خراسان رضوی پایلوت طرح ایجاد مشاغل خانگی و دپارتمان مهارت مرزی 

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در شورای مهارت استان خراسان رضوی از اجرای طرح پایلوت ملی ایجاد مشاغل خانگی و راه اندازی دپارتمان مهارت مرزی در استان خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی در سی و سومین سفر استانی خود در شورای مهارت استان که به ریاست محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی، ۲۰ اسفند ماه در استانداری تشکیل شد، حضور یافت.
بنا براین گزارش، هاشمی با اشاره به اهمیت تخصص و مهارت در توسعه سرمایه های انسانی گفت: کشور در برهه کنونی به «گفتمان ملی مهارت» نیاز دارد تا فضیلت و قداست کار و نه صرفاً مدرک، در نگاه جامعه شکل گرفته و وزن اجتماعی مهارت ارتقا یابد.
وی ادامه داد: شیوع کرونا به همگان نشان داد تغییر در شیوه آموزش ها ضروری و اجتناب ناپذیر است و لاجرم آماده ساختن بسترهای آموزش مجازی و آماده ساختن جامعه برای همگام شدن با این تغییر، یک الزام است.
هاشمی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اصلی ترین سرمایه خود را «انسان توانمند» به عنوان محور توسعه پایدار می داند.
معاون وزیر تعاون افزود: سرعت موج چهارم انقلاب صنعتی و روبرو شدن با پدیده ریزش شغل بیش از پیش، ضرورت تناسب بین تحصیل و اشتغال که تسهیل را زمینه ساز شود را نمایان می کند.
وی تصریح کرد: «شکاف مهارتی» همان عدم تناسب مشاغل با تقاضای زمان و بازار است که اثرات مخربی به دنبال دارد و عمده بیکاری حاصل  نرخ بیکاری این ساختار است.
هاشمی گفت: باید با «آینده پژوهی» به بخش هایی از آموزش روی آوریم که علاوه بر تناسب با  تنوع و تغییر در حوزه بازار و نوع مطالبات جدید، آموزش مادام العمر در صنعت و مهارت را نیز به دنبال داشته باشد.


مشاغل نوین مطالبه نسل جدید
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: ۴۵ درصد مهارت جویان این سازمان را فارغ التحصیل دانشگاهی تشکیل می دهند و نشان دهنده این است که از طریق دانشگاه  آنچه که بازار در جستجوی آن است و لازمه استقرار یک موقعیت موثر است، فقط با مدرک دست یافتنی نیست و با مطالبه جامعه فاصله دارد.
هاشمی ادامه داد: تشکیل «شورای عالی مهارت» در سال ۱۳۹۶،  به ریاست جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور بر همین اصل استوار است تا  هماهنگی و هم افزایی در مهارت آموزی به تاسی از سرمایه ملی پایه گذار شود.
وی تصریح کرد: «اصل مهارت» مساوی با جهان وطنی است، یعنی گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، قابل ترجمه است و در هر نقطه جهان می تواند موقعیت کار فراهم کند.
معاون وزیر تعاون اظهار داشت: استان خراسان رضوی بیش از ۸۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه  دارد، که ایجاد «دپارتمان مهارت مرزی» برای مرز نشینان و جلوگیری از مشاغل غیر رسمی در استان ضروری است.


توسعه مهارت‌آموزی در حاشیه شهرهای استان ضروری است
محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی،  نیز با اشاره به لزوم انسجام در آموزش مراکز فنی و حرفه‌ای استان گفت: ارائه مسائل آموزشی و مهارتی باید در چهارچوب سیاست‌های کلان کشور در حوزه مباحث مهارتی ساماندهی شوند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: یکی از معضلات جدی استان، حاشیه شهر مشهد است که نیاز است تمرکز جدی بر ساماندهی آن وجود داشته باشد تا شتاب بیشتری داشته باشد.
وی در خصوص راه‌اندازی مرکز تخصصی نگهداری گیاهان دارویی گفت: در این حوزه اولویت ما محصول زعفران است زیرا که نقش مهمی در بخش زیادی از تولید زعفران جهان داریم اما متاسفانه در این حوزه دچار مشکل خام فروشی هستیم.
معتمدیان، محصول زعفران را یکی از مزیت‌های نسبی خراسان رضوی دانست و خاطرنشان کرد: استفاده حداکثری از این محصول را اولویت کاری خود می‌دانیم.
استاندار خراسان رضوی در خصوص پیشنهاد رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مبنی بر ایجاد   «دهکده ملی مهارت» در مشهد خاطرنشان کرد: این موضوع یک ضرورت است و بعد از کار کارشناسی آمادگی لازم در استان برای این موضوع وجود دارد.
گفتنی است؛ در این جلسه از سند حرفه‌ای خدمات تغذیه‌ای رونمایی و تفاهم‌نامه همکاری ایجاد مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در حاشیه شهر مشهد به امضا رسید.

  
 

کد خبر: 10995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =