۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 1823

یک بام و دوهوای منع تردد کرونایی

محدودیت تردد از ساعت 21، افزایش ساعت حرکت مترو تا ساعت 22
یک بام و دوهوای منع تردد کرونایی

درحالی‌که قرار است از امروز (اول آذر) محدودیت‌های شدید رفت‌وآمد شهری و بین‌شهری با نظارت جدی دولت در سراسر کشور اعمال‌شده و منع عبور از ساعت 21 تا 4 صبح را در بسیاری از شهرهای قرمز داشته باشیم، مشاور عالی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از افزایش ساعات سرویس‌دهی مترو و اتوبوس از روز شنبه(اول آذر) تا ساعات ۲۲ خبر داده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دقیقاً یک سال از نخستین شناسایی ویروس کرونا می‌گذرد. شاید هیچ‌کدام از ما تصور نمی‌کردیم کرونا، تنها طی 12‌ماه، تمام ابعاد زندگی‌مان را تا به این اندازه تحت تأثیر خود قرار دهد.

بسیاری از ما، کرونا را اصلاً جدی نگرفتیم تا زمانی که وارد دایره خانوادگی و کسب و کارمان شد. شاید تصور مدیران و تصمیم گیران کشور نیز از شیوع و بیماری‌زایی این ویروس، آن‌قدری نبود که از همان ابتدا محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را اعمال نماید تا بتواند گستردگی کرونا را تحت کنترل خویش درآورد و مانند بسیاری از کشورها لایه‌ای محافظتی و ایمن برای مردمش فراهم آورد و همین ساده انگاشتن‌ها نیز درنهایت، علت به‌وجودآمدن چنین شرایط اسفناکی در کشور شده است. از یک‌سو بسیاری از مردم بی‌توجه به وضعیت حادی که در آن قرار گرفته‌اند، بی‌محابا به سفر و مهمانی و خرید می‌روند، در مراسم‌های مختلف شرکت می‌کنند، بی‌توجه به هشدارهای پزشکان و کارشناسان بهداشت، ماسک زدن و دیگر توصیه‌های پیشگیرانه را عامدانه یا غیر عامدانه زیر پا می‌گذارند. از سوی دیگر نیز دولت، سردرگم و ناتوان در تصمیم‌گیری و اعمال محدودیت و حتی نظارت بر اجرای احکامی که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا، صادر می‌شود.

بسیاری از اصناف اجرای دقیق و صحیح پروتکل‌ها را جدی نمی‌گیرند و این مهم حتی در مراکز بهداشتی همچون داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها هم دیده می‌شود. نظارت بر اعمال محدودیت‌های ساعتی بسیار ضعیف بوده و خیلی از مغازه‌ها تا پاسی از شب همچنان باز بوده و به مشتری‌ها سرویس می‌دهند. ناگفته نماند که در این میانه نیز هستند افراد و مشاغلی که با جدیت، تمام توصیه‌ها و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند اما حتی اگر اقلیتی از مردم، نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه باشند، ناگزیر به اعمال محدودیت‌های بیشتر هستیم. در مجموع این بی‌نظمی‌ها در همه ابعاد خود، باعث شده است که همچنان در کنترل این ویروس، عاصی و عاجز باشیم.

حالا و درحالی‌که قرار است از امروز (اول آذر) محدودیت‌های شدید رفت‌وآمد شهری و بین‌شهری با نظارت جدی دولت در سراسر کشور اعمال‌شده و منع عبور از ساعت 21 تا 4 صبح را در بسیاری از شهرهای قرمز داشته باشیم، مشاور عالی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از افزایش ساعات سرویس‌دهی مترو و اتوبوس از روز شنبه(اول آذر) تا ساعات ۲۲ خبر داده است. شهریار افندی‌زاده با بیان این‌که با اعمال محدودیت‌های جدید از روز شنبه در تهران مجدداً بنا بر اعلام ستاد کرونا شاهد افزایش ساعات کار مترو و اتوبوس‌رانی خواهیم بود، گفت: از اول آذرماه هم‌زمان با اعمال محدودیت‌ها ساعت سرویس‌دهی کلیه خطوط مترو و اتوبوس تا ساعت ۲۲ خواهد بود. یعنی آخرین اعزام از تمامی ایستگاه‌ها ساعت ۲۲ خواهد بود.

در تشریح آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و طرح جدیدی که مقرر شده است اول آذر اجرایی شود و نیز منع تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از روز شنبه اول آذر، وزیر کشور هم گفته است: ما در شرایطی قرار داریم که بین بد و بدتر تصمیم می‌گیریم. از طرفی تصمیم‌های ما هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و انسانی دربر دارند. لذا باید تدبیر کنیم و حین اجرای طرح مدام طرح را اصلاح کنیم. در این طرح پیش‌بینی‌شده که حداکثر همکاری مردم وجود داشته باشد و صداوسیما و رسانه‌ها در اقناع‌ مردم تلاش کنند. پیش‌بینی می‌کنیم بین ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم این موضوع را رعایت کنند اما بخشی در حدود ۴۰ درصد وجود دارند که مثلاً در دستگاه‌های اجرایی و نوبت دوم فعالیت می‌کنند که باید شماره پلاک نیروهای خود را به پلیس اعلام کنند. اگر این کار تا روز شنبه محقق نشد تا زمان اخذ جریمه نیز این فرصت وجود دارد که این پلاک‌ها به پلیس اعلام شود. خودروهایی که این محدودیت را رعایت نکنند، ۵۰۰ هزار تومان توسط دوربین‌ها جریمه خواهند شد. در این ساعات، کلیه ناوگان تاکسیرانی، آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و شهروندانی که ضرورت خروج منزل در این ساعات را دارند، می‌توانند از این ناوگان استفاده کنند.

اما سوالاتی در این بین قابل طرح است، از جمله این‌که چرا تا پیش از اجرای این طرح به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده است تا شماره پلاک نیروهای نوبت دوم خود را اعلام کنند تا از همان ابتدا دوربین‌های کنترلی این شماره‌ها را کلاً ثبت نکنند؟ آیا به شرکت‌هایی که تاکسی‌های اینترنتی را مدیریت می‌کنند این فرصت داده‌شده و یا داده می‌شود تا شماره پلاک تمام خودروهای خود را اعلام کنند و اصولاً فرصت پرداخت قبض جریمه چقدر است و آیا این زمان برای اعلام تمام شماره پلاک‌ها کافی است؟ شاید همین بی‌نظمی‌ها در صدور، اعمال و نظارت بر محدودیت‌هاست که باعث شده در این مدت از کنترل شیوع و آلودگی کرونایی ناتوان بمانیم و همچنان در آمار مبتلایان جهانی کرونا پیشرو باشیم.

گزارش از: سودابه زیارتی

کد خبر: 1823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =