دورکاری، هواداران میلیونی دارد

حمایت از ادامه دورکاری کارمندان آمریکا به تمام پیمانکاران نشان داد که آن‌ها تمایل زیادی به حضور در محل کار ندارند اما چالش‌های جدیدی را به وجود آورده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از دو سال کامل دورکاری، گسستی عمیق و رو به رشد میان کارکنانی که می‌خواهند همچنان از منزل به کار ادامه دهند و مدیرانی که می‌خواهند آن‌ها را به فضای ادارات بازگردانند، وجود دارد. این امر البته چالش‌ها را برای کمپانی‌ها و کسانی که می‌خواهند در بازار کار باقی بمانند، افزایش می‌دهد. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری در زمینه کار با استعدادهای کمیاب از خود نشان می‌دهند، برخی کارشناسان منابع انسانی نگرانند که این امر زمینه‌ساز مشکلات احتمالی در آینده شود.

مراعات یا اجبار؟!

«اندرو چلنجر»، معاون رئیس شرکت اجرایی «چلنجر، گری و کریسمس» آمریکا در این رابطه گفت: «این مشکلی پیچیده است و با ادامه هرچه بیشتر همه‌گیری کرونا، شرکت‌های بیشتری با آن کنار آمده و خود را تطبیق می‌دهند.» وی افزود: «طی سال گذشته، شرکت‌ها معتقد بودند که این مسأله موقتی است و صرفاً باید تحمل‌اش کرد تا همه‌ چیز به وضعیت عادی بازگردد. حالا این مسأله به نوعی بومی شده و همه به این فکر می‌کنند که همکاری با افراد دورکار در طولانی‌مدت و به صورت همیشگی چگونه خواهد بود.»

کارگران نیز در حال حاضر تغییرات جسمی و روحی خاصی را تجربه می‌کنند. پلتفرم استخدام «آی‌سیمز» به این نکته رسید که از هر چهار متقاضی شغل، یک مورد طی سال گذشته خارج از ایالتی بودند که برای آن درخواست کار داده‌اند و این رقم همچنان رو به افزایش است. از ماه ژوئیه، تقریباً از هر پنج جویای کار، یک نفر درخواست دورکاری داده‌ است. در ماه اوت این رقم رکورد زد. «آی‌سیمز» اعلام کرد که تحقیقاتش نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی تقریباً ۷۰ درصد افزایش یافته و استخدام‌ها نیز ۵۷ درصد بالاتر رفته، در حالی که درخواست‌های شغلی از ژانویه صرفاً افزایش دو درصدی داشته است. «جول پارکینسون»، مدیر ارشد «آی‌سیمز» در این رابطه گفت که این شرکت شاهد افزایش تقاضا برای کار از راه دور و همچنین انعطاف‌پذیری در بین کارکنان خود بوده است.

وی افزود: «این انتظار در میان نیروهای کار در حال افزایش است. ما مجموعه‌ای از گروه‌های متمرکز را شکل دادیم و متوجه شدیم که مردم خود را در این زمینه با شرایط جدید تطبیق داده‌اند.» نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد کارگران انتظار دارند لااقل تا آینده نزدیک در دفاتر خانگی خود بمانند. شرکت «بست بای» در گزارش درآمد سه‌ ماهه خود اعلام کرد که فروش این شرکت نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته و این افزایش بیش از هر چیز مربوط به کسانی است که از خانه کار کرده و طی خانه‌نشینی استفاده بیشتری از رسانه‌های اجتماعی می‌کنند. «کوری بری»، از اعضای هیأت مدیره این شرکت نیز گفت: «افزایش بسیار چشمگیری در زمینه استفاده از این قبیل فناوری‌ها وجود دارد.» خبرنامه آنلاین «اسکیم» طی یک نظرسنجی به این نتیجه رسید که بیش از یک زن از میان پنج زن جوان، این احتمال را با کارفرمایانی که مخالف با دورکاری باشند، رد می‌کنند.

 تأکید بر دورکاری

«ماریک بنیوف»، مدیرعامل شرکت «سیلفورس» در گفت‌وگو با «سی.‌ان.‌بی‌.سی» گفت که محبوبیت کار از راه دور در بین افراد درجه یک، مدیران شرکت‌ها را شگفت‌زده کرده است. وی گفت: «آنقدرها هم که مدیران انتظار داشتند کارمندان برای بازگشت به محیط کار اداری از خود اشتیاق نشان نمی‌دهند.» وی افزود: «شاهد آن هستیم که تعداد کمی به دفاتر بازمی‌گردند؛ چراکه کارمندان در خانه‌های‌شان بسیار کارآمد هستند.» همچنین «دیو کاراوال»، مدیرعامل شرکت «پارتنرز» که در زمینه استخدام صنایع فناوری فعالیت می‌کند، در این رابطه می‌گوید: «حقیقت امر این است که مدیران‌عامل تصدیق می‌کنند که بهره‌وری افراد در خانه‌های‌شان افزایش داشته است. مردم بیشتر کار می‌کنند و کارشان هم کیفیت بهتری دارد. این چیزی است که مردم می‌خواهند.

آنها می‌خواهند انعطاف‌پذیری افزایش داشته تا بتوانند به روش خود فعالیت‌های‌شان را انجام دهند.» وی در عین حال افزود که از یاد نباید برد که مدیران ارشد غالباً علاقه چندانی ندارد که کنترل را به کارمندان‌شان واگذار کنند؛ حتی وقتی می‌بینند کار از راه دور به طور قابل‌ ملاحظه‌ای پربار است. کاراوال افزود: «ما در نوعی مرحله گذار به سر می‌بریم. بسیاری از مدیران‍عامل به دنبال مدل‌های قدیمی پیش از همه‌گیری کرونا هستند. با این همه، تاریخ نشان داده که در مواردی از این دست تنها کسانی موفق‌تر عمل می‌کنند که می‌توانند خود را با شرایط جدید وفق دهند.»

علاوه بر خودمختاری بیشتر، کارگرانی که دورکاری می‌کنند می‌توانند شرکت‌ها را وادار کنند که با محدوده زمانی آنها کنار بیایند. رقابت در بازار کار به حدی افزایش یافته که دپارتمان‌های منابع انسانی زمان کمتری برای بررسی این مسأله دارند که آیا استخدام‌های احتمالی‌شان در طولانی‌مدت مناسب خواهد بود یا خیر. کاراوال در این رابطه گفت: «میزان خطر بسیار بالا است و رقابت بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد؛ در نتیجه جایی برای بی‌کفایتی و اشتباه وجود ندارد.» وی افزود که با توجه به گزینه‌های بسیاری که پیش روی همگان وجود دارد، تردید به معنای باخت و شکست است.  یافته‌ها حاکی از آن است که برای رقابت در بازار موجود، مؤلفه‌هایی مانند توانایی، کارآمدی و انعطاف‌پذیری در زمینه استخدام نیز باید افزایش چشمگیری یافته و به‌روز شود.

گزارش: کامران برادران

کد خبر: 28793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =