از دستگاهی برای بهبود تنفس بیماران کرونایی تا طرحی برای بازیافت پسماند

گروهی از فناوران حوزه سلامت در دهمین جلسه‌ کمیته تجاری‌سازی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت استان تهران طرح‌های فناورانه خود را برای تجاری‌سازی معرفی کردند.

به گزارش آتیه انلاین، ایسنا نوشت: دکتر حسین وطن پور، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت استان تهران، در دهمین جلسه کمیته تجاری‌سازی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت، گفت: این جلسات فرصت بسیار خوبی هستند برای شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور مستقر در مراکز رشد تا خود را عرضه کنند.  

وی افزود: حتی اگر سرمایه‌گذاری پیدا نشود، معرفی شرکت‌ها در بستر سامانه مجازی و در حضور جمع بزرگی از سرمایه‌گذاران می‌تواند موقعیت مناسبی برای معرفی ابتکارات و خلاقیت‌های جوانان در شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. امیدوارم سرمایه‌گذاران حضور فعالی در این جلسات داشته باشند. پرسش و پاسخ‌های این جلسات می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان جهت بدهد. تا جایی که من خبر دارم تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند با سرمایه‌گذاران قرارداد امضا کنند و خیرین نیز حضور موثری داشتند، به طور کلی بستر مناسبی فراهم شده که تولید داخل افزایش پیدا کند و صادرات نیز انجام شود.

شاهرخ مهدوی، دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت استان تهران نیز با بیان این که تاکنون ۴۵ طرح در جلسات کمیته تجاری‌سازی مطرح شده است، گفت: حسنی که این جلسات مجازی برای کمیته تجاری‌سازی داشت، این بود که شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دورترین نقاط کشور نیز توانستند در این جلسات حضور یابند.

همچنین نجمه توانا، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان درباره محصول این شرکت، دستگاه رسوب‌شکن آب در زمینه‌های صنعتی و پزشکی توضیحاتی ارائه داد و افزود: این دستگاه بدون نیاز به برق و باتری در زمینه‌های صنعتی، خانگی، کشاورزی، تجهیزات پزشکی، زنبورداری، مرغداری، دامپروری، پالایشگاه و آب دریا کاربرد دارد.

به گفته‌ توانا، یکی از کارکردهای این دستگاه در مطب‌های دندانپزشکی است که مانع از تشکیل رسوب در یونیت دندانپزشکی و دستگاه ساکشن می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست، حمید عباسعلی‌زاده، مجری طرح تولید دستگاه تبدیل پسماند تر به کمپوست با کیفیت عالی درباره این طرح، گفت: استفاده از کمپوستر موجب کاهش آلاینده‌های زیست محیطی مانند پخش زباله، جلوگیری صددرصدی از تولید شیرابه، عدم ایجاد بوی نامطبوع، حشرات و محیط‌های مولد بیماری در محیط‌های شهری و مناطق عمومی می‌شود.

وی در ادامه‌ سخنان خود درباره دیگر مزایای اجرای این طرح گفت: ترویج عملی جداسازی زباله در مبدا به دلیل نشان دادن فواید عینی این عمل، افزایش سطح بهداشت عمومی به دلیل جلوگیری از انتشار و انتقال آلودگی‌ها و بیماری‌های ناشی از انباشت زباله در سطح شهر، کاهش حداقل ۸۰ درصد از هزینه‌های حمل‌ونقل پسماند تر، تولید کمپوست با کیفیت عالی و فاقد عوامل بیماری‌زا جهت استفاده در فضای سبز عمومی و خانگی و همچنین افزایش چند برابری در ارزش زباله خشک به دلیل عدم اختلاط آن با زباله تر از دیگر مزایای استفاده از کمپوست است.

به گفتهی این فناور، با استفاده از این دستگاه، حداقل ۹۰ درصد از پسماند خشک بازیافت می‌شود و به چرخه تولید باز می‌گردد و از انتشار گاز CH۴ و گازهای سمی جلوگیری می‌شود.

در ادامه‌ این رویداد، محمودرضا متقی، مجری طرح ساخت دستگاهی برای استراحت پا درباره محصول خود گفت: یکی از کاربردهای این محصول، ماساژ کف پا است. استوانه‌های آجداری در محفظه مستطیل شکل دو طرف دستگاه طراحی شده است که نسبت به صفحه اصلی پایین‌تر قرار می‌گیرد تا حرکت باز شدن صفحه اصلی را دچار مشکل نکند. این استوانه‌ها دارای حرکت مکانیکی بوده و با قرار گرفتن پا روی استوانه‌ها و حرکت دادن پا به سمت جلو و عقب ضمن باز و بسته کردن زانو باعث ماساژ کف پا و رفع خستگی می‌شود.

به گفته‌ این فناور، یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه، گرمایش است. جاپایی آجدار طراحی شده بر صفحه اصلی دستگاه به وسیله دستگاه‌های تعبیه شده دارای خاصیت گرمایشی هستند که به وسیله تنظیم‌کننده‌های مثبت و منفی شدت گرما کم و زیاد می‌شود. گرمایش کف پا برای از بین بردن خستگی و دردهای استرسی به کار می‌رود.

آخرین طرح معرفی شده در دهمین جلسه‌ کمیته تجاری‌سازی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت، یک دستگاه تنفسی بود که فناوران آن در توضیح این محصول گفتند: دستگاه سی‌پپ با فشار پیوندی مثبت پیوسته، دستگاهی است که فشار هوای خفیف را به راه هوایی بالایی بیمار منتقل می‌کند تا راه‌های هوایی خود را باز نگه دارد تا بیماران بتوانند در حالی که به خواب می‌روند به طور طبیعی نفس بکشند یا به عبارت دیگر، موجب رفع گرفتگی عمل تنفس می‌شود.

به گفته‌ آن‌ها این دستگاه می‌تواند برای درمان مشکلات تنفسی مانند آپنه انسدادی خواب، خروپف مزمن و در مواردی کمک به حساسیت‌های ریوی استفاده شود و همچنین در ترکیب با اکسیژن می‌تواند برای بیماران کرونایی هم موثر واقع شود.

کد خبر: 5591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =