اهمیت ورزش‌های تعادلی در تقویت عضلات مرکزی بدن

امروزه تاثیر مثبت تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات مرکزی بدن به یکی از موضوعات جدی دنیای پزشکی ورزشی تبدیل شده است. ثبات مرکزی مزایای بسیار وسیعی دارد که شامل بهبود اجرای ورزشی، جلوگیری از آسیب‌ها و کاهش و درمان اختلالات اسکلتی_عضلانی است. این در حالیست که اگر عضلات مرکزی بدن دچار ضعف باشند، توانایی ما برای عملکرد در زندگی روزمره بسیار کاهش پیدا می‌کند. از اینرو با انجام ورزش‌های تقویت‌کننده بخش میانی بدن می‌توان عضلات مرکزی را تقویت کرد. این عضلات نه تنها حفظ تعادل و هماهنگی سایر اعضای بدن را بر عهده دارند بلکه امور روزمره‌ای مثل راه رفتن، خم شدن و نشستن به وسیله این عضلات مرکزی میسر می‌شود. اهمیت عضلات مرکزی بدن ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با صدیقه مستقیم، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی که در ادامه آن را می‌خوانید.

- لطفا در مورد عضلات مرکزی (Core) و اهمیت آنها توضیحاتی بفرمایید؟

عضلات کور دارای اهمیت زیادی هستند زیرا اگر قدرت خوب و بالانس داشته باشند باعث ایجاد تعادل و افزایش قدرت در قسمت‌های بالا تنه و پایین تنه می‌شوند. عضلات کور یا عضلات مرکزی بدن شامل دیافراگم، عضله کف لگنی، عضله عرضی شکم و عضله راست کننده ستون فقرات هستند. عملکرد این عضلات با یکدیگر است به این معنا که اگر تنفس شما به مشکل برخورد کند ممکن است عضله سطح لگنی، عضلات ستون فقرات و یا عضلات شکمتان دچار مشکل شده است و این مشکل باید برطرف شود. تحقیقات انجام‌شده نشان داده است فردی که آسم دارد می‌تواند کمر درد هم داشته باشد یا فردی که زایمان داشته و سزارین شده است که معمولا زیر شکمش آسیب دیده است می‌تواند به کمر درد یا حتی بهم‌خوردن ریتم تنفس دچار شود. بررسی‌های بیشتری که محققان انجام دادند نشان داده که ما باید عضلات این ناحیه را هم به صورت مجزا و هم در کنار تمرینات دیگر داشته باشیم.

- چه تمریناتی برای قوی‌تر کردن این عضلات لازم است؟

تمریناتی که برای تقویت عضلات مرکزی بدن لازم هستند صرفا حرکات شکم نیست که شما بخواهید سعی کنید شکم و پهلو را آب کنید یا چربی‌های این ناحیه را از بین ببرید. شما باید علاوه بر تمریناتی که در ناحیه شکم و پهلو انجام می‌دهید یکسری تمرینات دیگر هم انجام دهید که ویژه و تخصصی‌تر است. مانند تمرین Deadbug (تمرین حرکت حشره مرده یکی از موثرترین حرکات ورزشی است که کمک می‌کند حین حرکت پاها و دست‌ها، ستون فقرات را ثابت نگه دارید. همچنین عضله عرضی شکمی را هدف قرار می‌دهد) وقتی که به باشگاه ورزشی مراجعه می‌کنیم معمولا این تمرین را مربی برای گرم کردن و حرکات اصلی دیگر انجام می‌دهد . حرکت بعدی دیگر تمرین سگ پرنده (این تمرین باعث افزایش متابولیسم، تقویت عضلات، افزایش استقامت عضلانی، بهبود و پیشگیری و بهبود ناهنجاری‌های قامتی است) و حرکات مهمتر دیگر پلانک (یک تمرین بدنسازی ایزومتریک است که کل بدن را درگیر می‌کند. انجام آن به این صورت است که باید برای مدت تعیین‌شده در حرکت بمانید و حالت بدن‌تان را حفظ کنید) هستند. پلانک می‌تواند به صورت پلانک ساده یا ساید پلانک باشد. می‌توانیم دمبل را هم به حرکت پلانک اضافه کنیم و در حالات حرفه‌ای‌تر می‌توانیم به فرد بگوییم دست‌ها یا پاهایشان را روی بوسوبال (وسیله ورزشی که در تمرین تعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام عضلات بدن را درگیر می‌کند) بگذارند. هرکدام از اینها را وقتی که به باشگاه مراجعه می‌کنید معمولا مربی با شما کار می‌کند. علاوه بر این‌ها حرکاتی مثل اسکوات، ددلیفت، جامپر و کلیه حرکاتی که تعادل در آنها درگیر می‌شود نیازمند داشتن عضلات کور قوی پایدار و هماهنگ هستند.

- آیا کسانی هم که ورزش می‌کنند ممکن است مشکل ضعیف‌بودن عضلات کور را داشته باشند؟ در این صورت باید چه کاری انجام دهند؟

بله این گونه نیست که کسانی که صرفا سیکس پک دارند پس عضلات کور قوی هم دارند. در ورزشکاران خیلی این اتفاق می‌افتد که سیکس‌پک دارند اما به‌دلیل عدم هماهنگی بین عضلات کورشان یکسری کمر دردها را در زمان انجام دادن حرکات یا در سر کار و در زمان‌های استراحت بعد از تمرین تجربه می‌کنند. معمولا هم دردهای کمری است و این در حالیست که خیلی از این مشکلات قابل بر طرف شدن هستند. ما باید اطلاعاتمان را در مورد این عضلات بالا ببریم و با مراجعه به مربی که توانمندی‌ها و آگاهی‌های خودش را دارد و در جریان اینگونه مسایل است این عضلات را قوی کنیم. به عنوان مثال شخصی که با کمر درد به باشگاه مراجعه می‌کند شما خیلی سریع نمی‌توانید به او حرکت پلانک را یاد بدهید. باید حرکات را برایشان تعدیل کنید. تعدیل‌کردن یعنی اول یاد بگیرد چه جوری بدنش را نگه دارد چه جوری تعادل را حفظ کند و باید از تعادل‌های ساده‌تر شروع کنیم. مثلا ایستادن‌های تک پا و بعد ایستادن‌های روی بوسوبال و بعد شروع کنیم گام برداشتن روی آن و کم‌کم به حرکاتی که ناحیه کور را بیشتر درگیر می‌کند و بعد سراغ پلانک می‌رویم و آن را کم‌کم انجام می‌دهیم و زمان را بیشتر می‌کنیم. بعداز آن به سراغ پلانک‌های ترکیبی می‌رویم که فرد باید دست یا پا را روی بوسوبال قرار دهد. اگر این تمرینات را به این صورت ادامه دهند خیلی از مشکلاتی که دارند و خیلی از دردهایی که دارند برطرف می‌شود و این قدرت عضلات کور می‌تواند باعث شود که وضعیت بدنی شما خیلی شکیل‌تر دیده شود و مشکلاتی مانند گودی کمر و گوژپشتی برای افراد خیلی کمتر دیده می‌شود.

کد خبر: 70117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =