دریافت کمک هزینه ازدواج بدون نیاز به مراجعه حضوری

مهدی شکوری، مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان از برقراری ارتباط سازمان تامین اجتماعی با پایگاه سازمان ثبت احوال برای دریافت اطلاعات ازدواج بیمه شدگان خبر داد و گفت: بیمه‌شدگانی که ازدواج می‌کنند از این به بعد برای دریافت کمک هزینه ازدواج نیاز به مراجعه حضوری ندارند.  

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: هدیه ازدواج که در قانون «کمک هزینه ازدواج» خوانده شده در قالب یک هدیه به بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود و ما مطابق قانون تامین اجتماعی تکلیف داریم تا به بیمه‌شدگان عزیز، این کمک هزینه ازدواج را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۸۵ قانون تامین اجتماعی، به زن و یا مرد بیمه‌شده‌ای که برای اولین بار ازدواج می‌کنند، مبلغی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق، در قالب کمک هزینه ازدواج پرداخت می‌شود و اگر زن و شوهر، هر دو بیمه‌شده تامین اجتماعی باشند، هر دو از این کمک هزینه بهره‌مند می‌شوند.

مهدی شکوری در خصوص شرایط پرداخت کمک هزینه ازدواج گفت: اولا در تاریخ ازدواج، نباید رابطه استخدامی آن فرد با کارفرما قطع شده باشد، یعنی ارتباط بیمه‌ای آن فرد باید برقرار باشد. دوم این که ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل ۷۲۰ روز سابقه کار و پرداخت حق بیمه داشته باشد و سوم هم این که ازدواج بیمه‌شده باید عقد دائم باشد و به ثبت رسیده‌باشد.

وی افزود: از آنجا که مبلغ کمک هزینه ازدواج معادل متوسط مزد دو سال قبل از ازدواج است، میانگین دستمزد دو سال آخر بیمه‌پردازی فرد محاسبه و مبلغی به عنوان متوسط مزد به دست می‌آید که معادل کمک هزینه ازدواج است. بر این اساس هر چه پرداختی فرد بیشتر باشد هدیه ازدواج هم بیشتر خواهد بود، ولی تحت هر شرایطی حداقل دستمزد باید رعایت شود و ما مجاز نیستیم کمتر از حداقل دستمزد به فرد پرداخت کنیم.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان ادامه داد: البته این شرایط مطابق ماده ۸۵ قانون تامین اجتماعی از قبل وجود داشت و این کمک هزینه پرداخت می‌شد ولی چون در برنامه‌های مدیرعامل سازمان، بر ارائه خدمات به شکل غیرحضوری تاکید شده تا افراد بدون مراجعه به شعب یا کارگزاری‌ها بتوانند این خدمات را دریافت کنند، اکنون امکان دریافت کمک هزنیه ازدواج به شکل غیرحضوری به طور صد درصد فراهم شده است.

وی افزود: در راستای بهینه‌سازی فرایندها، با رویکرد کاهش مراجعات و افزایش رضایت‌مندی بیمه‌شدگان، بحث توسعه خدمات غیرحضوری با بهره‌گیری از بانک‌های اطلاعاتی مطرح است و از این رو سازمان تامین اجتماعی به برقراری ارتباط با بانک‌های اطلاعاتی مرتبط با این موضوعات پرداخته تا ارائه خدمات را به شکل الکترونیکی محقق کند.

شکوری ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها، ارائه هدیه ازدواج از طریق برقراری لینک با پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور است تا از این طریق تاریخ وقوع عقد یا ازدواج مشخص شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه همکارانمان در حوزه فناوری اطلاعات سازمان، ارتباطات لازم را با سازمان ثبت احوال انجام داده‌اند و فایل اطلاعات تجمیعی، حاوی اطلاعات بیمه‌شدگان ازدواج کرده را دریافت کرده‌اند که البته این فایل هر ماه به‌روزرسانی می‌شود.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان افزود: اگر در پرونده بیمه شده و سامانه‌های هویتی ما، شماره تلفن همراه و شماره حساب بیمه شده درج شده باشد و مشخصات وی در فایل دریافتی از سازمان ثبت احوال وجود داشته باشد، سامانه با ارسال پیامک به بیمه شده، ضمن تبریک و شادباش ازدواج، مبلغ کمک هزینه ازدواج محاسبه و به وی اعلام می‌شود. اسناد مربوطه هم به شکل متمرکز به امور مالی سازمان منعکس می‌شود تا پرداخت تعهدات در موعد مقرر انجام شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، کارها با داشتن یک شماره تلفن همراه و یک شماره حساب در سامانه، به شکل هوشمند انجام می‌شود و اصلا نیازی به مراجعه بیمه شده به شعبه یا کارگزاری نیست.

شکوری افزود: اگر در سیستم اطلاعاتی بیمه‌ای ما، شماره تلفن و شماره حساب بیمه شده وجود نداشته باشد، سامانه خدمات غیرحضوری ما این امکان را ایجاد کرده تا فرد خودش در سامانه اطلاعات مورد نیاز را اعلام کند. یعنی بیمه شده می‌تواند شماره حساب و شماره تلفن خود را ثبت کند. بعد از آن، سامانه خدمات غیرحضوری این اطلاعات را با سامانه ثبت احوال مقایسه و کنترل می‌کند و اگر اطلاعات بدون مشکل و دارای هماهنگی باشد، برای فرد بیمه شده پیامک تبریک و اعلام مبلغ هدیه ارسال می‌شود و مدارک لازم هم برای اداره کل مالی ارسال برای پرداخت، ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: پرداخت کمک هزینه ازدواج بدون نیاز به بررسی توسط واحدهای اجرایی و کاملا غیرحضوری، به محض ابلاغ بخشنامه توسط مدیرعامل سازمان راه‌اندازی می‌شود. اکنون سامانه مورد نیاز طراحی و به شکل پایلوت، آزمایش شده و خوشبختانه موفقیت‌آمیز بوده است و این طرح به زودی در شعب سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان افزود: این سامانه اطلاعات بیمه‌شدگان را از سال ۹۲ به بعد کنترل می‌کند ولی افرادی که قبل از سال ۹۲ ازدواج کرده‌اند هم می‌توانند در سامانه مربوطه، درخواست کمک هزینه ازدواج را ثبت و مدارک مورد نیاز را بارگزاری کنند. این اطلاعات بعدا بررسی خواهد شد و جای نگرانی برای این افراد وجود ندارد.

کد خبر: 1562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =