بازار جوراب و شال و کلاه در تسخیر کالاهای ایرانی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب با تاکید بر لزوم حمایت‌ از تولیدکنندگان برای دسترسی به مواد اولیه؛ گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد جوراب مورد مصرف کشور و ۸۰ درصد شال و کلاه مصرفی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود.

علی اصغر بهبهانی در گفتگو با آتیه‌آنلاین، گفت: محصولاتی مانند جوراب و شال و کلاه به‌نوعی فصلی هستند و حال با ورود به فصل سرد سال مصرف این کالاها با افزایش مواجه است اما برای تامین نیازهای بازار لازم است همکاران ما در تامین مواد اولیه امنیت خاطر بیشتری داشته باشند چراکه اکنون در موارد متعدد برای دسترسی به این مواد با مشکلاتی مواجه‌اند.

وی افزود: با این وجود اکنون همکاران ما از وضعیت بازار رضایت نسبی دارند و حدود ۷۰ درصد تولیدات آنها به فروش رسیده است البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این گروه هنوز تمام ظرفیت تولیدی خود را مورد استفاده قرار نداده‌اند و در نهایت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت آنها فعال است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب با اشاره به معضلاتی که واردات کالای قاچاق برای اعضای این صنف ایجاد می‌کند، ادامه داد: پدیده قاچاق کالا همیشه بوده و هست و این مساله تهدیدی برای تولیدکنندگان داخلی است و موجب می‌شود همواره همکاران ما از بیم ورود این کالاها تمام ظرفیت خود را به کار نگیرند و همین حالا هم حدود ۴۰ درصد نیاز بازار از طریق کالاهای قاچاق تامین می‌شود. البته با این وجود همکاران ما در تلاش هستند از نظر قیمت و کیفیت شرایط رقابتی داشته باشند.

بهبهانی در ادامه درباره قیمت جوراب ایرانی گفت: قیمت‌گذاری در این حوزه به کیفیت بستگی دارد اما در نهایت در زمینه جوراب‌های مردانه قیمت یک جین جوراب ممکن است از ۱۰۰ هزار تومان آغاز شود و همه ما نیز در مترو یا میان دستفروشان دیده‌ایم که کالاهای با کیفیت پائین را با قیمتی مناسب عرضه می‌کنند اما در هرصورت برای خرید یک جین ۱۲ جفتی جوراب مردانه با کیفیت مناسب باید حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان در نظر گرفت.

این فعال صنفی همچنین از صادرات جوراب‌های ایرانی به کشورهایی مانند عراق خبر داد و افزود: با توجه به اینکه برای ما LC باز نمی‌کنند معمولا این صادرات از طریق تجار عراقی صورت گرفته و آنها کالای مدنظر خود را در ایران خریداری کرده و به کشور خود منتقل می‌کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب همچنین به ارائه توضیحاتی درباره شال و کلاه پرداخت و با بیان اینکه در این حوزه حدود ۸۰ درصد نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، گفت: باوجود اینکه این محصولات مصرف فصلی دارند اکنون در کشور چندین تولیدکننده تخصصی دراین حوزه داریم که اگرچه تعدادشان زیاد نیست اما محصولاتی با ظاهر زیبا و کیفیت مناسب تولید کرده وبخش قابل توجهی از نیاز بازار را پاسخ می‌دهند.

وی در پایان گفت: قیمت متوسطی که می‌توان برای یک شال و کلاه ایرانی در فصل سرد سال در نظر گرفت حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

کد خبر: 64773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =