خیابان شجریان از آغاز تا فرجام

همه آن‌ها که هر نفس، برای ایران گام برداشتند، افتخار آفریدند و خود را در قلب مردمانشان حک کردند، فرزندان همین خاک‌اند. قلب تک‌تک مردمان این سرزمین به‌نام همین اسطوره‌ها مزیّن شده است. بر پیشانی هر خیابان، نام شماست که ماندگار است

به گزارش آتیه آنلاین، شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، علمی، ورزشی و هنرمندانی که بخشی از زندگی‌شان و یا همۀ آن را وقف جامعه خود کرده‌اند و به‌نوعی هویت جامعه در آن عرصه به شمار می‌روند، همواره قابل احترام برای مردم و اداره‌کنندگان کشور هستند. سیاستمدارانی که در تحولات و دگرگونی‌های سیاسی درون‌مرزی و یا برون‌مرزی یک کشور نقش داشته‌اند، دانشمندانی که با دانش خود، سکان علمی جامعه را به دست گرفته و هدایت کرده‌اند، آن‌ها که در زمین ورزش، جوانمردانه مبارزه کردند و بر سکوی قهرمانی، مدال افتخار به گردن وطن آویختند و شخصیت‌های فرهنگی و هنری که گام‌های استوارشان در این عرصه، هویت فرهنگی تاریخی و هنری مردم را بدل به میراثی ارزشمند کرده است. در این میان، هستند چهره‌هایی که با ایثار جان خود، ناموس و خاک کشور را پاسداری کردند و خونشان، تضمین استقلال یک ملت شد. همگی این شخصیت‌ها در تثبیت هویت کشور خود نقشی اثربخش داشته‌اند و نمی‌توان نقش بی‌بدیل آن‌ها را در بازنمایی چهره یک کشور به جهانیان نادیده گرفت.

نام‌گذاری معابر شهر و تثبیت هویت

از آنجاکه حفظ هویت برای مردم در همه کشورها مقوله‌ای مهم به شمار می‌آید، تصمیم‌سازان یک کشور می‌کوشند، مصادیق آن را در اذهان عمومی ماندگار و تثبیت کنند تا علاوه بر دستیابی به این هدف، تعلق‌خاطر مبتنی بر فرهنگ، تاریخ و ملیت مردم را پاسخی مناسب دهند.

بنابر آنچه گفته شد، نام‌گذاری، خیابان‌ها، اماکن، میدان‌ها و ... در شهرهای کشور نیز با توجه به همین نکات انجام می‌گیرد، اقدامی که اگرچه بسیار آسان به نظر می‌رسد اما شاید دشواری‌اش باعث شده است تا شورایی به نام «شورای نظارت بر نام‌گذاری معابر» تشکیل شود که بتواند به‌درستی، شناسنامه‌ای را مبتنی بر ارزش‌های اعتقادی، تاریخی، فرهنگی و ملی جامعه ارائه نماید. این شورا در سطح شهرستان، استان و کشور تشکیل می‌شود و وظیفه‌اش نظارت بر نام‌گذاری معابر است.

بر اساس بند ب ماده ۷ «دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه نظارت بر نام‌گذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و مؤسسات عمومی» و بند ۲۴ ماده ۷۱ ‌قانون «تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» (مصوب ۱۳۷۵) نام‌گذاری معابر، میدان‌ها، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و تغییر نام آن‌ها توسط شورای اسلامی شهر انجام می‌شود.

اختلافات شورای شهر و فرمانداری پایتخت بر سر نام‌گذاری معابر

اما نام‌گذاری خیابان‌ها به‌تازگی وارد فاز تازه‌ای شده است. هرچند این وظیفه بر عهده شورای اسلامی شهرهاست اما مخالفانی نیز در این میانه پرچم اعتراض بلند کرده و گاها موجب ناهماهنگی‌هایی هم می‌شوند. همین تابستان گذشته بود که شورای شهر پایتخت با توجه به اختیارات قانونی خود، پیشنهاد کرد تا سه خیابان پایتخت را به نام مهندس مهدی بازرگان، سهیل گوهری (از اهالی رسانه) و اعظم طالقانی نام‌گذاری کنند. پیشنهادی که همان زمان گفته شد، فرمانداری پایتخت با آن مخالفت کرده است. آن‌گونه که «همشهری» می‌نویسد: «شواهد نشان می‌دهد این موضوع با مخالفت فرمانداری به‌عنوان یک عضو هیئت تطبیق مواجه شده. شورای شهر تهران که با اکثریت آرا با این نام‌گذاری موافقت کرده معتقد است که هیئت تطبیق برخلاف رویه قانونی، سلایقش را در این نام‌گذاری دخیل کرده و رد مصوبه شورا استناد قانونی ندارد. آن‌طور که سید محمود میر لوحی، عضو شورای شهر و نماینده صاحب‌رأی در هیئت تطبیق، به همشهری می‌گوید رفتاری که هیئت تطبیق پیش‌گرفته، بیش از اینکه قانونی باشد، رنگ و بوی سلیقه دارد و بر همین اساس، شورا همچنان بر مصوبه‌اش اصرار می‌کند. این در حالی است که به گفته این عضو شورای شهر تهران، اعضای هیئت تطبیق معتقدند که بحث سلیقه در این مصوبه دخالت ندارد و دلیل مخالفتشان مغایرت این نام‌گذاری با قانون است.»

ناکام‌ماندن نام‌گذاری خیابان استاد شجریان

حالا این روزها گویا نام‌گذاری خیابانی بانام استاد محمدرضا شجریان نیز می‌رود تا سرنوشتی مشابه بانام‌های پیشنهادی شورای شهر تهران (بازگان، میر لوحی و طالقانی) پیدا کند. قضیه این است که از مدت‌ها پیش نام‌گذاری یکی از معابر پایتخت بانام زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران قرارگرفته است و البته بعد از گذشت دو سال فرازونشیب‌ بالاخره این مصوبه، تصویب شد. هرچند که ابلاغ این مصوبه اواخر آبان گذشته صورت گرفته بود اما سرانجام یکشنبه (۳۰ آذرماه ۹۹) درحالی‌که دیگر این استاد زنده نام به دیدار معشوق شتافته بود، خیابان «فلامک» منطقۀ دو تهران به‌نام وی تغییر کرد؛ اما سوم دی‌ماه جاری یعنی سه روز پس‌ازاین تغییر نام، عده‌ای معترض تابلو این خیابان را به نام خیابان شهید فخری زاده تغییر دادند. گروهی که به گفته «عصر ایران» در میان عکس‌های منتشرشده از آنان، پدر شهید مصطفی احمدی روشن نیز دیده می‌شد، نام استاد شجریان بر روی تابلو خیابان را مخدوش کردند. مشاهدات عینی منابع خبری آتیه آنلاین نیز این خبر را تایید می‌کند.

تغییر نام خیابان صنایع به شهید فخری زاده

شهید فخری زاده ازجمله دانشمندان ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که در ۷ آذر ۱۳۹۹ در منطقه آبسرد دماوند ترور شد و به شهادت رسید. نام او تحت عنوان دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC) در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرارگرفته بود.

دو روز پس‌ازاین حادثۀ تروریستی در نهم آذرماه پیشنهاد نام‌گذاری معبری به نام شهید فخری زاده با قید دو فوریت در دستور شورای شهر قرار گرفت و اعضای شورای شهر بارأی اکثریت خود به تغییر نام خیابان صنایع پایتخت به شهید محسن فخری زاده رأی مثبت دادند و این خیابان در محدوده میدان نوبنیاد به نام شهید فخری زاده تغییر کرد.

جهاد علمی شهید فخری زاده نباید با اقدامات تفرقه‌انگیز خدشه‌دار گردد

خانواده شهید فخری زاده بلافاصله به اقدام معترضان و تغییر نام خیابان استاد شجریان به نام شهید فخری زاده، واکنش نشان داده و بیانیه‌ای را منتشر کردند که مشروح آن به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

همی گویم و گفته‌ام بارها

بود کیش من مهر دلدارها

ملت عزیز و فرهنگ‌پرور ایران اسلامی

سلام‌علیکم

بنا بر اخبار و اطلاعات واصله، عنوان تابلوی خیابان زنده‌یاد «استاد محمدرضا شجریان» در منطقه دو شهرداری تهران بدون هماهنگی با مسئولان دست‌اندرکار به نام «شهید دکتر محسن فخری زاده» تغییر نام یافته است. با عنایت به علاقمندی و احترام شهید عزیزمان به هنر و موسیقی اصیل ایرانی و زبان و ادبیات فاخر پارسی به‌عنوان ارکان جدائی‌ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه تغییر در نامها و نمادهای این عرصه دور از اندیشه و سیره آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان است. با تقدیر و تشکر از ابراز احساسات ارادتمندان به ساحت شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه شهید دکتر محسن فخری زاده به استحضار می‌رساند هرگونه تغییر در نامها و عناوین معابر و خیابان‌ها باید از طریق مراجع رسمی صورت گیرد و اقداماتی خارج از رویه‌های جاری، شایسته و به مصلحت نیست. همچنین با اقدام شورای اسلامی شهر تهران در همان ساعات ابتدایی این ترور ناجوانمردانه، نام خیابان «صنایع» به «شهید محسن فخری زاده» نام‌گذاری گردید و مقدمات لازم جهت نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اصلی شهر تهران نیز در دستور قرارگرفته است. بی‌تردید جهاد علمی شهید دکتر فخری زاده که سالیان سال با نیتی خالصانه در گمنامی و بی‌نامی برای تقویت پایه‌های اقتدار دفاعی و ایجاد وحدت، عزت و همدلی میان آحاد مردم شریف و فرهنگ‌پرور ایران اسلامی صورت گرفت، نباید با اقدامات وحدت‌شکن و تفرقه‌انگیز خدشه‌دار گردد. بی‌شک سیره و اندیشه آن شهید بزرگوار مبتنی بر زدودن زنگارهای جهل و تعصب و اقدامات علمی ایشان بر پایه قطع وابستگی فنی و دانشی کشور از بیگانگان بناشده و همه علاقمندان به فراگیر شدن این گفتمان ارزشمند که مورد تأکید مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام اسلامی است باید تلاشی جهاد گونه و عزت‌آفرین داشته باشند و این‌گونه است که نام جهادگران و فخر آفرینان عرصه علمی کشور نامدار و بلندآوازه می‌شود.

با تقدیم احترام

خانواده دانشمند شهید محسن فخری زاده

۱۳۹۹/۱۰/۳

نام‌گذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست

در این میان، فرماندار تهران نیز در گفتگو با ایلنا گفت: «شورا هیچ مصوبه‌ای برای اینکه خیابانی به اسم شجریان باشد، برای ما ارسال نکرده است؛ بنابراین تا مصوبه‌ای نیاید و ما آن را تایید و اعلام نکنیم، اقدام در این زمینه قانونی نیست. شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نام‌گذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست. اگر تابلویی نصب شده باشد و کسی آن را تغییر دهد، باز هم اقدامی خلاف قانون انجام شده است. خلاف اول را شهرداری انجام داده است و خلاف دوم را کسی که آن را کنده است، مرتکب شده است.»

رد و تایید و سوال درباره معیارهای نام‌گذاری، کار فرمانداری و هیات تطبیق نیست

در پاسخ به این سخنان فرماندار اما شورای شهر گفته است: «برخلاف مطلب عنوان‌شده این مصوبه نیز برای هیات تطبیق جهت اطلاع ارسال‌شده است و به‌طورکلی رد و تایید و سوال درباره معیارهای نام‌گذاری، کار فرمانداری و هیات تطبیق نیست.»

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی پایتخت در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کلیه مصوبات شورا به فرمانداری تهران به‌عنوان دبیرخانه هیات تطبیق مصوبات ارسال می‌شود؛ اما هیات تطبیق مصوبات که یکی از اعضاء آن فرماندار است، در مقام تایید یا رد مصوبات نیست، بلکه صرفاً در مهلت ۲ هفته‌ای، می‌تواند نسبت به مصوبه‌ای اعتراض کند.

وی بابیان اینکه بر اساس قانون هیات تطبیق ۱۴ روز فرصت دارد تا نسبت به مصوبه ارسالی شورای شهر اعتراض کند و در مقام رد یا تایید نیست، گفت: اگر قانون شوراها را بخوانیم موضوع روشن است. هیات تطبیق به دو دلیل می‌تواند نسبت به مصوبات شورا اعتراض کند. اگر هیات تطبیق یک مصوبه را خارج از حدود و صلاحیت شورا تشخیص دهد و یا مصوبه‌ای را مغایر با قوانین و مقررات فرادستی بداند، می‌تواند نسبت به این مصوبه اعتراض و نه تایید و رد کند. اختیارات هیات تطبیق مشخصاً در قانون تعیین‌شده و جایگاه آن‌ها صرفاً اعتراض و نه تایید و رد است و همچنین هیات تطبیق قانونا باید با ذکر مستندات بگوید به چه دلیل به مصوبه‌ای اعتراض دارد.

اعطا بابیان اینکه در مورد مصوبات نام‌گذاری در شورای شهر بر اساس قانون اصلا نباید این فرآیند طی شود، افزود: دقت داشته باشید که در مورد مصوبات نام‌گذاری‌ها اصلا فرایند فوق‌الذکر طی نمی‌شود و صرفاً جهت اطلاع به فرمانداری ارسال می‌شود و بحث مهلت دوهفته‌ای و اعتراض یا رد و تایید نیز اساسا مطرح نیست. فرماندار نمی‌تواند مکاتبه کند و بگوید دلایل و معیارهای این نام‌گذاری‌ها چیست.

به‌هرروی همه آن‌ها که هر نفس، برای ایران گام برداشتند، افتخار آفریدند و خود را در قلب مردمانشان حک کردند، فرزندان همین خاک‌اند. قلب تک‌تک مردمان این سرزمین به‌نام همین اسطوره‌ها مزیّن شده است. بر پیشانی هر خیابان، نام شماست که ماندگار است.

سودابه زیارتی

کد خبر: 4360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =