جلوگیری شرکت فکا از انقراض گاو سیستانی

انتقال جنین با بهره‌گیری از تکنیک (IVF) از راهکارهایی است که طی سال‌های گذشته در کشورهای مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. در ایران نیز این شیوه کم‌وبیش از سوی برخی دامداری‌ها تجربه شده، اما به گفته بنیان‌گذار آزمایشگاه شرکت کشت و دامداری فکا همچنان تا دستیابی به سهم ۱۰درصدی تولید با اتکا به این شیوه راهی طولانی در پیش است.

نیما صادقی، عضو هیأت‌مدیره فکا در این باره گفت: «انتقال جنین روندی است که می‌تواند سرعت اصلاح نژاد دام را به شکل چشمگیری افزایش دهد. در حالت کلی برای بارورسازی گاوهای ماده، اسپرم‌هایی وارد کشور می‌شود که بسته به کیفیت‌شان قیمتی بین ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارند. زمانی که این اسپرم‌ها برای لقاح گاوهای ماده استفاده می‌شوند هرقدر هم که باکیفیت باشند تنها ۵۰ درصد سهم پدر را بهبود می‌دهند و همچنان سهم مادر قابل تغییر نیست و لازم است در چند نسل اسپرم‌های باکیفیت استفاده شود تا به‌طور مثال بعد از ۲۰ سال شاهد بهبود ژنتیکی گوساله‌هایی که متولد می‌شوند باشیم در حالی که با انتقال جنین می‌توان این روند را تسریع کرد.»

این دامپزشک ادامه داد: «به‌طور میانگین یک گاو ماده در عمر خود ۲.۲ گوساله به‌ دنیا می‌آورد، اما در صورت استفاده از شیوه‌های انتقال جنین می‌توان از آن تعداد بالایی تخمک گرفت و حدود ۵۰ گوساله تولید کرد. صادقی افزود: «از سوی دیگر در این شیوه جنین تولیدی از گاو ماده و اسپرم باکیفیت تولید شده و به هر گاوی از هر نژادی منتقل شود در نهایت گوساله‌ای با خصوصیات ژنتیکی مناسب متولد می‌شود. یعنی به جای اینکه چندین نسل زمان صرف رسیدن به گوساله‌ای با این شرایط شود در مدتی به مراتب کوتاه‌تر این اتفاق رخ می‌دهد.»

او ادامه داد: «ما برای این منظور یک گله گاو جرسی که از نژادهای خوب دامی محسوب می‌شود از دانمارک وارد کرده‌ایم تا برای انتقال جنین از این نژاد استفاده شود و جنین حاصله به گاوهای هلشتاین منتقل شود و در نهایت گوساله جرسی که در دنیا کمیاب است و قیمت بالایی دارد متولد شود.»

این متخصص فناوری تولیدمثل در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث حفظ نژادهای باکیفیت ایرانی با استفاده از (IVF) اشاره کرد و گفت: «بر اساس قراردادهایی با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ۲۰ رأس گاو سیستانی را تحویل گرفته و ۳۰۰ جنین به آن‌ها تحویل دادیم. هم‌اکنون نیز برای کمک به جلوگیری از انقراض گاو گلپایگانی مذاکراتی صورت گرفته است.»

او همچنین به میزان استفاده از فناوری انتقال جنین در سطح دنیا اشاره کرد و گفت: «در جهان به‌ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی این شیوه به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در آسیا کمتر از آن استفاده می‌شود و می‌توان ایران را در این حوزه از کشورهای پیشروی منطقه دانست. هرچند هنوز با سهم ایده‌آل ۱۰درصدی که در کشورهای پیشرفته حاصل شده فاصله زیادی داریم.»

صادقی ادامه داد: «استفاده از این تکنیک می‌تواند باعث جایگزینی سریع‌تر دام‌های با پتانسیل کم ژنتیکی شود و افزایش شیر تولیدی روزانه را به همراه داشته باشد. همچنین در زمینه تولید گوشت هم این رویکرد می‌تواند حتی به مراتب بیشتر و اثرگذارتر از شیر مورد استفاده قرار گیرد. عضو هیأت‌مدیره فکا یکی از نیازهای اصلی ترویج این شیوه را برخورداری از حمایت‌های لازم دانست و تأکید کرد: «ما در کشور به این فناوری دست پیدا کرده‌ایم، اما نیاز است برای مصرف‌کنندگان این بخش تسهیلاتی در نظر گرفته شود که اکنون جای این حمایت‌ها خالی است.»

صادقی در پایان دسترسی به برخی تجهیزات وارداتی و آزمایشگاهی را از موانع پیشِ ‌روی (IVF) دام دانست و گفت: «اگرچه با تلاش‌های متعدد حدود ۵۰ درصد تجهیزات مورد نیاز این حوزه بومی‌سازی شده، اما همچنان بخشی از این تجهیزات نیازمند واردات است که این تجهیزات گران‌قیمت و دارای تاریخ مصرف به نسبت کوتاه هستند و بر این اساس دسترسی به آن‌ها با چالش‌های متعددی همراه است.»

کد خبر: 65034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =