شناسایی بیش از ۱۲۰ هزار کارگر نخبه در کشور

محمد چکشیان معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۱۲۰ هزار کارگر نخبه و مبتکر در سه سال اخیر در قالب ۳ دوره جشنواره امتنان شناسایی کرده‌ایم که اقدام بی‌سابقه‌ای در این حوزه محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، معاون وزیر کار امروز (۳ اردیبهشت) در نشست خبری برنامه‌ها و اقدامات وزارت کار به مناسبت هفته کار و کارگر بیان کرد: اقدامات مربوط به هفته کارگر سال ۱۴۰۳ از ماه‌های گذشته آغاز شد. در راستای اطلاع‌رسانی بیش از ۸ میلیون پیامک در حوزه جشنواره امتنان در سال گذشته به جامعه کارگری ارسال شد. ستاد بزرگداشت هفته کارگر ذیل شورای سیاستگذاری با ایجاد ۹ کمیته فعالیت خود را آغاز کرد.
وی افزود: مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها به عنوان مسئول برگزاری اقدامات هفته کارگر فعالیت دارند.
چکشیان ادامه داد: اختتامیه جشنواره امتنان هفته آینده ۱۱ اردیبهشت با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود. فردا، سه شنبه نیز تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل انجام می‌شود. همچنین دیدار جامعه کارگری با حدود ۲ هزار نفر از کارگران با رهبر انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.
او همچنین توضیح داد: بازدید وزیر کار از کارخانه‌های مختلف و دیدار با جامعه کارگری نیز از برنامه‌های اجرایی در هفته کارگر خواهد بود. همینطور یکشنبه ۹ اردیبهشت تجلیل از زنان کارگر در برنامه‌های هفته کارگر جای دارد. همچنین ۱۰ اردیبهشت نیز وزیر کار با نمایندگان جامعه کارگری برگزار خواهد شد.
معاون وزیر کار گفت:البته بیش از صدها برنامه دیگر نیز به مناسبت هفته کار و کارگر در استانها و کارخانجات مختلف اجرا می‌شود

وی تاکید کرد: "مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی" و پویش و هشتگ "پای کار ایرانیم" به عنوان شعار و هشتگ اختصاصی هفته کارگر سال ۱۴۰۳ انتخاب شده است.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کار ادامه داد: معرفی کارگران نخبه و نمونه در تمام استان‌ها، تقدیر از مجموعه‌های تولیدی فعال با رویکرد توجه به کارگر و صیانت از نیروی کار، همایش‌های خانوادگی و نشست مدیران ارشد استان‌ها با نمایندگان تشکل‌های کارگری و نشست‌های تخصصی حوزه کار و کارگر بخشی از برنامه‌های مهم هفته کار و کارگر در سطح کشور به‌شمار می‌روند.


برگزاری اولین دوره لیگ‌های ورزشی کارگران
معاون وزیر کار گفت: امسال برای اولین بار لیگ‌های سراسری ورزش کارگری را آغاز خواهیم کرد. اولین لیگ در حوزه تنیس روی میز و پس از آن لیگ فوتسال فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
چکشیان بیان کرد: بنا است در سال ۱۴۰۳ با استفاده از مجموعه‌ها و خدمات ورزشی، خدمات مختلف را معطوف به کارگران دهک‌های یک تا ۵ کنیم. با تلاش مجموعه ورزش کارگری، مشکلات حوزه ورزش کارگری ناشی از دوره کرونا، در حال برطرف شدن است.

چکشیان افزود: مشارکت مردمی در شعار سال، دارای مبانی نظری در نگاه رهبر انقلاب اسلامی است. یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، امید و انگیزه برای ایجاد حرکت در مردم است. به این واسطه، ترویج و ارتقای فرهنگ کار و کارگر را می‌توان یکی از مولفه‌های مهم در حوزه مشارکت مردمی و تحقق جهش تولید دانست.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزیر کار توضیح داد: راه‌اندازی قرارگاه جوانی جمعیت با ریاست وزیر کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته است. پوشش بیمه اجتماعی مادران دارای سه فرزند نیز سال گذشته یا مشارکت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان شکل گرفت.
معاون وزیر کار افزود: همینطور طبق آزمون وسع تخصیص سبد غذایی برای مادران دارای فرزندان زیر ۲ سال در دهک‌های مشخص تحت عنوان طرح یسنا نیز تا یه حال محقق شده است.

شکل‌گیری قرارگاه ایمنی و بهداشت
چکشیان اضافه کرد: قرار گاه ایمنی و بهداشت کار در وزارت کار شکل گرفته است. ما در تمام مجموعه‌های کارگری کشور خانه‌های بهداشت کارگری را برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی جامعه کارگری دنبال می‌کنیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار خانه بهداشت، مرکز بهداشت و ایستگاه بهگر در کارخانه‌ها در حال فعالیت است که بیش از ۳ هزار مورد آن در دوره بیش از ۲.۵ ساله دولت سیزدهم تاسیس شده است.
معاون وزیر کار گفت: بر اساس آمارها در دولت سیزدهم بیش از ۴۰ درصد حوادث کار کاهش یافته است. در این مدت همچنین بیش از ۴۵۰ خانه فرهنگ کار تاسیس شده است.

تعطیلی روز کارگر
چکشیان ادامه داد: در جلسه با کمیته تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بر ضرورت اطلاع‌رسانی در حوزه تعطیلی روز کارگر در ۱۱ اردیبهشت و عدم انجام کار در این روز تاکید شد. در صورت عدم امکان تعطیلی در برخی کارگاه‌ها که به واسطه نوع کار آنها، اضافه‌کاری نیروی کار و برگزاری مراسم بزرگداشت هفته کار و کارگر کورد توجه باشد.

معاون وزیر کار بیان کرد: برنامه‌های متنوعی در ارتباط با تجلیل از جامعه کارفرمایی در کنار کارگران، همواره مورد توجه وزارت کار بوده است. گفت‌وگوی با جامعه کارفرمایی و تدوین بسته‌های اختصاصی حوزه کارفرمایی مایان در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت کار سال ۱۴۰۴ قراردارد. همچنین ارتباط و تمرکز بر حوزه اصناف نیز در این ارتباط مورد توجه است. آموزش اصناف در حوزه‌های نظیر آسیب‌های اجتماعی در این بخش قرار می‌گیرد.
او در ادامه گفت:امیدواریم جامعه ۱۵ میلیون نفری کارگری را از طریق توسعه ارتباط با جامعه کارفرمایی مورد توجه همزمان داشته باشیم.

اصلاحات قانون کار
چکشیان توضیح داد: یکی از پیشنهادها برای اصلاح قانون کار به اصلاح ماده ۸۶ تامین اجتماعی می‌پردازد؛ در این راستا کارگران با یک ماه بیمه‌پردازی امکان استفاده از حق اولاد را خواهند داشت.
وی همچنین ادامه داد: همچنین در اصلاح ماده ۲۷ قانون کار، جلوگیری از اخراج مادران به واسطه فرزندآوری مورد توجه قرار دارد. همچنین آیین نامه حوزه مهدکودک‌های کارگری در اصلاح موادی از قانون کار در اولویت قرار دارد.

چکشیان تاکید کرد: برای اولین بار سند حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کارگری با حضور رئیس جمهور به امضا رسید. این اقدامات با مشارکت ستاد ملی مبارزه با موعد مخدر انجام شده است. این مهم چراغ راهی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در حوزه جامعه کار است.


اهداف اردوهای فرهنگ کار
معاون وزیر کار افزود: در قالب اردوی فرهنگ کار با دعوت دانش‌آموزان به محیط‌ کار، آشنایی آنان با شرایط و محیط‌های کارگری را دنبال می‌کنیم. در این حوزه مولفه‌های فرهنگ کار را با پیوست فرهنگی مورد توجه داریم.
او همچنین اضافه کرد: حتما افزایش حقوق و دستمزد در شراط تورمی ممکن است که مطلوب جامعه کارگری نباشد. البته افزایش حقوق و دستمزد سه ساله اخیر جامعه کارگری بیشتر از جامعه کارمندی بوده و میانگین این افزایش در مقایسه با بسیاری سال‌های قبل، وضعیت مناسبتری داشته است.
چکشیان ادامه داد: پایه و اساس مشارکت کارگر در تولید را فرهنگ کار می‌دانیم. ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار ترویج فرهنگ کار و دفاع و صیانت از نیروی کار را در اولویت داریم.

معاون وزیر کار اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۶۰ هزار واحد مسکن کارگری در حال ساخت است. تلاش ما این است که رویکرد جدید را در حوزه مسکن کارگری رونمایی کنیم.

او همچنین تاکید کرد: شکل‌گیری برخی تعاونی‌ها و انجام یکسری اقدامات در حوزه مسکن کارگری انجام شده است.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزیر کار افزود: امیدواریم با کمک دولت، بانک‌ها، تشکل‌های کارگری و کارگری و کارفرمایی، تعاونی‌ها و جامعه کارگری اقدامات مناسبتری در حوزه مسکن کارگری صورت گیرد.

بهره‌برداری از ۲۱ مجموعه ورزشی کارگری در ۳ سال اخیر
معاون وزیر کار بیان کرد: در دولت سیزدهم ۲۱ مجموعه فرهنگی و ورزشی در سراسر کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین حدود ۴۰۰ هزار نفر ساعت آموزش حوزه های امیدآفرینی و جهاد تبیین داشتیم.
وی افزود: در دورت سه ساله دولت سیزدعم تعداد ۱۴۸ مدال مختلف رنگارنگ توسط کارگران در میادین بین المللی کسب شده است.
۱۵۰ رویداد ورزشی قهرمانی در حوزه کارگری داشته‌ایم. همچنین ۸ هزار دوره آموزشی سلامت اجتماعی، سبک زندگی سالم و مهارت فرزند پروری صورت گرفته است.
چکشیان اضافه کرد: افزایش ۲۰ درصدی سالانه جشنواره امتنان نیز در سال‌های اخیر محقق شده است.

کد خبر: 70008

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =