جزئیاتی از افزایش حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۳ 

سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح جزییات جدیدی از میزان افزایش حقوق و مزایای بازنشستگان تحت پوشش این نهاد را در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که در این تغییرات حقوقی، ۲۰ درصد رشد در میزان دریافتی افراد بازنشسته دریافت‌کننده خدمات از سازمان مشاهده می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین،‌ در همین راستا ضوابط افزایش سالانه حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۳ براساس ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و طبق تصویب هیات وزیران در فروردین سال جاری مشخص شده است.

تأمین اجتماعی نیروهای مسلح همچنین فیش حقوقی فروردین سال جاری بازنشستگان تحت پوشش را از روز چهارشنبه مورخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ از طریق پورتال ساتا قابل مشاهده کرده است.

براساس اطلاعات موجود میزان حق تأهل برای بازنشستگان تحت پوشش نیروهای مسلح بیش از یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان و حق اولاد به ازای هر فرزند ۵۰۷ هزار و ۴۵ تومان تعیین شد.

طبق اعلام سازمان نیروهای مسلح امتیازات جدید کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد موضوع بند (۶) تصویب‌نامه هیات وزیران به محض تأمین اعتبار در ماههای آینده اعمال خواهد شد و مابه‌التفاوت آن از ابتدای سال محاسبه و پرداخت خواهد شد.

پرداخت تعهدات به بازنشستگان تحت پوشش

نیروهای مسلح همچنین برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان تحت پوشش پرداخت تعهدات در بخش‌های مختلف را در دستور کار قرار داده تا این گروهها بتوانند در زمان نیاز و براساس شرایط از این خدمات بهره‌مند شوند.

همچنین کمک هزینه ازدواج و تدفین برای افراد تحت پوشش براساس مصوبه هیات دولت هر کدام مبلغ سه میلیون و ۱۳۸ هزار تومان در نظر گرفته شده است. کمک هزینه ازدواج براساس قوانین و مقررات بابت ازدواج سرپرست یا هر یک از فرزندان افراد بازنشسته پرداخت می‌شود.

یکی دیگر از تعهداتی که سازمان نیروهای مسلح در قبال افراد تحت پوشش به عهده دارد حق نگهداری به مبلغ ۹۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان است که براساس قوانین و مقررات جاری فقط به افراد واجد شرایط قانونی پرداخت خواهد شد. البته حق نگهداری در قالب سه گروه است که برای گروههای دوم مبلغ ۷۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان و گروه سوم نیز ۴۸۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است.

در بخش کمک هزینه درمان نیز که بازنشستگن و افراد تحت پوشش سازمان نیروهای مسلح به سه گروه تقسیم شده‌اند، برای گروه نخست که براساس قوانین و مقررات جاری فقط به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود، مبلغ ۹۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان، گروه دوم ۷۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان و کمک هزینه درمان گروه سوم نیز ۴۸۲ هزار و ۹۰۰ تومان مشخص شد.

براساس اعلام سازمان نیروهای مسلح،‌ افزایش سرانه بیمه پایه درمان آزاد و بیمه مکمل دولتی و آزاد پس از ابلاغ اعمال خواهد شد.

وجود بیش از ۷۱۰ هزار بازنشسته نیروی مسلح

طبق داده‌های آماری در حال حاضر بیش از ۷۱۰ هزار نفر به عنوان بازنشسته از خدمات تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در سراسر کشور برخوردار هستند. البته برخی دیگر از گروهها در قالب وظیفه‌بگیر و مستمری‌بگیر نیز از خدمات همه‌جانبه این سازمان استفاده می‌کنند.

سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی با ۱۸ صندوق در حال حاضر حدود ۶ میلیون بازنشسته را تحت پوشش دارند که بیشترین دریافت‌کننده خدمات از سازمان تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و مابقی افراد بازنشسته از دیگر صندوق‌ها خدمات می‌گیرند.

هرساله براساس قوانین و مقررات مربوطه و طبق تصویب هیات وزیران میزان حقوق و مستمری افراد بازنشسته تخت پوشش صندوق‌های بازنشستگی در سراسر کشور تعیین می‌شود تا افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر بتوانند حقوق خود را مطابق قانون از این نهادها دریافت کنند.

تاریخچه سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح

سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح نیز با حدود ۷۱۰ هزار بازنشسته تحت پوشش از این موضوع مستثنی نیست و هرساله طبق مصوبه هیات وزیران میزان حقوق و مزایای نیروهای مسلح تحت پوشش را افزایش می‌دهد. در سال ۱۴۰۳ نیز با تصویب دولت ۲۰ درصد افزایش برای این گروهها اعمال می‌کند که در فروردین ماه نخستین حقوق با افزایش اشاره شده به حساب آنها واریز شد.

سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح که در اجرای ماده (۱۷۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۷۹ـ از ادغام سازمان بیمه و بازنشستگی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان بیمه و بازنشستگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بیمه و بازنشستگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح ایجاد شده است.

مشمولان خدمات سازمان شامل کارکنان نیروهای مسلح (ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) و سازمان‌های تابعه و وابسته به آنها اعم از پایور، پیمانی، وظیفه، بسیجی ویژه و نیز بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و عائله تحت تکفل آنها و مستمری‌بگیران هستند.

کد خبر: 69939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =