شکاف مهارتی برچیده می‌شود

۲۸ فروردین ماه، «مهرداد عظیمی» رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تعداد مجوزهایی که برای تاسیس آموزشگاه در سال گذشته صادر شده ۱۷ هزار و ۶۵۰ مجوز است و تعداد مجوزهای صادر یا تمدید شده برای تاسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم تا کنون به ۴۱ هزار و ۷۹۳ مجوز رسیده که رشد آن نسبت به دولت قبل ۱۱۹۴ درصد برآورد می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، به گفته رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای، برنامه‌های تحولی این سازمان در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۹.۶۶ درصد محقق شد. این عدد در سه‌ماهه سوم ۹۸.۳۶ درصد، در سه‌ماهه دوم ۹۷ درصد و در سه ماه نخست ۵۰ درصد محقق شده است.

رشد ۱۲ برابری صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌ مهارت‌آموزی

به نظر می‌رسد صدور ۴۱ هزار و ۷۹۳ مجوز تاسیس آموزشگاه مهارت‌آموزی در دولت سیزدهم که با یک رشد تقریباً ۱۲ برابری نسبت به دولت قبل همراه بوده، یکی از شاخص‌های اصلی موفقیت در تحقق اهداف و برنامه‌های تحولی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است.

این رشد چشمگیر تنها به صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌ها محدود نماینده است؛ «توسعه مراکز جوار کارگاهی» برای همکاری هرچه بیشتر با کارفرمایان و آموزش مهارت به کارگران کارگاه‌ها، یکی دیگر از دستاوردهای سازمان فنی و حرفه‌ای در دولت قلمداد می‌شود.

همچنین ۲ اردیبهشت سال‌جاری، عظیمی از افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوارکارگاهی آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای تحقق شعار سال خبر داد و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با داشتن ۶۵۸مرکز، ۴۸۰۰کارگاه، بیش از ۴۰هزار مربی دولتی و غیر دولتی، بیش از ۴ هزار مرکز جوارکارگاهی، سهم برجسته‌ای در توانمندسازی مردم و مطالبات آنان در حل مسأله اشتغال دارد.

مزایای توسعه مراکز مهارت‌آموزی

گسترش مراکز مهارت‌آموزی فنی و حرفه‌ای، چه آموزشگاه‌های مستقل دولتی و خصوصی و چه مراکز آموزشی جوار کارگاهی، چه تاثیری در رونق بازار کار دارد؛ اساساً چقدر گسترش این مراکز می‌تواند به رونق تولید و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کند؟

«آرمین خوشوقتی» کارشناس حقوق و روابط کار، در پاسخ به این سوالات به آتیه آنلاین گفت: در گذشته وقتی فردی از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شد، تقریباً تا اندازه قابل قبولی مهارت‌های مورد نیاز بازار کار را دارا بود؛ اساساً در گذشته، طیف و گستره‌ مهارتهای مورد نیاز محدود بود اما امروز با توجه به پیچیدگیهای کسب و کار، کارفرمایان انتظار دارند کارجویان در کنار دانش، یکسری مهارت هم داشته باشند؛ این مهارتها عموماً از طریق تجربه‌اندوزی یا مهارت‌آموزی مدون و سازمان‌یافته حاصل می‌شود.

او افزود: یکی از دلایل کمبود کارگر متخصص و ماهر در برخی از مشاغل، فقدان مهارت کافی در میان فارغ‌التحصیلان است که آنان را ناگزیر می‌سازد به مشاغل فرعی روی بیاورند و سراغ شغل مرتبط با دانش خود نروند. اگر مراکز فنی و حرفه‌ای موضوع مهارت‌آموزی را با قدرت و در انطباق با نیازمندیهای واقعی بازار کار انجام بدهند، این شکاف مهارتی پر می‌شود و نیروهای جویای کار می‌توانند با توانمندی کافی وارد عرصه روابط کار شوند.

به گفته خوشوقتی، توسعه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، چه به صورت مستقل و چه در قالب مراکز جوار کارگاهی، یک گام بلند در جهت کاستن از فاصله‌ میان نیازهای کارگاه‌ها و توانمندیهای نیروهای جویای کار است که در میان‌مدت می‌تواند معادلات بازار کار را به نفع نیروی انسانی متحول سازد.

این کارشناس روابط کار، افزایش سطح شایستگی نیروی کار را از نتایج اصلی توسعه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دانست و گفت: افزایش سطح شایستگی نیروی کار به این معناست که بازار کار متحول شده و پاسخگوی نیازهای کارفرمایان و تولید است و این پاسخگویی بدون نیاز به تزریق مالی، موجب کاهش نرخ بیکاری به صورت واقعی و پایدار می‌شود.

اصلاح قانون بیمه بیکاری؛ یک گام مثبت دیگر

خوشوقتی اصلاح قانون بیمه بیکاری در زمستان سال قبل در جهت الزام مهارت‌آموزی برای برقراری مقرری بیمه بیکاری را یک اتفاق مثبت دیگر دانست و گفت: این اصلاحات، سال‌ها مطالبه‌ کاریابی‌ها و کارفرمایان کشور بوده است؛ اکنون با الزام بیکارشدگان غیرارادی به حضور در دوره‌های مهارت‌آموزی پیشنهادی، سطح شایستگی نیروی کار بالاتر می‌رود و کاریابی تسهیل می‌شود. افزایش تعداد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور در کنار اصلاح قانون بیمه بیکاری، گام برداشتن در مسیر تربیت نیروی کار ماهر و مورد نیاز بازار کار است و برای کارگر و کارفرما، هر دو منفعت دارد.

او در ادامه بروز معضلی به نام «شکاف شایستگی» را معلول فقدان آموزشهای مهارتی مکفی در بازار کار دانست و گفت: وقتی نیروی کار شایسته به اندازه کافی در دسترس نباشد و از سوی دیگر، تولید و کارفرما به نیروی کار شایسته نیاز مبرم داشته باشد، پدیده‌ای به نام شکاف شایستگی بروز می‌کند و این شکاف برای بازار کار مضرات بسیار دارد. توسعه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و اصلاح قانون بیمه بیکاری، می‌تواند شکاف شایستگی بازار کار را ترمیم کرده و به حداقل ممکن برساند.

توسعه کمّی و کیفی آموزشگاه‌های مهارت‌آموزی در یک بازه زمانی محدود، توانمندی و شایستگی نیروهای جویای کار را ارتقا می‌بخشد. جوانی که تازه پا به بازار کار گذاشته یا کارگری که ناخواسته و غیرارادی بیکار شده، با افزایش سطح دسترسی مهارت‌آموزی که نتیجه ملموس گسترش آموزشگاه‌های مربوطه است، توانمندتر می‌شود و پنجره‌ای وسیع‌تر از فرصت‌های شغلی باکیفیت را مقابل خود گشوده می‌بیند.

کد خبر: 70002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =