پرداخت کمک هزینه ازدواج در راستای حمایت از بیمه‌شدگان

سازمان تأمین اجتماعی در راستای ایفای تعهدات کوتاه‌مدت خود به بیمه‌شدگان تحت پوشش و واجدشرایط و برای حمایت از ذینفعان، کمک هزینه ازدواج پرداخت می‌کند که البته اعطای هدیه ازدواج از سوی افراد بیمه‌شده دارای شرایط و ضوابط خاص است.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از حمایت‌های موضوع ماده (۳) قانون تأمین‌اجتماعی به مناسبت اولین ازدواج بیمه‌شدگان در صورت احراز شرایط قانونی مبلغی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق به صورت بلاعوض بابت پرداخت کمک هزینه ازدواج است که براساس ماده ۸۵ قانون تأمین اجتماعی بیمه‌شدگان اجباری با داشتن سابقه ۷۲۰ روز کار و پرداخت حق بیمه پنج سال قبل از تاریخ عقد و به عنوان ازدواج اول امکان استفاده از کمک هزینه ازدواج را دارند.

میزان کمک‌هزینه ازدواج در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ برابر است در صورتی‌ که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی در صورتی که زن و شوهر به عنوان بیمه‌شده این سازمان دارای شرایط دریافت این کمک هزینه باشند هر دو نفر آنها امکان استفاده از این خدمت کوتاه‌مدت را خواهند داشت.

همچنین در صورتی که بیمه‌شدگان سال‌های قبل ازدواج کرده و هدیه ازدواج را دریافت نکرده باشند در صورت دارا بودن شرایط امکان استفاده از این موضوع بر مبنای متوسط حقوق و مزایای دو سال قبل از ازدواج برای آنها وجود دارد.

پرداخت یک ماه متوسط مزد یا حقوق بابت هدیه ازدواج

امیرعباس قدرتی، رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت اداره‌کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفته بود: کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از حمایت‌های موضوع ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی به استناد ماده ۸۵ قانون مذکور به بیمه‌شده‌ای که برای اولین بار ازدواج می‌کند، مبلغی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق با رعایت شرایط زیر پرداخت می‌شود.

قدرتی در مورد کمک هزینه ازدواج و شرایط قانونی پرداخت آن می‌گوید: باید ازدواج بیمه شده برای اولین بار باشد، عقد دائم بوده و در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد، در تاریخ ازدواج ارتباط بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد و بیمه شده طی مدت پنج سال قبل از ازدواج سابقه ۷۲۰ روز کار و پرداخت حق بیمه را داشته باشد.

به گفته او در صورتی که مبلغ کمک هزینه ازدواج محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد. همچنین در صورت استحقاق طرفین عقد، کمک ازدواج به هر دو نفر پرداخت خواهد شد.

امکان دریافت غیرحضوری کمک هزینه ازدواج وجود دارد

سازمان تأمین اجتماعی برای سهولت در دسترسی بیمه‌شدگان به خدمات برنامه‌های ارائه خدمت را به صورت غیرحضوری فعال کرده است و اکنون ۴۸ خدمت در اپلیکیشن «تأمین من» در قالب خدمت غیرحضوری فعال است تا مراجعان از این نوع برنامه‌ها بدون حضور در مراکز یا شعب بیمه‌ای استفاده کنند.

همچنین تأمین اجتماعی در سامانه خدمات غیرحضوری خدمتی همچون پرداخت کمک هزینه ازدواج را غیرحضوری کرده است تا افراد مشمول این تعهد کوتاه‌مدت بتوانند بدون مراجعه به مراکز و شعب بیمه، هدیه ازدواج خود را دریافت کنند. بنابراین پرداخت هدیه یادشده به صورت غیرحضوری به افراد واجد شرایط از میان بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی انجام می‌شود.

به همین منظور بیمه‌شدگان مشمول دریافت کمک هزینه ازدواج باید با ورود به درگاه غیرحضوری تأمین‌اجتماعی به نشانی (es.tamin.ir) و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان- حمایت‌های کوتاه‌مدت- درخواست کمک‌هزینه ازدواج، صرفاً با ثبت اطلاعات تاریخ عقد و کدملی همسر و شماره حساب بانکی، درخواست دریافت این کمک‌هزینه را ارسال کنند.

پرداخت ۵۳ هزار و ۹۸۵ مورد کمک هزینه ازدواج در سال گذشته

محمد بایندریان معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی نیز پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفته بود: ۵۳ هزار و ۹۸۵ نفر در ۶ ماه اول سال گذشته به عنوان بیمه‌شدگان واجد شرایط کمک هزینه ازدواج را دریافت کردند. سازمان برای پرداخت این کمک هزینه مبلغ ۲۵۴ میلیارد تومان هزینه کرد.

او همچنین با اشاره به آمار پرداخت هدیه ازدواج در سال ۱۴۰۰ اضافه کرد: ۳۲۲ میلیارد تومان بابت کمک هزینه ازدواج به ۹۲ هزار و ۹۵۹ نفر از افراد واجد شرایط در سال گذشته هزینه شد.

ارائه تعهدات کوتاه‌مدت به افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی یکی از اقدامات این نهاد بیمه‌گر است که در طول سال بسیاری از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

تعهدات کوتاه‌مدت با توجه به ماهیت آنها، صرفاً برای مدت کوتاه و محدودی قابل پرداخت است که در راستای حمایت از بیمه‌شدگان در مقابل بروز عواملی از جمله بیماری، حوادث و زایمان است. موضوعاتی مانند بیماری و زایمان برای بیمه‌شدگان ممکن است درآمد افراد مشمول را به طور موقت تحت‌الشعاع قرار دهد که به همین منظور برای حمایت از این افراد این تعهدات ارائه می‌شود.

برخی مواقع به منظور جبران بخشی از هزینه‌های ناشی از ازدواج و فوت به طور مقطوع و برای یکبار، این نوع تعهدات به بیمه‌شدگان پرداخت خواهد شد. در مجموع این تعهدات شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری (مرخصی زایمان)، پروتز و اروتز، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن، هزینه سفر و فوق‌العاده سفر اقامت بیمار و همراه به شمار می‌رود.

کد خبر: 61406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =