پرداخت هدیه ازدواج به ۵۳ هزار و ۹۸۵ نفر از بیمه‌شدگان

سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با داشتن ۵۳ درصد از جمعیت کشور، طرح‌ها و برنامه‌هایی برای حمایت از گروه‌های تحت پوشش دارد که پرداخت کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از این اقدامات اثربخش به شمار می‌رود.

به گزارش آتیه آنلاین، پوشش بیمه‌ای ۴۵ میلیون نفر از جامعه و داشتن ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر بیمه‌شده اصلی، نیاز به تأمین تعهدات سازمانی از سوی هر سازمان بیمه‌گری دارد که تأمین اجتماعی در این راستا برای گسترش چتر بیمه‌ای و ارائه بهتر خدمات به آنان در طول ماه ۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند.

بخشی از خدمات و تعهدات تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان مربوط به تعهدات کوتاه مدت شامل حمایت‌های درمانی در زمان بیماری، باداری و حوادث، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، هزینه سفر و اقامت بیمار، تأمین هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن و مقرری بیمه بیکاری است.

شرایط ارائه کمک هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان اجباری

به همین منظور تأمین اجتماعی به عنوان یکی از تعهدات خود به افراد تحت پوشش به همه افراد واجد شرایط از گروه بیمه‌شدگان اجباری کمک هزینه ازدواج پرداخت می‌کند.

داشتن سابقه بیمه‌پردازی هنگام ازدواج اول به عنوان یکی از شروط دریافت هدیه نقدی ازدواج، معادل یک‌ماه حقوق مبنای کسر حق‌بیمه برای افراد بیمه‌شده است.

چنانچه زن و شوهر هر دو به عنوان بیمه شده تأمین اجتماعی و دارای شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج باشند این سازمان این کمک هزینه را به آنان پرداخت خواهد کرد.

داشتن سابقه بیمه‌پردازی ۷۲۰ روزه بیمه شده ظرف پنج سال پیش از تاریج ازدواج و پرداخت سهم حق بیمه از سوی کارفرما در این مدت به عنوان یکی دیگر از شروط پرداخت کمک هزینه ازدواج به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به سمت ارائه خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی برنامه‌های عملیاتی این سازمان گام برداشته است به همین منظور برای پرداخت این کمک هزینه‌ها به افراد واجد شرایط به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود.

براساس اعلام سازمان، در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۸ درصد کمک‌هزینه‌های ازدواج به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه بیمه‌شده به شعب تأمین‌اجتماعی پرداخت شده است.

۵۳ هزار و ۹۸۵ بیمه‌شده واجد شرایط کمک هزینه ازدواج در سال ۱۴۰۱

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی گفت: ۵۳ هزار و ۹۸۵ نفر در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ به عنوان بیمه‌شدگان واجد شرایط کمک هزینه ازدواج را دریافت کردند.

محمد بایندریان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی نیز برای پرداخت این کمک هزینه مبلغ ۲۵۴ میلیارد تومان به این افراد دارای شرایط پرداخت کرده است.

وی همچنین با اشاره به آمار پرداخت هدیه ازدواج در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: ۳۲۲ میلیارد تومان بابت کمک هزینه ازدواج به ۹۲ هزار و ۹۵۹ نفر از افراد واجد شرایط در سال گذشته هزینه شد.

برخورداری از کمک هزینه ازدواج به موجب قانون

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی درباره شرایط پرداخت کمک هزینه ازدواج گفت: بیمه‌شدگان اجباری تحت پوشش سازمان در ازدواج اول امکان استفاده و شرایط برخورداری از کمک‌هزینه ازدواج را دارند.

وی بیان داشت: پرداخت کمک‌هزینه ازدواج به عنوان یکی از حمایت‌های موضوع ماده (۳) قانون تأمین‌اجتماعی به مناسبت اولین ازدواج بیمه‌شدگان در صورت احراز شرایط قانونی مبلغی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق را به صورت بلاعوض محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: براساس ماده ۸۵ قانون تأمین اجتماعی بیمه‌شدگان اجباری با داشتن سابقه ۷۲۰ روز کار و پرداخت حق بیمه پنج سال قبل از تاریخ عقد و به عنوان ازدواج اول امکان استفاده از کمک هزینه ازدواج را خواهند داشت.

بایندریان با اشاره به اینکه برای برخورداری از این کمک هزینه ازدواج نباید در تاریخ عقد افراد مشمول، ارتباط کاری و بیمه‌پردازی آنان با کارفرما قطع شده باشد، تصریح کرد: همچنین از دیگر شروط دریافت آن برای افراد بیمه‌شده اجباری، داشتن عقد دائم ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی است.

پرداخت این هدیه در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

وی همچنین درباره میزان این هدیه تصریح کرد: میزان کمک‌هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ در صورتی‌ که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد.

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: همچنین مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: پرداخت این هدیه در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گامی مؤثر در ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری محسوب می‌شود.

بایندریان تصریح کرد: در صورتی واجد شرایط بودن زن و شوهر به عنوان افراد بیمه شده سازمان تأمین‌اجتماعی امکان پرداخت کمک‌هزینه ازدواج به هر دو نفر امکانپذیر است.

وی بیان داشت: بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی که سال‌های قبل ازدواج کرده‌ و با وجود داشتن شرایط دریافت این هدیه در زمان ازدواج، این کمک هزینه را دریافت نکرده‌اند، امکان دریافت آن بر مبنای متوسط حقوق و مزایای دو سال قبل از ازدواج را خواهند داشت.

پرداخت غیرحضوری هدیه به بیمه‌شدگان

وی درباره شرایط پرداخت این هدیه نیز اضافه کرد: پرداخت هدیه یاشده به صورت غیرحضوری به افراد واجد شرایط از میان بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی انجام می‌شود.

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی گفت: بیمه‌شدگان متقاضی با ورود به درگاه غیرحضوری تأمین‌اجتماعی به نشانی (es.tamin.ir) و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان- حمایت‌های کوتاه‌مدت- درخواست کمک‌هزینه ازدواج، صرفاً با ثبت اطلاعات تاریخ عقد و کدملی همسر و شماره حساب بانکی، امکان درخواست دریافت این کمک‌هزینه را دارند.

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر از مجموع ۷۳ درصد افراد تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی در کشور به ۵۳ درصد جامعه و ۱۷ صندوق و سازمان بیمه‌ای دیگر ۲۰ درصد افراد را تحت پوشش دارند.

کد خبر: 56483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =