پیش‌بینی قیمت خودرو تا عید ۱۴۰۳

یک کارشناس خودرو معتقد است: در حال حاضر بخش قابل توجهی از خریداران بازار خودرو به دنبال خودروهایی هستند که نهایت قیمت آنها ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان باشد در حالیکه حتی بسیاری خودروهای داخلی نیز در بازار آزاد قیمت میلیاردی پیدا کرده‌اند.

بابک صدرایی در گفتگو با آتیه‌آنلاین، در این باره توضیح داد: همواره بر این نکته تاکید شده که قیمت خودرو در کشور تابعی از شرایط سیاسی و اقتصادی بوده و موضوعات مختلفی روی آن تاثیر دارد. از سوی دیگر طی سال‌های گذشته به واسطه فاصله‌ای که میان حجم تولید و تقاضای موجود در بازار وجود داشته نوعی تقاضای انباشته در بازار ایجاد شده است.

وی ادامه داد: نیاز متوسط بازار خودروی ایران حدود یک و نیم میلیون دستگاه در سال است اما در سالیان گذشته میزان تولید خودرو عددی بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار دستگاه بوده و میان تولید و تقاضا فاصله‌ای وجود داشته که طی دو سال گذشته به تدریج در حال کاهش است.

این کارشناس خودرو قیمت ارز را از دیگر فاکتورهای اثرگذار در قیمت خودرو برشمرد و گفت: در روزهای گذشته با افزایش تدریجی نرخ ارز، اتفاقات سیاسی و اقتصادی و از سوی دیگر نزدیک شدن اسفند ماه و تعطیلات عید که باعث بالا رفتن خرید و فروش‌ها در بازار خودرو می‌شود، قیمت انواع خودروها تا حدودی شیب صعودی داشته است و در این میان شاهد اتفاقاتی مانند تصمیم خودروسازان برای عرضه خودروهایی با پنج درصد قیمت پائین‌تر نیز بوده‌ایم.

صدرایی افزود: گاه شاهدیم که در این حوزه برخی اخبار منتشر شده کارکردی مانند گفتار درمانی داشته و به مرحله عمل نمی‌رسند. بطور مثال در ماه‌های گذشته به دنبال افزایش قیمت خودرو صحبت‌هایی مبنی بر واردات خودروهای کارکرده مطرح شد که در عمل تعداد این خودروها قابل توجه نبود و نتوانست نیازهای مردم را تامین کند. حال که قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار آزاد بار دیگر به یک میلیارد تومان نزدیک شده ممکن است مجدد بحث واردات در این حوزه مطرح شود اما در نهایت خریداران بازار وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود مدتی به انتظار واردات خودروهای دست دوم می‌مانند و چنانچه در این زمینه پس از گذشت چند ماه واردات قابل قبولی صورت نگرفته باشد مجدد به سراغ خودروهای داخلی خواهند رفت که همین امر موجب افزایش تقاضا در بازار خودروهای داخلی خواهد شد.

قیمت خودروهای چینی در بازار ایران

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سئوال که شکسته شدن رکورد تولید خودرو در چین چه تاثیری روی بازار خودروی ایران می‌تواند داشته باشد، توضیح داد: چین بیش از چهار میلیون خودرو تولید می‌کند که از این میان شاید حتی ۲۰۰ هزار دستگاه آن هم وارد ایران نشود، بنابراین نمی‌توان گفت افزایش صادرات خودرویی چین تاثیری در وضعیت بازار ایران دارد.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند چنانچه کشوری مانند ایران به واردات خودرو از چین نپردازد، صادرات خودروی این کشور با مشکلات عدیده مواجه می‌شود. این در حالیست که خودروسازان قدرتمند چینی اصلا به ایران صادرات ندارند یا برخی شرکت‌های خوب مانند چری که به ایران صادرات دارند هم به دلیل آن است که در سال‌های قبل در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در واقع افرادی که چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کنند شاید توجه چندانی به پشتوانه علمی این اظهارات نداشته باشند چنانچه در دوره‌ای هم می‌گفتند اگر شرکت پژو صادرات خودرو به ایران را از دست بدهد ورشکست خواهد شد که در عمل اتفاقی متفاوت را شاهد بودیم.

صدرایی افزود: حتی اگر قرار باشد سهمی از تولیدات چین نیز وارد بازار ایران شود کف قیمت آن یک میلیارد تومان خواهد بود که توان رقابت با نمونه‌های ایرانی را ندارد. همین حالا هم خودروهای چینی که مربوط به دو تا سه نسل قبل هستند قیمتی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان دارند. تولید و صادرات خودرو در چین هرقدر هم افزایش داشته باشد، نظر به اینکه قیمت تمام شده این محصولات در بازار ایران بالا است نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای حداکثری مردم باشد چراکه اکنون بیشترین تقاضاها برای خودروهایی با قیمت بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است.

پیش‌بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳

این کارشناس با توجه به کلیه موارد اثرگذار در قیمت خودرو در پاسخ به این سئوال که پیش‌بینی‌ها از وضعیت بازار خودرو در ماه‌های آتی از چه قرار است، گفت: با توجه به اینکه معمولا ماه‌های منتهی به تعطیلات نوروز فصل رونق خرید و فروش خودرو است این احتمال وجود دارد که در این مدت قیمت‌ها تا حدی صعودی شوند اما این افزایش قیمت احتمالا حدود ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود و اینطور نیست که یکباره شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو باشیم.

وی افزود: حال ممکن است در این میان برخی اخبار و اتفاقات مانند نرخ ارز یا اخباری که با نیت گفتار درمانی منتشر می‌شوند کمی روی قیمت‌ها تاثیر داشته باشد اما احتمالا در ماه‌های باقی مانده از سال جاری قیمت خودرو همچنان روند صعودی خواهد داشت.

صدرایی در پیش‌بینی از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ نیز تاکید کرد: پیش‌بینی قیمت‌ها در شرایط اقتصادی فعلی امری دشوار است اما این احتمال وجود دارد که با توجه به رکود حاکم شده بر بازار خودرو در نیمه دوم فروردین ماه سال بعد نیز برای مدتی شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم اما باید توجه داشت که این امر بستگی به موضوعات مختلفی مانند نرخ ارز یا جریانات سیاسی داخلی و خارجی،تورم، کسری بودجه و غیره خواهد داشت و احتمالا نیمه دوم فروردین ماه جهت‌گیری بازار خودرو مشخص می‌شود.

کد خبر: 67305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =