روند تصویب کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان فنی‌وحرفه‌ای

فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای مهارت‌آموزی و سیاست‌گذاری و تلاش در مسیر ارتقای سطح مهارت در جامعه برای نیل به اهداف زیرساختی حوزه آموزش، اشتغال و تولید، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های استاندارد و قانونی در این مسیر است.

به گزارش آتیه آنلاین، باید توجه داشت که بخش مهمی از زیرساخت‌ها و ایجاد زمینه برای پیاده‌سازی ایده‌ها و سیاست‌های سازمانی با استفاده از منابع لازم مالی در قالب‌های مختلف از جمله بودجه، امکان پذیر است.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ماموریت‌های کلان کشوری در حوزه مهارت‌آموزی و گام برداشتن در مسیر تدوین استانداردهای آموزشی مطابق با شرایط روز بازار کار و تولید و در راستای تقویت ارتباطات بین‌الملل باهدف بهره مندی از تجربیات کشورهای دارای عملکرد موفق در زمینه آموزش مهارت و تبادل تجربیات این حوزه، نقش بسیار پراهمیتی را در مسیر توسعه، آموزش مهارت، زمینه‌سازی اشتغال و تربیت نیروی انسانی ماهر بر عهده دارد.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با نگاه به اجرای سیاست‌گذاری‌های عمده و مهم در حوزه ماموریت‌های کلان خود، با بررسی‌های مختلف، نیاز به دریافت کمک‌های حمایتی از طرف افراد حقیقی و حقوقی را مطرح کرد که این مهم در قالب  لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به مجلس شورای اسلامی ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

نقش اثرگذار سازمان فنی و حرفه ای در اشتغالزایی کشور

احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، پیشتر در تشریح گزارش این کمیسیون درباره لایحه مذکور گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای زمینه اشتغال را فراهم می کند و براساس برنامه توسعه، ۵۰ درصد آموزش‌ها باید مهارتی شود که از برنامه عقب هستیم، بنابراین این لایحه زمینه فراهم کردن کمک های مردمی به این سازمان را فراهم می کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه این سازمان با کم ترین امکانات می تواند اشتغال زایی گسترده را ایجاد کند و باید برای تجهیز و توسعه سازمان که از امکانات محدود برخودار است، چاره اندیشی کرد، می گوید: باید با تجهیز این سازمان زمینه اشتغال فارغ التحصیلان را ایجاد کرد، برای خریداری تجهیزات موانع قانونی وجود دارد و باید زمینه را فراهم کرد تا دستگاه های نظارتی اجازه دهند از کمک های مردمی و افراد حقیقی و حقوقی برای تامین تجهیزات سازمان استفاده کرد. انتظار می رود نمایندگان با رأی موافق به کلیات این لایحه به سازمان برای اشتغال زایی و رشد آن کمک کنند.

استفاده از اصل ۴۴ در راستای کمک به سازمان آموش فنی و حرفه ای

نصراله پژمان فر، نماینده مشهد در مجلس به عنوان موافق لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، پیش از این اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مسئولیت مهارت آموزی و توسعه اشتغال را در کشور بر عهده دارد و امروز به عنوان یکی از حلقه های مفقود ایجاد اشتغال است. باید از اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی کمک بگیریم و اجازه دهیم این سازمان طبق ضوابط روشن و مشخصی جهت خرید لوازمات و آموزش افراد برای ورود به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار نقش‌آفرینی کند.

۱۱ میلیون دانش آموخته نیازمند مهارت آموزی

علیرضا منادی سفیدان، نماینده مردم تبریز به عنوان دیگر موافق این لایحه در مجلس تصریح می کند: مجلس قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای را بعد از ۴ سال بررسی و پیگیری به تصویب رساند، این نظام جامع همه دستگاه‌ها را شامل می‌شود، یکی از موانع برای اجرایی کردن شعار سال بحث مهارت آموزی و آموزش نیروی کار حرفه‌ای است که ما باید در این زمینه با استفاده از کمک‌های بخش خصوصی این موضوع را پیش ببریم.

حدود ۱۱ میلیون دانش آموخته بعد از انقلاب در کشور وجود دارند که نتوانسته‌اند مهارت لازم را برای ورود به بازار کار کسب کنند و ما در بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای مهارت آموزی، ۵ میلیارد تومان برای مهارت آموزی سربازان و ۵ میلیارد تومان برای مهارت آموزی زندانیان تخصیص داده‌ایم.

نیاز به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای ایجاد اشتغال در کشور

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر نیز پیش از این در جلسه بررسی لایحه مذکور گفت: اگر یک وزارتخانه برای آن احداث شود کار اشتباهی نیست زیرا ما برای ایجاد اشتغال در کشور به این موضوع نیاز داریم و این سازمان بر اساس این لایحه همانند سازمان نوسازی می‌تواند فعالیت داشته باشد و همچنین با استفاده از کمک‌های مردمی می‌توان تجهیزات سازمان‌ فنی و حرفه‌ای را نوسازی و به روز کرد زیرا کمک‌های دولتی کفاف این کار را نمی‌دهد، افراطی که در توسعه دانشگاه‌ها طی سال‌های گذشته داشتیم نباید موجب تفریط ما در این سازمان شود.

تغییر نگاه سیاستگذاران به موضوع مهارت

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس این سازمان پیش از این در خصوص اهمیت تصویب این طرح گفت: قدردان حمایت‌ های ارزشمند مجلس شورای اسلامی به ویژه حمایت قاطعانه اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و توجه به نقش اثرگذار سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور در توسعه و توانمندسازی سرمایه های انسانی در مسیر ارتقای معیشت مردم هستیم.

معاون وزیر کار ضمن ابراز خرسندی از تغییر نگاه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان به موضوع مهارت به عنوان عنصر کلیدی اشتغالزایی بر «مهارت آموزی جامعه محور و تقاضا محور» به عنوان دو رویکرد اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای کشور تاکید کرد و اضافه کرد: عزم ملی برای توسعه آموزش های مهارتی با مشارکت مردم و حکومت، تمامی دستگاه‌ها، شرکای اجتماعی و نهادهای مرجع و جریان ساز، ضرورتی اجتناب‌ ناپذیر است که در این میان همراهی و حمایت خیرین مهارتی از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

تصویب کلیات لایحه نحوه کمک‌ به سازمان فنی و حرفه‌ای

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روزیکشنبه، ۲۹ فروردین مجلس شورای اسلامی، با کلیات لایحه نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موافقت کردند.

کلیات «لایحه نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» با ۱۶۸ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در صحن مورد موافقت قرار گرفت.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مجاز به دریافت کمک و هدایا شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ با دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی برای احداث، تعمیر، توسعه، بازسازی و تجهیز مراکز آموزشی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور موافقت کردند.

لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با (۱۸۱) رای موافق، (۵) رای مخالف و (۶) رای ممتنع از (۲۳۸) نماینده حاضر مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

بر اساس ماده واحده این لایحه، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مجاز است به‌منظور گسترش و بهسازی مهارت‌آموزی و فراهم نمودن زمینه‌های ایجاد اشتغال پایدار در کشور، کمک‌های نقدی و غیرنقدی و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی را دریافت و برای احداث، تعمیر، توسعه، بازسازی و تجهیز مراکز آموزشی مربوط با اولویت نیازهای مصرفی مهارتی شامل مواد مصرفی و ابزار کارگاهی برای آموزش‌های عملی کشور مصرف نماید. استفاده از کمک‌های مذکور برای توسعه تشکیلات و پرداخت هزینه‌های پرسنلی ممنوع است.

طبق تبصره یک این لایحه همه وجوه اهدا شده به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه معادل ۱۰۰درصد آن در قالب بودجه سنواتی در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور قرار می‌گیرد تا در محل مورد نظر اهداکننده و در اولویت بعدی به ترتیب در مناطق محروم و مناطق دیگر به مصرف برسد. کمک‌های غیرنقدی اعم از کالا و تجهیزات و یا املاک و بناهای احداثی توسط خیّرین با موافقت خیّربنا و در محل مورد نظر ایشان به عنوان اموال دولت (با ذکر نام خیّر) ثبت و بهره‌برداری می‌شود.

بر اساس تبصره ۲ این لایحه درآمدهای حاصله سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از محل خدمات آموزشی و فرهنگی، خدمات مشاوره، صدور، تمدید و تعویض گواهینامه‌ها و پروانه‌ها، اختصاصی تلقی می‌شود و به صورت ۱۰۰ درصد توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص می‌یابد.

همچنین بر اساس تبصره ۳ این لایحه آیین نامه اجرایی این قانون ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در جریان رای گیری نمایندگان با پیشنهاد رفع ابهام «عبدالرضا مصری» نماینده کرمانشاه در تبصره یک موافقت کردند که در متن لایحه لحاظ شده است.

ایجاد توانایی مضاعف با مصوبه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، پیش از این در گفتگو با آتیه آنلاین اظهار داشت:  با تصویب لایحه «کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای» در واقع توانایی مضاعفی در کشور ایجاد می‌شود و با نگاه به موضوع «حی علی خیرالعمل» و شتاب در کار نیک در واقع حرکت در مسیر کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در مسیر کار خیر و نیک است.

وی افزود: اگر نگاهی به نقش خیرین مدرسه‌ساز در سطح کشور داشته باشیم، باید ببینیم امروزه آنها چه وزنی از حیث مشارکت و همگامی ‌با دولت بودن ایفا می‌کنند. در قانون آمده است که هر میزان آورده خیرین باشد - در هر نقطه‌ای که آثاری که پوشش‌دهنده یک بخش از نیاز اقشار جامعه باشد - دولت‌ها نیز باید برابر با آورده خیرین آورده داشته باشند و اقدامات خیرین را مورد اولویت و حمایت قرار دهند.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور ادامه داد: عمل خیر در واقع عامل به نجات دو جهان آدمی ‌است و در شرایط سخت فعلی کشور و با توجه با گسست شرایط مختلف و عدم دسترسی برخی از افراد به امکانات لازم در مسیر مهارت‌آموزی، بر اساس باورهایمان به طور طبیعی بخشی از داشته‌های افراد متمکن صرف امورات خیر در این زمینه خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای نیز از تجربه بسیار ارزشمند سازمان آموزش و پرورش به خوبی کمک گرفته تا بتواند مجموعه خیرینی را در سطح کشور، پیشاهنگ امر ترویج مهارت کند. در حقیقت راه رسوب‌زدایی در سطح جامعه، جلب مشارکت عمومی ‌است تا بتوانیم از عهده دستیابی به انسان توانمند و دارای مهارت برآییم تا به جای اینکه انسان به نهادهای حمایتی چشم داشته باشد به دستان پرتوان و استعداد خود نگاه کند و بتواند به کارگیری دانش فنی موجود را در مسیر اثربخش بودن در جامعه داشته باشد و در واقع این، هویت انسان است.

کد خبر: 22627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =