبی برای پشت صحنه قانون باشد، یک ترکیب انشایی از مطالب روز بین‌المللی بود.

دبیر اندیشکده تدبیر آب عنوان کرد: این قانون بسیار بدون ریشه بوده و بدون توجه به سابقه قانون‌گذاری در کشور انجام شده است.

او گفت: من فکر نمی‌کنم کسی در وزارت نیرو این جریان را جدی گرفته باشد. به نظر می‌آید تدوین قانون جامع آب، یک جایگزین برای جمع‌بندی سال آخر است اما کار بسیار نامناسبی به حساب می‌آید.

کد خبر: 9451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =