تشکیل ۶۹ تعاونی در بخش‌های مختلف اقتصادی استان لرستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ازتشکیل ۶۹ تعاونی در بخش‌های مختلف اقتصادی استان با هدف کاهش تصدی دولت خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان، علی جهانی با بیان اینکه بخش تعاون به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی و کاهش تصدی دولت، موجب کمک به تامین عدالت اجتماعی از طریق توزیع عادلانه فرصت‌ها، منابع، امکانات و درآمدها می‌شود، گفت: با تجمیع سرمایه‌های خرد به واسطه تشکیل تعاونی‌ها، فرهنگ کار گروهی و فعالیت مردم در بخش اقتصادی، تعاون می‌تواند به عنوان یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی در ایجاد شغل و معیشت افراد تاثیر گذار باشد و باید اهمیت بیشتری به این حوزه در جهت توسعه اقتصادی و رفع مشکل بیکاری داده شود.

وی به تعداد کل تعاونی‌های ثبت شده فعال و غیرفعال شرکت‌های تعاونی در لرستان اشاره کرد و افزود: در این استان ۶ هزار ۶۰۸ شرکت تعاونی در بخشهای مختلف اقتصادی به ثبت رسیده که پس از پایش و رصد دقیق این شرکتهای تعاونی تنها سه هزار و ۸۰ تعاونی با ۲۳ هزار ۸۵۶ عضو و اشتغال ۳۹ هزار و ۶۶۸ نفر در حال فعالیت هستند .

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان همچنین نقش تعاونی های زنان را در امرار معاش خانواده مهم عنوان کرد و گفت: از کل تعاونی‌های فعال استان تعداد ۵۳۶ شرکت تعاونی فعال زنان با سه هزار ۸۷۱ عضو و چهارهزار ۲۱۸ نفر اشتغال وجود دارد که عمدتاً در زمینه مشاغل خانگی در گرایش‌های فرش دستباف، صنایع دستی و کشاورزی مشغول فعالیت هستند و با توجه به اهمیت این شرکت‌ها، سال گذشته بیش از ۶۷۲ میلیون ریال به این حوزه پرداخت شده است .

جهانی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ با توجه به تعهد استان در تشکیل شرکتهای تعاونی، خوشبختانه با همت همکاران ۶۹ واحد تعاونی خدماتی ، توزیعی ، تولیدی و دانش بنیان با عضویت هزار و ۱۷۱ نفر و ایجاد فرصت شغلی ۹۳۳ نفر در لرستان به ثبت رسیده است.

وی به اهمیت حمایت و نظارت بر این شرکتهای تعاونی جهت تثبیت و پایداری اشتغال تاکید و بیان کرد: در زمینه کمک به این تعاونی‌ها سال گذشته بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک‌های عامل استان و حدود ۴۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به تعاونی‌های فراگیر ملی نیز پرداخت شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان مهم‌ترین راهبردها در توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها را ارائه آموزش‌های لازم، عنوان کرد و گفت : کارشناسان این اداره‌ کل با همکاری جهاد دانشگاهی استان و با هدف افزایش سطح دانش و بهره‌وری در تولید و عرصه اقتصادی بیش از۳۳ هزار نفر ساعت آموزش‌های عمومی، تخصصی، حقوقی و مدیریتی برای تعاونگران لرستانی ارائه کرده‌اند.

جهانی به کمک به فروش محصولات و تولیدات شرکت‌های تعاونی استان به وسیله صادرات اشاره کرد و گفت: سال گذشته میزان صادرات انجام شده توسط شرکت‌های تعاونی لرستان بالغ بر ۳۳ هزار ۴۵۵ دلار بوده و رشد قابل توجهی را نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است .

وی تاکید کرد: باید با هماهنگی و هم‌افزایی همه نهادهای مردمی و همت دستگاه‌های اجرایی، فرهنگ مشارکت و تعاون را در استان گسترش داد چرا که حلقه مفقوده ایجاد اشتغال و توسعه، همان کار جمعی و استفاده از خرد و مشاوره گروهی بوده که نتیجه آن تعاون و همکاری در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

کد خبر: 60302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =