باید و نبایدهای روزه‌داری سالمندان

دوران سالمندی همراه با تغییر در نیازهای تغذیه‌ای بوده به‌طوری که نیاز به انرژی در سالمندان کاهش یافته، نیازهای پروتئینی قدری افزایش یافته و میزان نیاز به آب و نوشیدن سایر مایعات حداقل به 8- 6 لیوان در روز می‌رسد. روزه‌داری در دوران سالمندی نیاز به ملاحظات و تمهیدات خاصی دارد که چنانچه مورد توجه قرار نگیرد می‌تواند تبعات ناگواری به همراه داشته باشد.


در همین راستا و با توجه به نزدیک بودن فرارسیدن ماه مبارک رمضان بررسی خواهیم کرد که سالمندان در چه شرایطی باید روزه بگیرند و در چه شرایطی گرفتن روزه بر آن‌ها واجب نیست. همچنین به ارائه توضیحات و توصیه‌هایی برای روزه گرفتن سالمندان خواهیم پرداخت. سالمندان و روزه‌داری در این دوران ازجمله سؤالات و دغدغه‌های افراد سالمند و خانواده‌های آن‌هاست که آگاهی داشتن در این موارد می‌تواند حائز اهمیت باشد. سالمندان به علت تحرک کم و ابتلا به برخی بیماری‌ها، هنگام روزه گرفتن باید بیشتر مراقب خود باشند و رعایت اصول غذایی مربوط به وعده‌های سحر و افطار برای آن‌ها اهمیت دارد. در این ماه برنامه معمول غذایی تغییر کرده و عدم رعایت نکات و آداب غذایی سالم، ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. سالمندان در این خصوص آسیب‌پذیرترند و رعایت اصول غذایی مربوط به وعده‌های سحر و افطار برای آن‌ها ضروری است.

ممکن است بسیاری از سالمندان دچار پرفشاری خون، قندخون بالا و مشکلات قلبی باشند. این افراد، قبل از ماه مبارک رمضان حتماً باید با پزشک معالج خود مشورت کنند و زمان مصرف داروها نیز برای کنترل بیماری مشخص شده باشد تا به سلامت‌شان صدمه وارد نشود. پس سالمندان ابتدا باید درباره وضعیت جسمی‌ خود با پزشک مشورت کنند و پزشک درباره اینکه آن‌ها می‌توانند روزه‌داری کنند یا خیر تصمیم بگیرد.

برای افرد بالای 60سال و فرد سالخورده در صورتی که سالم باشد، روزه گرفتن مانعی ندارد، اما برای کسانی که دارو مصرف می‌کنند، بیماری قند و دیابت، بیماری اعصاب و روان، فشارخون و... دارند، باید با پزشک مشورت کرد، چون ممکن است روزه‌داری برای آن‌ها خطرناک باشد.

با این حال روزه‌داری بدون نظر پزشک، ممکن است سالمندان عزیز را با مخاطراتی همچون کم‌آبی بدن روبه‌رو کند و شرایط را سخت کرده و یا باعث مشکلات جسمی ‌همچون یبوست شود. در صورت موافقت پزشک با روزه‌داری فرد سالمند، باید آب مورد نیاز بدن، در طول مدت افطار تا سحر تأمین شود، چون در دوره سالمندی به‌رغم کم‌آبی بدن، تشنگی کمتر احساس می‌شود. لذا نیاز است که روزانه 8 تا 10 لیوان مایعات مصرف شود و سالمندان روزه‌دار حتماً این حجم از مایعات را در مدت‌زمان افطار تا سحر میل کنند.

بهتر است سالمندان افطار را با یک لیوان آب ولرم یا شیر ولرم همراه با عسل و خرما آغاز کنند. فاصله بین افطار تا شام حداقل دو ساعت باشد و با غذای سبک مانند سوپ افطار کنند، ضمن آنکه دقت داشته باشند تا به هنگام سحر، غذاهای سنگین و چرب مصرف نکنند و از نوشیدن حجم زیادی از مایعات، قبل از خوردن سحری بپرهیزند، چون مصرف زیاد مایعات قبل از خوردن سحری می‌تواند باعث نفخ معده و یا مشکلات گوارشی شود.

سالمندان باید در نظر داشته باشند که بعد از خوردن غذای سحری، بلافاصله برای خوابیدن به بستر نروند و حتماً 20دقیقه تا نیم‌ساعت فاصله زمانی بین خوردن سحری تا زمان خوابیدن را رعایت کنند. همچنین بهتر است در طی روزه‌داری چنانچه عواملی مثل ضعف، بی‌حالی شدید، عرق سرد و کاهش سطح هوشیاری پدید آمد، بهتر است بلافاصله با مصرف مختصری شربت و شیرینی جلوی بروز عوارض افت فشار و قندخون را بگیرند. .

کد خبر: 69066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =