۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 70762
بیمه فراگیر خانواده ایرانی مسیر استفاده زنان خانه‌دار از خدمات بیمه‌ای

گسترش پوشش بیمه‌ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی زمینه‌ای را فراهم کرده که همه گروه‌ها به‌ویژه دختران و زنان خانه‌دار و دانشجویان در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی بتوانند از این مسیر هموار برای استفاده از خدمات بیمه‌ای این نهاد بیمه‌گر استفاده کنند.

بیمه زنان خانه‌دار به عنوان یکی از خدمات و تعهدات گسترده سازمان تأمین‌اجتماعی برای افراد بیمه‌شده در راستای ماموریت این سازمان برای توسعه پوشش بیمه‌ای برای اقشار و گروه‌های مختلف جامعه اجرا می‌شود. بر مبنای این طرح بیمه‌ای، زنان خانه‌دار غیرشاغل که امکان استفاده از بیمه اجباری سازمان تأمین ‌اجتماعی را ندارند، می‌توانند از این نوع بیمه بهره‌مند شوند.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده اکنون بیمه زنان خانه‌دار، بیمه دانشجویان، بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و بیمه کارفرمایان در چارچوب بیمه فراگیر خانواده ایرانی تعریف و اجرایی شده است که در همین راستا بانوان و دختران خانه‌دار هم امکان استفاده و بهره‌مندی را از این پوشش بیمه‌ای براساس تعیین نرخ حق‌بیمه پرداختی را دارند.

انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار در راستای رفاه حال بانوان به صورت کاملاً غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب امکان‌پذیر است و بانوان می‌توانند از طریق سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir از منوی بیمه‌شدگان – بیمه‌شدگان خاص - بیمه فراگیر خانواده ایرانی - انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران؛ نسبت به ثبت قرارداد و پرداخت حق‌بیمه اقدام کنند.

زنان خانه‌دار می‌توانند با انتخاب یکی از سه نرخ ۱۲، ۱۴ و یا ۱۸ درصد به عنوان بیمه شده اصلی، تحت‌پوشش خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گیرند. حداقل سن برای بیمه زنان خانه‌دار ۱۸ سال و حداکثر ۵۰ سال است و در صورتی که سن متقاضی بیش از این باشد، باید معادل سنوات بیش از ۵۰ سال، سابقه قبلی پرداخت حق‌بیمه داشته باشد. همچنین در چارچوب این مدل بیمه‌ای، اشخاص دارای ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی از شرط سنی معاف هستند.

حق‌بیمه پرداختی از سوی دختران و زنان خانه‌دار تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با نرخ‌های تعیین شده برای برخورداری از خدمات بازنشستگی، ‌ فوت و ازکارافتادگی متفاوت است؛ اما برای استفاده از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی باید هرکدام از این افراد مبلغی را بابت سرانه درمان به صورت ماهیانه پرداخت کنند.

در قالب یکی از ویژگی‌های مهم بیمه دختران و زنان خانه‌دار، بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در صورت پوشش بیمه‌ای در قالب تبعی همسر یا والدین، می‌توانند از خدمات درمانی این نهاد بیمه‌گر استفاده کرده و همزمان به عنوان بیمه شده اصلی در بیمه زنان خانه‌دار ثبت‌نام کنند.

زنان خانه‌دار می‌توانند فرزندان خود را نیز به عنوان بیمه شده تبعی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دهند و همسر، پدر و مادر بیمه شده اصلی نیز در صورت دارا بودن شرایط قانونی و تحت تکفل بودن، امکان استفاده از خدمات تأمین‌اجتماعی به عنوان بیمه شده تبعی را خواهند داشت.

بر مبنای قوانین و مقررات سازمان تأمین اجتماعی، امکان استفاده از تمامی خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به غیر از بیمه بیکاری و غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری برای زنان خانه‌دار فراهم است. در صورت قطع بیمه‌پردازی در قالب بیمه زنان خانه‌دار، سوابق بیمه‌ای نزد سازمان تأمین‌اجتماعی باقی و در زمان رسیدن به شرایط بازنشستگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در صورت اشتغال زنان خانه‌دار و استفاده از پوشش بیمه اجباری تأمین‌اجتماعی، سوابق بیمه زنان خانه‌دار به سوابق بیمه اجباری اضافه می‌شود.

یکی دیگر از مزایای بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای زنان خانه‌دار این است که با داشتن ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و ۴۵ سال سن و یا ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و ۵۵ سال سن به شرایط بازنشستگی خواهند رسید. افراد مذکور از آن زمان در چارچوب بازنشسته، تعهدات مختلف خود نظیر حقوق و مزایای مستمری بازنشستگی، خدمات درمان، تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت را از سازمان دریافت می‌کنند.

کد خبر: 70762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =