اجرای طرح هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان همدانی از خرداد

مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان از اجرای طرح هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان استان از خردادماه خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی استان همدان، جواد جمور در مورد فرایند طراحی و تولید سامانه لیست هوشمند حق‌بیمه گفت: طراحی و ساخت پروژه هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز و با توجه به گستردگی و اهمیت پروژه، پس از طی کردن فاز آزمایشی در تعدادی از شعب، نهایتا به‌صورت کامل عملیاتی و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده به‌تدریج در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

وی افزود: درراستای تحقق دولت الکترونیک و هوشمندسازی فرآیند لیست و پرداخت حق بیمه ،سازمان تامین اجتماعی اقدام به طراحی و ساخت سامانه متمرکز لیست هوشمند کرده است که برای ارسال لیست و پرداخت حق بیمه،کارفرمایان باید با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin.ir و انتخاب گزینه ورود به سامانه، از منوی کارفرمایان -لیست حق بیمه -ارسال لیست حق بیمه ، نسبت به انتخاب کارگاه مورد نظر اقدام و پس از انتخاب یک گزینه از فهرستی که شامل گزینه‌های مختلف ازجمله سوابق لیست ارسالی، بارگذاری فایل لیست حق بیمه، ایجاد لیست حق بیمه آنلاین، کپی لیست ازماه قبل، دریافت فایل راهنما و .... است گزینه مدنظر را انتخاب و فرآیند ارسال لیست را ادامه دهند .

مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان ادامه داد: پس از درج اطلاعات بیمه شدگان به صورت دستی یا بارگذاری فایل DBF ( برحسب انتخاب گزینه مربوطه) باید گزینه ثبت لیست حق بیمه و تایید وارسال را انتخاب کنند.

وی افزود: در صورت انجام صحیح مراحل فوق، سامانه ضمن نمایش موفقیت‌آمیز بودن بارگذاری لیست و ارائه کد رهگیری، کارفرما را به صفحه جزئیات لیست هدایت می‌کند که وضعیت درخواست دراین مرحله "ثبت اولیه " است. صفحه مذکور دارای ۳ سربرگ ریزاطلاعات لیست ، کارکنان یا بیمه‌شدگان و خطاها وهشدارها است که در صورت وجود خطای بازدارنده لیست قابل دریافت نبوده و باید از قسمت جزئیات لیست نسبت به مشاهده خطاها و رفع آن اقدام کرد

جمور گفت: ضمنا در این صفحه کاربر باید به جهت ادامه فرآیند و انجام محاسبات به صورت برخط و لحظه‌ای گزینه پردازش را انتخاب کند. سامانه پس از پردازش لیست و درصورت مغایرت در محاسبات، ضمن اصلاح آن و نمایش مبالغ صحیح در ستون پردازش، وضعیت لیست را در مرحله " تایید نهایی لیست هوشمند" قرار خواهد داد که در صورت مورد تایید بودن محاسبات ،کارفرما باید نسبت به انتخاب گزینه "پذیرش نتایج پردازش سیستمی" و "ثبت لیست" اقدام و در غیر اینصورت گزینه اصلاح لیست یا حذف لیست را انتخاب کند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان ادامه داد: در صورت انتخاب ثبت لیست و تایید نهایی لیست از سوی کارفرما، سامانه کاربر را به جهت پرداخت حق بیمه به مرحله بعدی هدایت می‌کند و لیست در این مرحله در وضعیت "در انتظار پرداخت لیست هوشمند " قرار خواهد گرفت. کارفرما ضمن مشاهده مشخصات مربوط به پرداخت می‌تواند از طریق گزینه پرداخت از طریق درگاه بانک رفاه نسبت به پرداخت حق بیمه کارکنان به صورت اینترنتی و بدون محدودیت مبلغ اقدام کند و پس از پرداخت حق بیمه توسط کارفرما وضعیت لیست به "تائید پرداخت " تغییر می‌یابد .

وی افزود: سامانه لیست هوشمند به گونه‌ای طراحی شده است که تا زمانی که پردازش و پرداخت توسط کارفرما موفقیت آمیز نباشد هیچ گونه سابقه‌ای ایجاد نشده و لیست به شعبه ذیربط منتقل نخواهد شد .

جمور در مورد مزایای اجرای این پروژه بیان کرد: در این پروژه تلاش شده است تا بخش عمده کنترل‌هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حق‌بیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد، به‌صورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود.

وی ادامه داد: در واقع با اجرای پروژه لیست هوشمند و تعمیم آن به‌صورت کشوری، تمامی پردازش‌های لیست حق بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز و هوشمند و همزمان با تکمیل لیست انجام می‌شود و کارفرما فرصت خواهد داشت نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.

جواد جمور، مهم‌ترین مزایا و دستاوردهای لیست هوشمند را شامل پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان با ایجاد خطای کاربری، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها، کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریز دستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان دانست.

وی در پایان گفت: راهنمای نحوه ارسال لیست حق بیمه هوشمند علاوه بر سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir ، در صفحه اصلی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تامین اجتماعی به نشانی tamin.ir قابل مشاهده و بهره‌برداری است.

کد خبر: 70056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =