تعامل با جوانان نیازمند بازتعریف هنجارها و ارزش‌های جامعه

یک مدرس دانشگاه و دکترای جامعه‌شناسی با اشاره به بروز برخی کجروری‌ها در دختران و پسران گفت: اگرچه شاهد بروز اشکال مختلف کجروی در دختران و پسران هستیم اما با توجه به اینکه غالباً بروز کجروری‌ها در دختران و پسران ناشی از ناسازگاری ارزش‌ها و رفتارهای آنها با انتظارات و توقعات جامعه سنتی است بنابراین در شرایط کنونی بازتعریفی از هنجارها و ارزش‌های جامعه بسیار احساس می‌شود.  

علی نوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین به مناسبت روز دختر گفت: در جامعه‌شناسی کجروی به مجموعه‌ای از وضعیت‌ها، رفتارها، نگرش‌ها و اعتقادات گفته می‌شود که خلاف هنجارها، باورها و انتظارات جامعه است که با منع و قبح قانونی، اخلاقی و اجتماعی رو به رو می‌شوند. مطابق این تعریف، تقلب در امتحانات و ارزشیابی‌های مدرسه، پرخاشگری نسبت به همسالان یا نسبت به والدین، بیت‌المال و اموال‌عمومی (وندالیسم) و دیگران از جمله کجروی‌هایی محسوب می‌شوند که بعضاً در دختران نیز دیده می‌شود.

او کجروی فرهنگی را یکی دیگر از کجروی‌های قابل مشاهده در دختران خواند و گفت: منظور از کجروی فرهنگی رفتارهایی است که با هنجارهای فرهنگی، سنتی و رسمی غالب در کشور متفاوت و یا مخالف هستند.

نوری در بیان دلایل کجروی‌ها گفت: تقلب ابعاد فردی و اجتماعی دارد. بعد فردی کجروری تقلب‌ لذت‌جویی است. در بعد جمعی، دختران و پسران تقلب را در قالب کمک به همکلاسی مطرح می‌کنند. پرخاشگری یکی از کجروی‌ها رایج در ابعاد فیزیکی و کلامی است. پرخاشگری فیزیکی به شکل مشت و لگد، دعوا یا زخمی کردن خود، کندن پوست لب، فحش‌کلامی و بی‌پرده صحبت‌کردن، نسبت‌دادن‌های ناروا نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: وندالیسم نیز بعد فردی و جمعی دارد. بعد فردی مانند علاقه به تخریب میز و دیوار اتاق خود و انداختن قرص داخل بخاری مدرسه، شکستن صندلی‌کلاس، چیدن گل و گیاه و تخریب آثار باستانی نیز در زمره وندالیسم جمعی خوانده می‌شوند.

نوری درباره ابعاد کجروی فرهنگی گفت: از بعد ذهنی تفکر متفاوت داشتن نسبت به عموم مردم، عدم باور نسبت به هم‌زیستی با خانواده، مستقل زندگی‌کردن و از منظر عینی کجروی فرهنگی می‌تواند در قالب پوشش، نوع صحبت و یا تکیه‌کلام‌های عرف جامعه آشکار شود.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد:گرایش به مصرف مواد مخدر نوپدید مانند گل، قرص اکیس، مصرف مشروبات و سیگار و به کارگیری واژگان نامناسب از جمله کجروهای نوپدیدی هستند که نه تنها در پسران بلکه در دختران نیز دیده می‌شود.

وی افزود: وجود شرایط پیش‌رو و حتی دسترسی به امکانات و تجهیزاتی که امکان ارتکاب جرم و کجروی را افزایش و زمینه بروز و ظهور آن را در جامعه بیشتر کرده است می‌تواند ناشی از ناسازگاری با ارزش‌ها و رفتارهای دختران و پسران با انتظارات و توقعات جامعه سنتی باشد. بنابراین از دل شرایط کنونی می‌توانیم یک راهکار مطرح کنیم. شاید هنجارهای کنونی در جامعه باید بازتعریف شوند. همچنین تغییراتی در هنجارها و یا نحوه تعیین آن هنجارها رخ دهد. شاید لازم است با خود جوانان در مورد رفتار بهنجار و معیار بهنجار یا نابهنجار باید وارد گفت وگو شویم.

این مدرس جامعه شناسی تأکید کرد: بی‌هنجاری به معنای رفتار مخالف با اکثریت جامعه است. از آنجا که ارزش‌ها و هنجارها باید مورد پذیرش اکثریت جامعه باشند اگر در یک زمان، موضوعی ارزش و زمانی دیگر ارزش دانسته نمی‌شود لازم و ضروری است که مجدد به جامعه مراجعه کرد و بازتعریفی از ارزش‌ها و هنجارهای جامعه در نظر گرفت و پس از آن، می‌توان رفتار افراد را بر اساس بازتعریف‌های جدید ارزیابی کرد.

گفت‌وگو: مهین داوری

کد خبر: 70390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =