قیمت پیاز اشک همه را درآورد

اولین ماه‌های سال جاری با بالا رفتن قابل توجه قیمت پیاز همراه شده است که اگرچه درباره چرایی این گرانی دلایل متعددی ذکر شده اما همچنان مردم در انتظار پایین آمدن قیمت این محصول پرمصرف هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، آمارهای ارائه شده گویای آن است که هر کیلو پیاز در مزرعه و سر زمین با قیمت حدود ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد اما قیمت پیاز در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده و در موارد متعدد بر اساس کیفیت کالا و منطقه شهر قیمتی بالاتر نیز به خود گرفته است. حتی در بازارهای میوه و تره‌بار هم هر کیلو از این محصول رقمی بین ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارد و به نوعی می‌توان پیاز را سردمدار افزایش قیمت محصولات کشاورزی در سال جاری دانست. این در حالیست که اسفند ماه سال گذشته قیمت این محصول کشاورزی از ۱۰ هزار تومان شروع شده و نهایتا به ۲۳ هزار تومان می‌رسید.

در حالی که بالا رفتن قیمت این محصول پر استفاده فریاد مردم را درآورده عده‌ای صادرات پیاز را دلیل گرانی اخیر آن می‌دانند. با این وجود حسین اصغری، مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگویی با ایسنا دلیل این افزایش قیمت را بارندگی‌های اخیر مربوط دانسته و گفته است: «در حال حاضر پیاز مورد نیاز کشور از مناطق جنوبی از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و ... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.»

البته اسدالله کارگر - رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره دلیل این گرانی نظر متفاوتی داشته و به ایسنا گفته است: «سال گذشته پیاز کمتری در مقایسه با سال‌های قبل کاشته شد و در نتیجه به بازار نیز پیاز کمتری عرضه شده است. البته گفته می‌شود که صادرات نیز در افزایش قیمت پیاز نقش داشته است.»

پیاز کِی ارزان می‌شود؟

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگویی با آتیه‌آنلاین درباره قیمت پیاز توضیح داد: با توجه به انواع مختلف این محصول در میدان مرکزی میوه و تره‌بار برای آن قیمت‌های مختلفی اعلام می‌شود. بر این اساس هر کیلو پیاز جیرفت در کمترین رقم کیلویی ۲۰ هزار تومان، میانگین ۲۴ هزار تومان و بیشترین حالت کیلویی ۲۶ هزار تومان در میدان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: قیمت پیاز دزفول نیز از کیلویی ۱۳ هزار تومان شروع شده و میانگین و سقف قیمت آن به ترتیب به ۱۵ و ۱۷ هزار تومان می‌رسد. که معمولا فروشندگان سطح شهر نیز طبق تعرفه اتحادیه مجاز به افزایش ۳۵ درصدی قیمت محصول برای فروش هستند. البته ناگفته نماند که باتوجه به قیمت این روزهای پیاز در موارد متعدد واحدهای صنفی برای اینکه امکان خرید این محصول برای مشتری وجود داشته باشد قیمت آن را حتی با سود کمتر از ۳۵ درصد لحاظ می‌کنند اما در نهایت بر اساس قیمتی که خرید خود را انجام داده‌اند درصدی سود نیز لحاظ می‌کنند.

کارگر درباره زمان کاهش قیمت پیاز نیز بر این نکته تاکید می‌کند که طبق قاعده بعید است پیش از آنکه پیاز دورشهری به بازار برسد در قیمت‌ها تغییر چشمگیری ایجاد شود که تا به دست آمدن پیاز دورشهری زمان زیادی نیاز است و در حال حاضر نیز پیاز از جنوب کشور تامین می‌شود.

این مسئول صنفی در عین حال به بحث صادرات این محصول اشاره کرد و گفت: شاید یکی از راه‌های دیگری که منجر به کاهش قیمت پیاز می‌شود کاهش صادرات آن باشد البته ما در این زمینه مستندی نداریم و آمار قابل استنادی برای صادرات پیاز در دست نیست اما با توجه به آنچه در میادین مشاهده می‌شود به نظر می‌رسد صادرات هم در این رویه بی‌تاثیر نیست. به هرحال اکنون در بازار اصلی و میدان بار قیمت پیاز بین ۱۲ تا ۲۶ هزار تومان است و وقتی در بازار بار کم و قیمت آن بالا باشد طبیعی است که در سطح شهر نیز همین روند تشدید شود.

امکان کاشت پیاز در هر ۴ فصل

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها نیز به نقل از برخی دیگر از مسئولان صنفی چنین اعلام کرده‌اند که در حال حاضر روزانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی عرضه می‌شود و این در حالیست که نیاز بازار تهران به این محصول حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن است.

ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد که البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

درباره میزان تولید این محصول حسین اصغری، مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده که در آن میزان کشت سال گذشته مشخص نیست اما این مسئول چنین اعلام کرده که «برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.»

وی همچنین اضافه کرد: «تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.»

کد خبر: 70252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =