بخشودگی جرائم؛ کمک تأمین اجتماعی به کارگاه‌های بدهکار

حمایت از تولید و توسعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌های جامعه کارگری در بخش اقتصاد و اشتغال، سازمان تأمین اجتماعی را در راستای کمک به کارگاه‌های بدهکار با اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان ترغیب کرده است. در سال‌های اخیر چندین بار این طرح برای کمک به حوزه‌های اشتغال، تولیدی و اقتصاد کشور اجرایی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، سال گذشته با عنوان مهار تورم و رشد تولید سالی برای کمک سازمان تأمین اجتماعی به بهبود فضای کسب‌وکار در راستای جهش تولید بود که اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای به همین موضوع کمک کرده تا جامعه کارگران بتوانند بدون دغدغه به فعالیت کاری خود ادامه دهند.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی به لزوم برنامه‌ریزی و اقدام برای کاهش حوادث ناشی از کار و ایمن‌سازی محیط‌های کاری برای رسیدن به چشم‌انداز صفر در حوادث کار اشاره کرد و گفت: ۷۵ هزار کارگاه از تسهیلات بخشودگی جرایم بیمه‌ای در سال ۱۴۰۲ بهره‌مند شدند.

او ادامه داد: در کنار حمایت از کارگران و توسعه خدمات بیمه‌ای و درمانی، از همراهی و همکاری با فعالان اقتصادی و کارفرمایان هم غافل نبوده‌ایم. در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۸ هزار کارگاه که دچار مشکلات مالی بودند توانستند از تسهیلات تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم استفاده کنند که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۷۵ هزار کارگاه رسید. در این دو سال کارفرمایان کارگاه‌های دچار مشکلات مالی از بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بخشودگی جرایم بیمه‌ای توانستند استفاده کنند.

مأموریت تأمین اجتماعی حمایت از کارفرمایان

رویکرد سازمان تأمین اجتماعی بر توسعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه کارفرمایی و کارگری در راستای جهش تولید و اقتصاد است. در همین راستا تأمین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین حامیان جامعه کارگران، مأموریت حمایت همزمان از کارفرمایان و کارگران و فعالان عرصه تولید و کسب و کار را به عهده دارد.

رفع برخی از چالش‌های عرصه تولید، اشتغال و فضای کسب و کار در راستای ایفای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های سنگین این نهاد بیمه‌گر امکانپذیر است به همین منظور تأمین اجتماعی برای اجرای بهتر این وظایف به دنبال کارآمدی و توانمندی بوده تا کارگران به عنوان ۷۰ درصد خدمات‌گیرنده از این سازمان بتوانند به همه حق و حقوق خود دست یابند.

بنابراین داشتن اقتصاد قوی با جهش و رونق تولید در کشور ممکن خواهد بود در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی با کمک به حوزه تولید در بخش‌های برنامه‌ریزی شده همچون بخشودگی جرائم بیمه‌ای به کارفرمایان و کارگران فعال در عرصه‌های اقتصادی، خدماتی و تولیدی کمک می‌کند تا بهبود فضای کسب و کار در جامعه محقق شود.

رویه حمایت از تولید در سال جهش تولید با مشارکت مردم نیز در سال جاری ادامه پیدا خواهد کرد تا علاوه بر اطمینان‌بخشی به جامعه کارگران بر ارائه همه خدمات موردنیاز در بخش تعهدات تأمین اجتماعی، زمینه‌ای برای توسعه فعالیت‌های این سازمان با وصول حق بیمه از جامعه کارگر فراهم شود.

اگرچه رویکردهای دولت سیزدهم در زمینه تقویت تولید و بهبود فضای کسب و کار در این حدود سه سال دنبال شده است و براساس آمارهای موجود در این دولت بیش از ۱۰ هزار کارگاه تولیدی تعطیل یا نیمه راکد به فضای تولید بازگشته است، این مهم و اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان می‌تواند کمک به حوزه تولید را تقویت ببخشد.

اهداف اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای

کمک به رشد تولید، جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها به دلیل بدهی، رونق بخش‌های اقتصادی و تولیدی، افزایش اعتماد جامعه کارفرمایی به سازمان تأمین‌اجتماعی و وصول بخشی از بدهی کارفرمایان با طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای از اهداف اصلی اجرای این طرح است. منفعت چندجانبه این طرح منجر به اجرای طرح در چندین سال گذشته شده تا علاوه بر کمک به پرداخت بدهی کارفرمایان، زمینه فعالیت دوباره برخی از کارگران در حوزه تولید فراهم شود.

همچنین توسعه اشتغال، رشد فعالیت‌های اقتصادی برای جامعه کارگری و کارفرمایی، جلوگیری از بیکاری کارگران در کارگاه‌های بدهکار و ازسرگیری فعالیت برخی کارگاه‌ها با بخشوده شدن جرائم بیمه‌ای را می‌توان از دیگر مزایای این طرح دانست.

کارفرمایان در قالب طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای با تقسیط بدهی و بخشودگی بخشی از جرائم مربوط به حق‌بیمه، شرایط تسهیل فرایندهای کسب‌وکار را تجربه می‌کنند. این در حالی است که پرداخت به‌موقع سهم حق‌بیمه توسط کارفرمایان، نه‌تنها منجر به ایجاد بدهی برای کارگاه‌های تولیدی نخواهد شد، بلکه این وضعیت سازمان تأمین‌اجتماعی را در راستای ارائه بهتر خدمات یاری خواهد کرد.

حدود ۱۱ میلیون بیمه شده اجباری تحت پوشش تأمین اجتماعی

آمارهای سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون نفر به عنوان بیمه شده اجباری از خدمات این نهاد بیمه‌ای برخوردار هستند که ۷۰ درصد آنها را جامعه کارگران تحت پوشش تشکیل می‌دهند.

کارگران به واسطه فعالیت در عرصه‌های اقتصادی، تولیدی و خدماتی نیازمند دریافت خدمات گسترده در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی هستند که تأمین اجتماعی نیز در طول سالیان گذشته تاکنون همه خدمات موردنیاز را به این افراد ارائه کرده است. اجرای طرح‌هایی همچون بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان زمینه توسعه فعالیت‌های اقتصادی با عنوان تضمین‌کننده آینده این افراد را فراهم کرده است.

تأمین اجتماعی در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور را در بخش بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را تحت پوشش دارد که برای رضایتمندی شرکای اجتماعی و ذینفعان تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را با هزینه‌کرد بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان به صورت ماهانه در سال گذشته محقق کرد.

کد خبر: 70396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =