کارکنان علوم آزمایشگاه در معرض ویروس کرونا

سوپروایزر آزمایشگاه بیمارستان تأمین‌اجتماعی شفا سمنان، حرفه علوم آزمایشگاه را همراه با مخاطرات دانست و با بیان اینکه از سال‌های قبل نیز وجود بیماری‌هایی مانند HIV، هپاتیت و ... سلامت کارشناسان آزمایشگاه را تهدید می‌کرد، تصریح کرد: اکنون نیز بیماری کرونا به این مخاطرات افروده شده است.

محبوبه محمدتبار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، افزود: کارشناسان علوم آزمایشگاه همواره باید مراقب باشند تا دست‌شان آلوده نشود، سوزن به دست‌شان فرو نرود یا نمونه خون‌ها به چشم نپاشد و این رخدادها جزو خصایص شغلی ما است که چاره‌ای نیست و باید بیشتر مراقب باشیم.

وی در خصوص مخاطرات شغلی علوم آزمایشگاهی در همه‌گیری کرونا، اظهار کرد: آزمایشگاه اولین محلی است که بیماران کرونا برای تشخیص بیماری مراجعه می‌کنند و برخورد با این بیماران کارکنان را با مخاطرات انتقال بیماری مواجه می‌کند. در این مرکز تمامی همکاران این واحد، دچار کرونا شده‌اند و هرچند تمهیدات پیشگیرانه رعایت می‌شود، اما به دلیل زیاد بودن تعداد بیماران، انتقال بیماری اجتناب‌ناپذیر است.

سوپروایزر آزمایشگاه بیمارستان تأمین‌اجتماعی شفا سمنان، گفت: از سوی دیگر، خدماتی مانند نمونه‌گیری (PCR) و آزمایش خون بیماران کرونا از موارد آلوده‌ای است که کارکنان آزمایشگاه با آن سروکار دارند؛ به‌ویژه اینکه بسیاری از بیماران هنگام نمونه‌گیری کرونا دچار سرفه یا عطسه می‌شوند.

پیشگیری از کرونا در خانواده

محمدتبار با بیان اینکه کارکنان آزمایشگاه به واسطه شغل خویش، از انتقال بیماری کرونا به اعضای خانواده همواره در تشویش به سر می‌برند، تصریح کرد: اوایل شیوع کرونا، استرس حضور در بین اعضای خانواده خیلی بیشتر بود؛ اما رفته‌رفته راهکارهای مناسب مراقبت را فراگرفتیم؛ رفت‌وآمدهای خود را محدود کرده‌ایم و در حال حاضر که فصل آلرژی است، با مشاهده کوچکترین علائم مانند عطسه، سرفه و گرفتگی گلو، سعی می‌کنیم به اعضای خانواده نزدیک نشویم و فرزندمان را بغل نکنیم تا خدای ناکرده در صورت ابتلا، بیماری منتقل نشود. در محیط آزمایشگاه نیز تمهیدات مناسبی برای حفظ ایمنی برقرار است؛ همکاران اکنون کفش مخصوص آزمایشگاه دارند و لباس خود را تعویض می‌کنند.

حمایت از آزمایشگاهیان

وی با اشاره به حمایت مسئولان از کارکنان در شرایط همه‌گیری، افزود: خدارا شکر مسئولان ما در این شرایط حامی همکاران آزمایشگاه بودند و انتظار ما نیز این است که این حمایت‌ها ادامه یابد. مسئولان با ارائه پاداش و نیز تمهیدات داخلی، دل به دل کارکنان دادند و حامی ما بودند و اگر در بحث نیروی انسانی امکان کمک فراهم نبود، اما از نظر ابعاد مالی تا جایی که مقدور بود، به همکاران کمک کردند و می‌توان گفت، بین ما و پرستاران فرقی قائل نبودند و در مجموع، این همکاری رضایت‌بخش است.

کد خبر: 32201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =