مشاغل جدید، قوانین جدید می‌طلبد

با توسعه خدمات دیجیتال و غیرحضوری در قالب استارت آپ ها و شرکتهای های دانش بنیان، مشاغل جدید و متنوعی ایجاد شده و به طور روز افزون در حال گسترش است که مستلزم تطابق مقررات و ضوابط اجرایی به منظور شناسایی، پوشش و خدمت دهی به این مشاغل است.

به گزارش آتیه آنلاین، افزایش ضریب نفوذ و گسترش پوشش بیمه ای، یکی از دغدغه های همیشگی مدیران تامین اجتماعی است. متاسفانه در سالهای اخیر به خاطر مسائلی چون تورم و رکود ناشی از کرونا و همچنین تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه مردم کشورمان، محدودیتهایی در جذب بیمه شدگان به وجود آمده است. مشکل دیگر کشف و شناسایی کارگاه های جدیدی است که در قالب شرکتهای دانش بنیان و استارآپ ها فعالیت می کنند. البته سازمان تامین اجتماعی طی چند سال گذشته با تغییر برخی رویه ها، زمینه را برای تحت پوشش درآمدن دورکارها (فری لنسرها) فراهم کرده است. با این همه بنا به ذات و ماهیت این نوع کسب و کارها، به نظر می رسد برای توسعه پوشش بیمه ای به تمامی این نوع از مشاغل و ارائه خدمات، نیاز به تغییر قوانین و بازتعریف مفاهیمی هم چون کارگاه و کسب و کار است. این نکته ای است که جعفر سمساری، مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی بر آن تاکید دارد.

سازمان تامین اجتماعی در سالهای اخیر جهش بزرگی در الکترونیکی شدن و توسعه خدمات غیرحضوری داشته است. فکر می کنید این فرایند تا کجا باید توسعه پیدا کند؟

تغییر در نحوه ارایه خدمات، متناسب با توسعه فناوری های نوین در جهت توسعه محصول و توسعه بازار، از ضرورتهای پویایی و مانایی هر سازمان به‌ویژه سازمانهای خدمت رسانی چون سازمان تامین اجتماعی است که این مهم البته به عنوان مطالبه جدی مخاطبان و ذینفعان طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و با تجهیز زیرساختها، در قالب طرح ۳۰۷۰ و نسخه نویسی الکترونیکی، نمود پیدا کرد. این تحول مرحله گذاری را در سازمان تامین اجتماعی بوجود آورده که همسویی مخاطبان و مهارت آموزی کارکنان در جهت عبور مطلوب از این مرحله و نفوذ خدمات غیرحضوری را می طلبند. یقینا با عبور از این مرحله گذار و با بسط تعاملات بین سازمانی و اتصال برخط به پایگاه های داده های آماری و اطلاعاتی سازمانهای مرتبط، امکان تداوم فرایند خدمات غیرحضوری تسهیل خواهد شد.  

توسعه خدمات الکترونیکی طبیعتا به نیروی انسانی متخصص نیاز دارد. وضعیت آموزش این نیروها در سازمان تامین اجتماعی چگونه است؟

خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی از پشتوانه عظیم سرمایه انسانی برخوردار بوده و به پشتوانه توان کارشناسی و تخصصی موجود، ضمن پایداری سازمان در برهه های مختلف، اقدامات بزرگ و تحول آفرینی را به انجام رسانده است ولی تطابق نگرش و مهارت کارکنان و مخاطبان با سیستم های نوین و خدمات غیرحضوری طراحی شده، از ضروریات موفقیت این طرحهاست. در این راستا هم هر چند اقدامات وسیعی انجام شده ولی با توجه به بازخوردهای اخذ شده از جامعه هدف، می توان گفت تا حد مطلوب هنوز فاصله وجود دارد که لازم است در این راستا ضمن طراحی نرم افزار قابل نصب بر تلفن همراه، اطلاع رسانی فراگیر و آموزشهای تخصصی و عمومی صورت پذیرد.

رویکرد شما در اداره کل استان آذربایجان شرقی به منابع انسانی چیست؟

منابع انسانی اصلی ترین و مهمترین سرمایه هر سازمان بوده و نگه داشت و توسعه فردی و شغلی کارکنان از الزامات موفقیت و تعالی هر سازمان است. با این رویکرد در اداره کل و شعب تامین اجتماعی استان، طرح نوین ارایه خدمات و چرخش شغلی به منظور غنای شغلی و توانمندسازی کارکنان از سالیان قبل عملیاتی و نهادینه شده و از سال پیش نیز مهارت افزایی همکاران در بعد خدمات غیرحضوری به جد مورد توجه بوده و بر این باور هستیم که با توسعه منابع انسانی و مدیریت عملکرد، دستیابی به اهداف بلند مدت و متعالی سازمان تسریع و تسهیل خواهد شد.

وضعیت پوشش گروه های جدید در استان چگونه است؟ در این خصوص آیا ظرفیتهای جدیدی در استان وجود دارد؟

پوشش تامین اجتماعی در استان نرخی بالغ بر ۵۳ درصد دارد که نشان از پوشش گسترده سازمان در استان دارد اما به لحاظ سهمیه های ابلاغی و نیز عوامل اقتصادی جامعه، در جذب بیمه شدگان محدودیت‌هایی وجود دارد. همچنین باید توجه داشت با توسعه خدمات دیجیتال و غیرحضوری در قالب استارت آپ ها و شرکتهای های دانش بنیان، مشاغل جدید و متنوعی ایجاد شده و به طور روز افزون در حال گسترش است که مستلزم تطابق مقررات و ضوابط اجرایی به منظور شناسایی، پوشش و خدمت دهی به این مشاغل است. ‌

به نظر شما سازمان تامین اجتماعی از چه راهکارهایی می تواند برای جلب بیشتر اعتماد عمومی و افزایش اعتبار سازمانی خود در بین مخاطبان استفاده کند؟

سازمان تامین اجتماعی به پشتوانه قوانین مترقی خود جامعیت خدمات را در حد مطلوب داراست ولی از بعد کفاف خدمات، با توجه به تحولات و تغییرات اجتماعی و اقتصادی با شرایط مطلوب، فاصله داشته و به‌منظور جلب اعتماد عمومی و افزایش اعتبار سازمان، سطح کفاف خدمات باید ارتقا یابد. بدیهی است که تحقق این امر مستلزم تامین منابع پایدار بوده و بایستی ضمن پرهیز از ایجاد تعهدات مغایر با محاسبات بیمه ای و بدون پشتوانه مالی، مطالبات سازمان از دولت و کارگاههای تحت پوشش وصول گردد. همچنین بستر خدمات غیرحضوری به جهت فراگیری آن، عاملی مهم در ارتقای اعتماد عمومی بوده و برخورداری به هنگام و دقیق از خدمات، موجب افزایش اعتبار سازمان در اذهان عمومی خواهد شد.

کد خبر: 22027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =