ثبت‌نام مادران غیرشاغل روستایی و عشایر برای بیمه رایگان تا ۳۰ فروردین

ثبت‌نام مادران غیرشاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر برای بهره‌مندی از بیمه رایگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر تا روز ۳۰ فروردین سال ۱۴۰۳ ادامه دارد. مادران تحت پوشش این طرح باید فرصت را از دست نداده تا بتوانند از خدمات همه‌جانبه این صندوق بیمه‌گر بهره‌مند شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مادران غیرشاغل امکان بهره‌مندی از بیمه رایگان بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت این صندوق را به صورت رایگان دارند. بنابراین باید از این زمان بهره برده و با ثبت‌نام در فرصت باقی‌مانده خدمات همه‌جانبه این صندوق را دریافت کنند.
طبق اعلام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر، برخورداری از این بیمه رایگان دارای شرایطی است که شامل مادران غیرشاغل (خانه‌دار) ساکن در مناطق روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر، سه فرزند از یک مادر بوده، هر سه فرزند در قید حیات باشند، دارای تابعیت ایرانی باشند و نرخ باروری شهرستان محل زادگاه شوهر متقاضی با فرند سوم و بیشتر بالای ۲.۵ باشد.
طبق اقدامات انجام شده سطح درآمدی مشمولان سطح یک درآمدی خواهد بود که همه حق بیمه سهم بیمه شده و سهم دولت توسط دولت پرداخت می‌شود. همچنین با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند ۲ سال به سنوات بیمه‌ای مادران مشمول اضافه می‌شود.
همچنین با توجه به اولویت‌بندی ثبت‌نام مشمولان از سوی ستاد ملی جمعیت، مرحله پیش ثبت‌نام نخست مربوط به مادرانی است که تاریخ تولد فرزند سوم و بالاتر آنها از یکم فروردین سال ۱۳۹۶ به بعد باشد. بنابراین متقاضیان این مرحله می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق به نشانی www.roostaa.ir بخش ثبت‌نام مادران روستایی و عشایری غیرشاغل نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.
پس از احراز شرایط مندرج در ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از طریق سازمان ثبت احوال کشور؛ استعلام تایید غیرشاغل و عدم دریافت مستمری از سایر صندوق‌ها و تخصیص بودجه؛ ثبت‌نام قطعی متقاضیان ثبت شده و نتیجه از طریق پیام کوتاه برای آنان ارسال می‌شود.

۵۰۰ هزار نفر مشمولان نخست طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل
طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مرحله نخست ۵۰۰ هزار نفر از زنان روستایی دارای سه فرزند و بیشتر برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستایی مشمول این طرح شده‌اند. اگرچه با اعلام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان برنامه‌ریزی بر تحت پوشش قرار گرفتن همه بانوان دارای شرایط اشاره شده تنظیم شده است.
صولت مرتضوی،‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره اعلام کرد: ۵۰۰ هزار مادر روستایی و عشایر غیرشاغل دارای سه فرزند تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند. البته حدود ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار نفر از زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر مشمول ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شده‌اند که قرار است به تدریج تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گیرند.
سجاد طاهری، ‌ معاون بیمه و هماهنگی امور استان‌های صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر نیز در این باره گفت: آیین‌نامه ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اسفندماه سال گذشته مصوب شد و طبق آن دولت مکلف شده‌ است که زنان روستایی غیرشاغل و دارای سه فرزند و بیشتر را تحت‌ پوشش رایگان بیمه اجتماعی قرار دهد. این طرح سال گذشته حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار و در سال جاری نیز به ۶.۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. سازمان برنامه و بودجه روند تخصیص اعتبار این طرح را آغاز کرده تا همه مشمولان حمایت بیمه‌ای شوند.

۲ میلیون و ۸۰۰ هزار عضو صندوق بیمه اجتماعی هستند
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به عنوان اعضا و بیمه‌شدگان تحت پوشش دارد اما همچنان برای ماندگاری و پایداری صندوق به دنبال جذب افراد بیمه‌شده جدید است که یکی از رویکردهای تحولی صندوق حمایت از ماداران دارای سه فرزند و بیشتر به شمار می‌رود.
در بیمه‌شدگان فعال تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با جامعه آماری یک میلیون و ۶۶۷ هزار و ۹۴۰ نفر خدمات‌گیرنده از این صندوق، ۴۱۹ هزار و ۴۸۶ نفر زن، در بخش بیمه‌شدگان غیرفعال متصل با جامعه آماری ۲۷۵ هزار و ۲۱۵ نفر نیز ۱۲۳ هزار و ۸۷ نفر زن و در میان بیمه‌شدگان غیرفعال منفصل نیز با آمار ۵۸۵ هزار و ۹۶۵ نفر نیز ۱۲۲ هزار و ۸۷۹ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

کد خبر: 69829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =