راهبرد تأمین‌اجتماعی در جذب نیروی انسانی

نیازسنجی، تعیین نیروی کار دارای تخصص، انجام فرایند برگزاری آزمون و استخدام و جایگزین کردن نیروی انسانی بازنشسته تأمین‌اجتماعی از موضوعات در دستور کار معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی این سازمان برای جذب نیروهای جدید محسوب می‌شود. در واقع در این دوره جدید، برگزاری آزمون‌های استخدامی ‌و جذب نیروهای جدید در راستای افزایش بهره‌وری کار و ارائه بهتر خدمات به ذی‌نفعان و جامعه تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی با آمار حدود ۴۷میلیون نفری هدف‌گذاری و محقق شده است.

براساس آمارهای موجود در این دوره، دو آزمون استخدامی ‌پیمانی برای ورود نیروهای حوزه درمان و بیمه برگزار شده تا زمینه به‌کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز فراهم شود. البته شرکت کار و تأمین وابسته به سازمان تأمین‌اجتماعی نیز تاکنون در چندین مرحله به منظور برآوردن این هدف در بخش‌های مختلف سراسر کشور، آزمون استخدامی ‌برگزار کرده است. رویکرد کلان سازمان تأمین‌اجتماعی به منظور جذب نیروی انسانی بر رعایت ضوابط و مقررات در تأمین نیروی انسانی، به‌کارگیری پرسنل پیمانی و شرکتی در سراسر کشور تنها از طریق آزمون و با رعایت شرایط برابر برای همگان است.

بنابراین معیار و ملاک انتخاب افراد برمبنای شایستگی، نمره علمی ‌و موفقیت در مصاحبه خواهد بود. طبق آمارهای موجود، تاکنون در جریان برگزاری دو مرحله آزمون استخدامی ‌پیمانی از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی، در یک مرحله ۳۳۷۶ نفر جذب و در مرحله دیگر آزمون ‌در فروردین‌ماه سال‌ جاری ۴۹۰۲ نفر جذب خواهند شد.

البته به گفته مسئولان سازمان تأمین‌اجتماعی بناست در سال‌ جاری آزمون استخدامی ‌دیگری برای به‌کارگیری پنج تا شش‌هزار نفر برگزار شود. از طرفی در این دوره حدوداً سه‌ ساله به غیر از آزمون‌های جذب نیروی انسانی شرکت کار و تأمین، تاکنون ۸۲۷۸ نفر به‌شکل پیمانی موفق به استخدام در سازمان تأمین‌اجتماعی شده‌اند که در صورت برگزاری آزمون جدید در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ تعداد آن‌ها با رشد قابل‌توجهی مواجه خواهد شد.

جذب ۳۳۷۶ نفر در آزمون مهرماه سال ۱۴۰۱
یک دوره استخدام پیمانی جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای تابعه سراسر کشور سازمان تأمین‌اجتماعی سال ۱۴۰۱ شامل آزمون کتبی جهت استخدام پیمانی ۳۳۷۶ نفر به تفکیک ۱۱۴۵ نفر در واحدهای بیمه‌ای و ۲۲۳۱ نفر جهت واحدهای درمانی در مشاغل کارشناسی، روز جمعه ۱۵ مهرماه سال ۱۴۰۱ به‌صورت هم‌زمان در مراکز استان‌ها توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.

جذب ۴۹۰۲ نفر در آزمون فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳
دیگر آزمون استخدامی ‌پیمانی تأمین‌اجتماعی در فروردین‌ماه سال‌ جاری با همکاری مرکز آزمون جهاد دانشگاهی برگزار شد. پس از مشخص شدن نفرات برگزیده آزمون و انجام مراحل مصاحبه و گزینش، ۳۷۰۰ نفر برای اشتغال در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی و حدود ۱۲۰۰ نفر برای اشتغال در بخش بیمه‌ای این سازمان پذیرفته خواهند شد. در این آزمون ‌حدود ۴۹۰۰ نفر جذب و در بخش‌های مختلف مورد نیاز حکمرانی تأمین‌اجتماعی اعم از بیمه‌ای و درمانی فعالیت می‌کنند تا بخشی از نیازهای مربوط به نیروی انسانی در این حوزه‌ها مرتفع شود. براساس اعلام مسئولان سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از ۷۲‌هزار نفر شامل ۴۲‌هزار زن و ۳۰‌هزار مرد در آزمون استخدامی‌ مربوط به سال ۱۴۰۲ شرکت کردند. عمده شرکت‌کنندگان در آزمون اشاره شده مربوط به مقاطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر و به تنوع موقعیت‌های شغلی مورد نیاز سازمان تأمین‌اجتماعی بودند. با توجه به ثبت‌نام حدود ۱۱‌هزار نفر برای تصدی شغل پرستاری، در این آزمون ۱۴۰۰ نیروی پرستار جذب خواهند شد. در حوزه بیمه‌ای هم در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف بیمه‌ای و مدیریتی جذب نیرو صورت خواهد گرفت.

برگزاری آزمون استخدامی‌در نیمه دوم سال ۱۴۰۳
براساس اطلاع سازمان تأمین‌اجتماعی، قرار است آزمون استخدامی‌دیگری در نیمه دوم سال ‌جاری از سوی معاونت مدیریت توسعه و منابع انسانی برگزار شود. با توجه به استقبال خوب فارغ‌التحصیلان از آزمون‌های استخدامی سازمان، در شش‌ماهه دوم امسال آزمون استخدامی ‌برای جذب پنج تا شش‌هزار نیروی انسانی جدید برگزار خواهد شد.
تقویت نیروی انسانی در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی و ارائه خدمات بهتر به مخاطبان و ذی‌نفعان با به‌کارگیری افراد دانش‌آموخته در رشته‌های مختلف ازجمله اهداف تأمین‌اجتماعی در راستای تقویت زیرساخت‌های نیروی انسانی، توسعه خدمات بهینه به جامعه آماری شرکای اجتماعی در قالب بازنشستگان، بیمه‌شدگان و همه گروه‌های تحت‌پوشش بزرگ‌ترین سازمان بیمه اجتماعی کشور است.

کد خبر: 70462

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =