آموزش زیربنای پیشگیری از بیماری‌ها است

رئیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با اعلام اینکه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمار مزمن در سازمان شناسایی شده است، زیربنای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مزمن را تدوین برنامه‌های آموزشی دانست که بر اساس جدیدترین پروتکل‌های درمانی در سازمان انجام می‌شود.

دکتر شعله هزاریان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین افزود: سازمان تامین‌اجتماعی از طریق برنامه‌های نرم‌افزاری، بیماران مزمن را شناسایی کرده و با تشکیل پرونده این بیماران، خدمات مناسب درمان، دارویی و آموزشی لازم را در اختیار این بیماران قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای هر یک از این بیماری‌ها پلت‌فرم درمانی خاص آن بیماری ایجاد شده است، اظهار کرد: درمان یا کنترل یک بیماری مزمن، نیازمند یک سری اقدامات متناسب با بیماری است و نمی‌توان از پلت‌فرم بیماری دیگر استفاده شود و از این‌رو هریک از بیماری‌ها نیاز به برنامه‌ریزی در گروه خود را دارد.

هزاریان که دارای مدرک MPH سلامت سالمندان است، با اشاره به تقسیم‌بندی بیماری‌های مزمن به چهار گروه توسط سازمان جهانی بهداشت، گفت: این بیماری‌ها شامل «قلبی عروق –فشارخون-» دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی است که برای هر یک برنامه‌ریزی جهانی انجام شده است.

وی تصریح کرد: هرچند بیماری‌های مزمن بیش از این تعداد است، اما برای انجام برنامه‌ریزی مناسب، این چهار بیماری به عنوان پایه بیماری‌های مزمن تعیین شده است و سازمان نیز همواره از سیاست‌های نظام سلامت کشور و سازمان جهانی بهداشت تبعیت می‌کند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمار مزمن شناسایی شده در سازمان، عنوان کرد: بیشترین مشتریان بیماری‌های مزمن را سالمندان تشکیل می‌دهند. باید توجه داشت، بیماری‌های مزمن خصیصه کشندگی ندارد، اما باقی عمر بیمار را درگیر می‌کند و از این‌رو افراد باید یاد بگیرند که چگونه با بیماری خود زندگی کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه بیماری‌های مزمن غالبا درمان ندارند، نیاز به مدیریت این‌گونه بیماری‌ها وجود دارد.

تامین‌اجتماعی همواره در کنار بیمه شدگان قرار دارد

هزاریان افزود: بیماری‌های مزمن، علاوه بر ایجاد درد و رنج برای بیماران، دربر دارنده هزینه است و سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان نهادی که همواره در کنار بیمه شدگان خود قرار دارد، بخش اعظمی از این هزینه‌ها را بردوش دارد؛ زیرا سازمان علاوه بر هزینه‌های درمانی و دارویی بیمه شدگان پرداخت‌های ازکارافتادگی، بازنشستگی و بازماندگان آن‌ها را نیز برعهده دارد.

وی اظهار کرد: از این‌رو سازمان تامین‌اجتماعی برای حفظ سلامت بیمه شدگان، همواره به مسئله پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن توجه داشته و امسال با تاسیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی، توجه و برنامه‌ریزی در این زمینه را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی سازمان تامین‌اجتماعی توجه سازمان را در خصوص حفظ سلامتی بیماران مزمن مربوط به سال‌های گذشته دانست و گفت: سازمان به دلیل فراگیر بودن این نوع بیماری در جامعه به صورت خودجوش، نسبت به این مسئله توجه کرده و مسئولان سازمانی برنامه ریزی مناسبی را برای شناسایی و کنترل بیماران مزمن در سراسر کشور انجام داده بودند.

کد خبر: 7056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =