تشریح شرایط پرداخت کمک هزینه ازدواج برای بیمه‌شدگان 

امیرعباس قدرتی، رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی برای جوانی جمعیت گفت: کمک ازدواج به عنوان یکی از حمایت‌های موضوع ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی است که به استناد ماده ۸۵ قانون مذکور به بیمه شده‌ای که برای اولین بار ازدواج می‌کند، مبلغی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق با رعایت شرایط زیر پرداخت می‌شود.

قدرتی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در مورد کمک هزینه ازدواج و شرایط قانونی پرداخت آن افزود: باید ازدواج بیمه شده برای اولین بار باشد، عقد دائم بوده و در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد، در تاریخ ازدواج ارتباط بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد و بیمه شده طی مدت پنج سال قبل از ازدواج سابقه ۷۲۰ روز کار و پرداخت حق بیمه را داشته باشد.

رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: نحوه محاسبه کمک هزینه ازدواج نیز این گونه است که مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه طی مدت ۲ سال قبل از ازدواج تقسیم بر ۲۴ می‌شود.

او بیان کرد: در صورتی که مبلغ کمک هزینه ازدواج محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد. همچنین در صورت استحقاق طرفین عقد، کمک ازدواج به هر دو نفر پرداخت خواهد شد.

پرداخت کمک هزینه پروتز و اروتز

رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در مورد کمک هزینه کفن و دفن نیز گفت: این کمک هزینه مبلغ مقطوعی است که به منظور تأمین هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امور را به عهده می‌گیرند پرداخت می‌شود.

او ادامه داد: کمک هزینه کفن و دفن بابت فوت بیمه شده اصلی و یا در صورت فوت همسر بیمه شده اصلی (مشروط به اینکه بیمه شده اصلی در قید حیات باشد) پرداخت می‌شود. میزان آن نیز معادل یک ماه حداقل دستمزد ماهیانه سال فوت است.

قدرتی به تعهد پرداخت کمک هزینه پروتز و اروتز نیز اشاره کرد و گفت: وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) به منظور اعاده سلامت یا برای جبران نقص جسمانی یا تقویت یکی از حواس به افراد داده می‌شود.

وی عینک طبی، دندان مصنوعی، سمعک، ویلچر را از جمله این وسایل عنوان کرد و افزود: مدارک مورد نیاز برای این تعهد نیز شامل اصل گواهی پزشک معالج مرتبط مشتمل بر مشخصات بیمار، نوع پروتز و اروتز، تاریخ تجویز و علت استفاده و فاکتور خرید حاوی مشخصات بیمار و درج نوع وسیله در آن و ممهور به مهر فروشنده است.

پرداخت هزینه سفر به بیماران

رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره تعهد هزینه سفر و فوق‌العاده سفر و اقامت بیمار و همراه نیز گفت: هزینه سفر به استناد ماده ۵۷ و هزینه اقامت بیمار و همراه به استناد بند ۵ ماده ۶۲ قانون تأمین اجتماعی در مواردی که معالجه بیمار مستلزم انتقال وی از روستا به شهر و یا از شهرستانی به شهرستان دیگر باشد، هزینه رفت و برگشت بیمار و اقامت و در صورت نیاز به همراه، هزینه همراه نیز پرداخت خواهد شد.

او تأکید کرد: البته مشروط بر اینکه امکان معالجه بیمار حسب گواهی پزشک معالج در مبدأ وجود نداشته باشد و در صورت نیاز به اعزام، نحوه آن به تأیید شورای پزشکی رسیده باشد.

قدرتی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی به منظور تسهیل در ارائه خدمات و افزایش رضایتمندی بیمه‌شدگان، امکان ارائه بسیاری از تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به صورت غیرحضوری را فراهم کرده است.

او بیان کرد: واجدین شرایط می‌توانند جهت بهره‌مندی از حمایت‌ها به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه و ضمن ثبت درخواست، نسبت به بارگذاری مستندات و مدارک درمانی مربوطه اقدام کنند.

کد خبر: 60137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =