• گال؛ یک بیماری شایع پوستی

    در گفتگو با یک متخصص پوست و مو مطرح شد:

    گال؛ یک بیماری شایع پوستی

    گال یکی از بیماری‌های شایع پوستی است که توسط حشره‌ای بسیار ریز ایجاد می‌شود. این حشره میکروسکوپی می‌تواند ماه‌ها روی پوست شما زندگی و در سطح پوست تولید مثل کند، در آن فرو رود، تخم‌گذاری کند و باعث ایجاد حساسیت‌های قرمز همراه با خارش روی پوست شود. این بیماری معمولاً با علائمی مانند خارش شدید همراه است. روش درمان آن نیز گاه سخت و طولانی است. این در حالی است که گاه در هر زمان تقریباً ۲۰۰ میلیون مورد ابتلا به بیماری گال در جهان گزارش می‌شود. حداقل مدت زمان تماس برای انتقال انگل گال حدود ۳۰ دقیقه است؛ لذا تماس‌های کوتاه مانند دست دادن یا بغل کردن معمولاً باعث انتقال این بیماری نمی‌شود. این بیماری طیف وسیعی از مردم را در تمام نقاط جهان مبتلا می‌کند. اهمیت این بیماری انگلی، ما را بر آن داشت  تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر مرتضی صابری؛ متخصص پوست و مو که در پی می‌آید.  

  • ناخن جویدن  ریشه در استرس دارد

    در گفتگو با یک روانشناس کودک و نوجوان مطرح شد:

    ناخن جویدن ریشه در استرس دارد

    ناخن جویدن یکی از شایع‌ترین رفتارها بین کودکان است. اختلال جویدن ناخن که در اصطلاح پزشکی به نام «اونیکوفاژی» نیز شناخته می‌شود، یک رفتار و عکس‌العمل عصبی است که افراد در مقابل فشار عصبی یا استرس از خود نشان می‌دهند. جویدن ناخن در کودکان ۳ الی ۱۲ بیش از سایر گروه‌های سنی رایج است. این کار در ظاهر به کودکان  آرامش می‌دهد. جویدن ناخن علاوه بر اینکه نشان از یک اختلال روانی دارد، در صورت ادامه می‌تواند آسیب‌های روحی و جسمی زیادی به فرد درگیر وارد کند. آمار ها نشان می‌دهد حدود ۳/۰ تا ۷/۰ درصد از کودکان عادت به جویدن ناخن دارند. در واقع ناخن جویدن در کودکان یک عادت یا رفتار نامناسب است که ممکن است تا نوجوانی ادامه یابد. کودکان ممکن است به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، اضطراب و تنش محیطی، عدم توجه و تمرکز، تقلید از دیگران و… شروع به جویدن ناخن و ادامه دادن آن کنند. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر مهدخت یساولی؛ روانشناس کودک و نوجوان که در پی می‌آید .

  • «انگیزه»، عامل تنبلی برخی کارکنان و سخت‌کوشی برخی دیگر

    یک دکترای «رفتار سازمانی» دانشگاه تهران پاسخ داد:

    «انگیزه»، عامل تنبلی برخی کارکنان و سخت‌کوشی برخی دیگر

    یک دکترای مدیریت دولتی گرایش «رفتار سازمانی» دانشگاه تهران، معتقد است موفقیت هر سازمان به ایجاد «انگیزه» در کارکنان و کارگران برای اجرای امور وابسته است که انجام این مهم برعهده مدیران قرار دارد. به گفته او در فرآیند ایفای وظایف کارکنان، مدیران بر افرادی که انگیزه کمتری دارند، برچسب تنبلی می‌زنند؛ حال اینکه دانش مدیریتی نشان می‌دهد که چنین تعبیری درست نیست. زیرا افراد با یکدیگر تفاوت دارند و در شرایط مختلف یکسان عمل نمی‌کنند.

  • فیزیوتراپی به بهبود کیفیت زندگی منجر می‌شود

    گفتگو با رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران به مناسبت روز این رشته پیراپزشکی

    فیزیوتراپی به بهبود کیفیت زندگی منجر می‌شود

    دوم مردادماه روز فیزیوتراپی است که با هدف شناخت فعالیت‌ها و اقداماتی که فیزیوتراپیست‌ها برای بیماران و جامعه خود انجام می‌دهند، گرامی داشته می‌شود. در واقع فیزیوتراپی، رشته‌ای از پزشکی است که هدف آن، پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت جامعه است. این در حالی است که فیزیوتراپی درمانی علمی بر اساس تحصیلات عالی و بالینی با قدمتی طولانی است که همزمان با توسعه دانش پزشکی به یکی از ارکان درمان‌های نوین پزشکی تبدیل شده است. فیزیوتراپی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی، ماهیچه‌ای، اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و سایر عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. فرا رسیدن روز فیزیوتراپی و اهمیت این رشته در سلامت انسان‌ها، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر ایرج عبداللهی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران که در پی می‌آید.

  • پیش‌نیازهای یک سالمندی پویا

    در گفتگو با یک متخصص طب سالمندی مطرح شد:

    پیش‌نیازهای یک سالمندی پویا

    جمعیت سالمند ایران روز به‌ روز در حال افزایش است، از این رو اتخاذ سبک زندگی سالم در دوران سالمندی موضوعی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. نتایج مطالعات نیز نشان می‌دهد جمعیت سالمندان جهان تا سال ۲۰۵۰ به دو برابر میزان کنونی افزایش می‌یابد. در ایران نیز تا سال ۱۴۱۵ جمعیت سالمندان ۶۵ سال به بالا معادل ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت. در پیش‌بینی دیگری جمعیت ۶۵ ساله و بالاتر کشورمان تا اواسط قرن پانزدهم هجری شمسی به بیش از ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید؛ حال آنکه مسائل و مشکلات مربوط به سالمندی با افزایش روزافزون جمعیت بیش‌ازپیش اهمیت می‌یابد. بنابراین جامعه در سطح کلان و خرد باید شرایطی را فراهم کند تا سالمندان احساس تنهایی نکنند؛ به همین دلیل، توجه به نیازهای غیرمادی و عاطفی این قشر از جامعه ضرورت دارد. اهمیت موضوع سالمندی پویا ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر مریم خوش‌چهره؛ متخصص طب سالمندی که در پی می‌آید.

  • اضطراب، بیماری قرن بیست‌ویکم

    اضطراب، بیماری قرن بیست‌ویکم

    اضطراب یکی از شایع‌ترین حالات هیجانی و زیرمجموعه اغلب اختلالات روانی است. این حالت بر تعداد زیادی از افراد تأثیر می‌گذارد و به شکل ناراحتی، استرس شدید و نگرانی بروز می‌یابد. از این‌رو زندگی روزمره فرد به میزان قابل‌توجهی دچار مشکل می‌شود. در واقع این هیجان را باید پاسخ طبیعی بدن به ترس، تهدید و استرس دانست. از طرفی این نوع هیجان می‌تواند فرد را در برابر خطرات هوشیار نگه دارد یا با تحریک لازم باعث تلاش بیشتر شود. زمانی که سطح بالای اضطراب بر تمرکز، خواب و انجام کارهای روزمره زندگی‌ فرد اثر بگذارد، به نحوی که کنترل کردن آن برایش دشوار باشد، نشان‌دهنده مشکل سلامت روان است. بررسی‌های انجمن علمی ‌روانپزشکان ایران حاکی از این است که «اضطراب و افسردگی» جزو شایع‌ترین اختلالات روانی در ایران هستند. به‌طوری که میزان شیوع مشکلات روانی در تهران۳۷‌درصد و در کل کشور ۳۰‌درصد برآورد می‌شود. این در حالی است که آموزش روانی و مهارت‌های زندگی به آحاد جامعه، تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از اختلالات روانی دارد.

  • ارائه یک میلیون و ۶۰۰‌ هزار خدمت درمانی در سال ۱۴۰۲

    مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان ایلام مطرح کرد

    ارائه یک میلیون و ۶۰۰‌ هزار خدمت درمانی در سال ۱۴۰۲

    استان ایلام با دارا بودن بیش از ۶۰۰‌هزار نفر نفوس انسانی، کم‌جمعیت‌ترین استان کشور به‌شمار می‌رود. در این استان حدود ۳۲۸‌هزار نفر- ۵۴‌درصد جمعیت- از پوشش بیمه برخوردارند. سازمان تأمین‌اجتماعی از طریق چهار مرکز ملکی و ۵۴۰ مرکز طرف قرارداد نیازهای درمانی بیمه‌شدگان را مرتفع می‌کند. در سال‌های اخیر گسترش خدمات درمانی مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد را در استان به‌خود اختصاص داده؛ به نحوی که در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر از خدمات درمانی مراکز ملکی بهره‌مند شده‌اند. برای اطلاع از کمیت و کیفیت این خدمات با دکتر هادی صبور، مدیردرمان تأمین‌اجتماعی ایلام به گفت‌وگو پرداختیم. او ایثارگر است و مدرک تحصیلی دکترای حرفه‌ای علوم‌آزمایشگاهی دارد. ۳۰ سال از عمر حرفه‌ای خود را سپری کرده و از اواسط سال ۱۴۰۲ در کسوت مدیردرمان استان خدمت‌رسانی می‌کند. مشروح این گپ‌وگفت را پیش‌رو دارید.

  • دارو های لاغری و عوارض بی نام و نشان

    در گفتگو با یک متخصص تغذیه مطرح شد:

    دارو های لاغری و عوارض بی نام و نشان

    امروزه کاهش وزن و لاغر ماندن تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه‌های خانم‌ها شده است. آنان به دنبال راه‌هایی برای لاغری سریع و آسان هستند و از داروهای لاغری استفاده می‌کنند، در حالی که  این داروها به دلیل عوارض جانبی و تأثیر اعتیادآور در بسیاری از کشورها تنها با نسخه فروخته می‌شوند و در برخی کشورها نیز غیرقانونی هستند. بررسی‌ها حاکی از این است هیچ قرص لاغری بدون عوارض وجود ندارد. برخی از متداول‌ترین عوارض داروها یا قرص‌های لاغری عبارتند از: استرس، بی‌خوابی، افزایش فشار خون، اختلال در شرایط روحی و روانی و کم‌آبی بدن. این در حالی است که اولین قدم برای لاغری، کاهش کالری دریافتی است که این کار را می‌توان با مصرف غذاهای سالم انجام داد.  عوارض زیاد داروهای لاغری ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر حمید مغاره‌ایی؛ متخصص تغذیه که در پی می‌آید.

  • میگرن، یک سردرد سمج

    در گفتگو با یک متخصص مغز و اعصاب مطرح شد:

    میگرن، یک سردرد سمج

    امروزه سردرد یکی از مشکلات فراگیر جهانی به شمار می‌رود که همه گروه‌های سنی، نژادها و تمامی مناطق جغرافیایی جهان را در بر می‌گیرد. این در حالی است که میگرن نوعی سردرد است که باعث ایجاد دردهای شدید ضربان‌دار در یک طرف سر می‌شود. سردردهای میگرنی در ابتدا با دردهایی مبهم در اطراف سر شروع ‌شده و به‌تدریج به دردهای متمرکز و ضربان‌دار تبدیل می‌شوند. دردها ممکن است از یک‌طرف سر به سمت دیگر جابه‌جا شوند. این دردها گاه به ‌صورت انتشار پیوسته و گاه به صورت متمرکز در ناحیه پیشانی (سردرد پیشانی) ظاهر می‌شوند. در این بیماری شیوع اختلالات عصبی بسیار بالاست؛ به‌ طوری‌که حداقل ۵۰ درصد از بزرگسالان به‌ صورت سالانه نوعی از سردرد را تجربه می‌کنند. به طور کلی حدود  ۹۸/۲ درصد زنان و ۱/۳۳ درصد مردان ۱۸ تا ۶۵ سال به این اختلال مبتلا هستند. شیوع روزافزون این بیماری، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر ناصر رحیمی؛ متخصص مغز و اعصاب که در پی می‌آید.

  • خشم مهارنشده، یک هیجان آزاردهنده

    در گفتگو با یک روانشناس مطرح شد:

    خشم مهارنشده، یک هیجان آزاردهنده

    خشم نوعی هیجانی است که با خصومت نسبت به شخص یا موضوعی که از روی عمد، فرد را آزار داده یا ناراحت کرده، مشخص می‌شود. خشم یکی از احساسات اولیه و طبیعی بشر است که ممکن است به دلیل عدم رضایت، ناامیدی، تحقیر، تهدید، احساس خطر، ناراضی بودن از خود و دیگران، ناعدالتی و… پدید آید. در واقع خشم یک واکنش شدید به تحریک محیطی است که به صورت عصبی- فیزیولوژیکی و هورمونی رخ می‌دهد. این واکنش شامل افزایش ضربان قلب، تنفس سریع، ترشح عرق، افزایش فشار خون و سایر واکنش‌های فیزیکی با هدف مبارزه با تهدیدات و خطرات محیطی به وجود می‌آیند. البته نباید فراموش کرد خشم می‌تواند ناشی از فشارهای فردی و اجتماعی نظیر استرس، اضطراب، افسردگی، ناراحتی‌های ارتباطی و… نیز پدید آید. اهمیت موضوع خشم و راه‌های کنترل آن، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر رضا بابایی؛ روانشناس که در پی می‌آید.

  • بهره‌برداری از تجهیزات جدید درمانی بیمارستان شهدای زاگرس

    به‌مناسبت هفته تأمین‌اجتماعی در استان ایلام انجام شد؛

    بهره‌برداری از تجهیزات جدید درمانی بیمارستان شهدای زاگرس

    در پنجمین روز از هفته تأمین‌اجتماعی و در ادامه توسعه ظرفیت‌های بخش درمان مستقیم، بهره‌برداری از ۲ دستگاه رادیوگرافی پرتابل (متحرک) و اکوکاردیوگرافی بیمارستان تأمین‌اجتماعی زاگرس ایلام آغاز شد.

  • سوزش سر دل، بیماری رایج دستگاه گوارش

    سوزش سر دل، بیماری رایج دستگاه گوارش

    سوزش سردل یا ترش کردن معده از معمول‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش در جهان و ایران است، به‌طوری که در هر روز هفت درصد مردم درجهان با آن درگیر هستند. این بیماری علاوه برکاهش کیفیت زندگی و تحمیل بار اقتصادی، فرد را مستعد سرطان مری می‌کند. سوزش معده یا سوزش سر دل یک احساس درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه است که ممکن است به گردن و گلو نیز سرایت کند. این شرایط می‌تواند ناشی از مشکلات گوارشی مختلف نظیر رفلاکس معده، ورم معده و یا حتی مشکلات دوره بارداری باشد. زمانی که سوزش سر دل دارید، طعم تلخ در دهان یا طعم ترش در پشت گلو را احساس خواهید کرد. این علائم در هر زمانی ظاهر می‌شوند، اما اغلب بعد از صرف غذا یا زمانی که بلافاصله پس از خوردن چیزی دراز می‌کشید، بدتر می‌شود. بسیاری از مردم به راحتی با مصرف آب‌، شیر و یا شربت آنتی‌اسید آن را درمان می‌کنند اما عارضه فوق در صورت تداوم خطرناک است‌.

  • شنا، ورزشی عالی برای بهبود تندرستی

    در گفتگو با یک مربی شنا مطرح شد:

    شنا، ورزشی عالی برای بهبود تندرستی

    شنا نه تنها یک ورزشی همه‌گیر و مفید است بلکه ورزشی است که از سن نوزادی تا سن کهنسالی می‌توان آن را انجام داد. این ورزش، که ریشه در اصلی‌ترین تجربه‌های بشری دارد، یادآور زمانی است که نوزادان در دوران جنینی در محیطی پر از آب در رحم مادر زندگی می‌کنند. توانایی شنا کردن، بیانگر این حقیقت است که بدن انسان با آب و حرکت در آن به طور غریزی آشنا است. شنا به طور کلی ورزشی است که هیجان و اضطراب را کاهش داده، عضلات را قوی و محکم کرده و بدن را نرم و انعطاف‌پذیر می‌سازد و باعث می‌شود که فرد انرژیی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند. اهمیت ورزش شنا ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با حوریا جنگی، مربی شنا که در پی می‌آید.

  • سکته مغزی، قاتل خاموش

    در گفتگو با یک متخصص قلب و عروق مطرح شد:

    سکته مغزی، قاتل خاموش

    سکته مغزی یکی از اختلالات عملکردی پیچیده است که با آسیب به مغز به ‌وجود می‌آید که به فلج شدن یا ضعف در یک طرف بدن، اندام‌ها و گاهی اوقات صورت و ساختارهای دهانی آسیب‌دیده مغز بیمار منجر می‌شود. علاوه بر فلج حرکتی، یکسری اختلالات عملکردی از جمله اختلالات حسی، اختلالات درکی، نقص‌ بینایی، تغییرات شخصیتی و عقلانی و مجموعه پیچیده‌ای از اختلالات گفتاری و زبانی را نیز به همراه دارد. آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی است سالانه به طور متوسط ۵۵۰ هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که به طور معمول ۱۵ درصد این آمار منجر به مرگ می‌شود. نکته قابل تأمل این است که حدود ۳۰ درصد افرادی که در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند، زیر ۵۰ سال دارند که این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است. اهمیت سکته مغزی، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر یوسف آشتیانی؛ متخصص قلب و عروق که در پی می‌آید.

  • تب دانگ در راه است

    یک پاتوبیولوژیست در گفتگو با آتیه‌آنلاین:

    تب دانگ در راه است

    یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، تب دانگ است. این بیماری ویروسی از طریق گزش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق استوایی جهان، به ویژه آسیایی جنوب شرقی وجود دارد. در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر حدود نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به این بیماری هستند. آمارهای تخمینی نشان می‌دهد سالانه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری عفونی مبتلا می‌شوند. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۱۳۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. اما آنچه که مهم است، شیوع این بیماری در کشور تا دو ماه آینده است؛ از این رو باید روش‌های کنترل و رصد پشه آئدس در کشور انجام شود. اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر شهاب مدرس، پاتوبیولوژیست و استاد دانشگاه که در پی می‌آید.

  • سال ۱۴۰۲ معادل کل جمعیت شهرستان بیمار پذیرش کردیم

    رئیس درمانگاه تأمین‌اجتماعی شهید نظام شیروان:

    سال ۱۴۰۲ معادل کل جمعیت شهرستان بیمار پذیرش کردیم

    شهرستان باستانی شیروان با قدمت هفت‌هزارساله، دومین شهر بزرگ استان خراسان‌شمالی به‌شمار می‌رود. عمده فعالیت اقتصادی مردم این شهر بر محور تولیدات کشاورزی و دامداری می‌گردد، اما دومین شهر صنعتی استان نیز به این خطه اختصاص یافته است. در نتیجه آن حدود ۴۸‌درصد جمعیت بیش از ۱۷۰هزار نفری شهرستان و توابع آن زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند. این تعداد از مردم خدمات خود را از تنها مرکز درمانی تأمین‌اجتماعی شهرستان دریافت می‌کنند.‌ آن‌گونه که به گفته رئیس درمانگاه تخصصی تأمین‌اجتماعی شهید نظام شیروان، سال گذشته حدود ۱۷۰هزار نفر در این درمانگاه پذیرش شدند که تقریباً معادل کل جمعیت شهرستان است.

  • سکته قلبی مهمترین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان

    در گفتگو با یک متخصص قلب و عروق مطرح شد:

    سکته قلبی مهمترین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان

    سکته قلبی یکی از شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در جهان است که متأسفانه روندی روبه رشدی دارد. شایع‌ترین علت بروز این بیماری خطرناک، مسدود شدن عروق قلب با لخته خون است که از لحاظ اقتصادی صدمات زیادی بر دولت‌ها تحمیل می‌کند. اگرچه افراد زیادی از حملات قلبی جان سالم به در می‌برند، اما با این‌حال هنوز درصد مرگ بر اثر حمله شدید قلبی بسیار بالاست. بررسی‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد بیماری‌های قلب و عروق مهمترین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان است، به طوری که سالانه دست‌کم جان حدود ۱۴۰ هزار نفر را می‌گیرد و هزاران نفر را بستری، ناتوان و ازکارافتاده می‌کند. این در حالی است که با اصلاح سبک زندگی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر محمدحسین شفقت؛ متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که در پی می‌آید.

  • چگونگی پیشگیری از عفونت‌های ادراری در بارداری

    در گفتگو با یک متخصص و جراح زنان و زایمان مطرح شد:

    چگونگی پیشگیری از عفونت‌های ادراری در بارداری

    اهمیت بهداشت در دوران بارداری یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه هزاره سازمان ملل است. این در حالی است که هدف از مراقبت‌های دوران حاملگی، تأمین و حفظ سلامت مادر و جنین است. طی این مراقبت‌ها، مادران برای یک زایمان ایمن آماده می‌شوند و آموزش‌های لازم را در زمینه خطرات، عوارض و مسائل طبیعی همراه حاملگی فرا می‌گیرند. شیوع عفونت‌های ادراری طی دوران حاملگی و کم‌توجهی تعدادی از مادران به علائم آن و عدم درمان، عوارضی را به وجود می‌آورد که به راحتی قابل پیشگیری است. اهمیت بهداشت بارداری ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر شیرین توانمند؛ متخصص و جراح زنان و زایمان که در پی می‌آید .

  • افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستانی خراسان‌شمالی از ۴۴ به ۷۵‌درصد

    مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان اعلام کرد:

    افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستانی خراسان‌شمالی از ۴۴ به ۷۵‌درصد

    خراسان‌شمالی به‌واسطه زندگی اقوام مختلف در این استان به عنوان «گنجینه فرهنگ‌ها» شناخته می‌شود. وجود کارخانه‌های پتروشیمی، صنعتی، برق و سیمان در کنار محصولات کشاورزی و دامی، زمینه مشاغل و معیشت مردم این خطه و پوشش بیمه‌ای آن‌ها را فراهم کرده است. از میان جمعیت بیش از یک میلیون نفری استان، ۳۸۰‌هزار نفر در جمع خانواده تأمین‌اجتماعی قرار دارند که ۳۷‌درصد نفوس انسانی استان را شامل می‌شود. دکتر سعید صدرمنش، مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان خراسان‌شمالی ضمن تشریح اقدامات و برنامه‌های این مدیریت، استقبال مردم از درمان تأمین‌اجتماعی را چشمگیر توصیف کرد که در نتیجه آن میزان اشغال تخت بیمارستان بجنورد در سال‌های اخیر با دو برابر افزایش به ۷۵‌درصد رسیده است. او با دارا بودن ۱۳ سال سابقه فعالیت در عرصه پزشکی، از سه سال قبل در کسوت مدیردرمان استان، خدمت‌رسانی می‌کند. شرح این گفت‌وشنود را در ادامه می‌خوانید:

  • فست فودها سلامت شما را نشانه گرفته‌اند

    یک متخصص تغذیه در گفتگو با آتیه‌آنلاین:

    فست فودها سلامت شما را نشانه گرفته‌اند

    فست‌فود یا غذاهای آماده غذاهایی هستند که به سرعت و با صرف کمترین زمان آماده می‌شوند و به رغم طعم لذیذی که دارند، آثار مخربی در بدن بر جای می‌گذارند. این مواد غذایی پرکالری، سرشار از مواد افزودنی، قند، سدیم و چربی بالا هستند که می‌توانند مشکلاتی مانند چاقی، اختلال در عملکرد کلیه‌ها، افزایش خطر دیابت، مشکلات گوارشی، قلبی- عروقی  و کبد چرب ایجاد ‌کنند، حتی مصرف بیش از حد آنها ممکن است باعث بروز انواع سرطان هم شود. بررسی‌های انجمن تغذیه ایران نشان می‌دهد سالانه 11 هزار میلیارد تومان در ایران هزینه مصرف فست فود می‌شود. این در حالی است که مصرف غذای خانگی هم به شدت کاهش یافته‌ است. گسترش روزافزون تقاضا برای غذای فست‌فودها و رشد قارچ‌گونه رستوران‌های غذای فوری و شیوع بیماری‌های ناشی از مصرف فست‌فودها ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر احمدرضا قدیمی، متخصص تغذیه که در پی می‌آید.

  • منشا بیماری ای‌بی یا پروانه‌ای چیست؟

    در گفتگو با یک متخصص مطرح شد:

    منشا بیماری ای‌بی یا پروانه‌ای چیست؟

    بیماری «EB» یا پروانه‌ای یک بیماری ژنتیکی نادر است که با پوست شکننده که مستعد تاول‌زدن و پارگی است، خود را نشان می‌دهد. این بیماری می‌تواند باعث درد، مشکل در بلع و خوردن غذا و فعالیت شود. در دنیا به کودکان مبتلا به بیماری «ای‌بی»، کودکان پروانه‌ای هم می‌گویند، زیرا پوست این بیماران همانند بال‌های لطیف و نازک پروانه به شدت شکننده است و با اندکی تماس دچار تاول‌های آبکی یا خونی شده و با پیشروی زخم به تدریج بافت پوست از بین می‌رود. زخم‌های این کودکان بسیار دردناک است و در صورت محرومیت از مراقبت‌های ویژه، زخم‌های آنها تا اندام‌های داخلی نیز پیش می‌رود تا حدی که به تدریج برخی اندام‌ها در اثر عمیق‌تر شدن زخم‌ها از بین رفته و آسیب‌های جبران‌ناپذیر و حتی در صورت رسیدگی نشدن به زخم‌ها مرگی دردناک را برای این کودکان رقم می‌زند. در حال حاضر تعداد بیماران پروانه‌ای که در ایران شناسایی شده‌اند حدود ۱۴۸۰ نفر هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده باید یک‌ونیم برابر این تعداد بیمار پروانه‌ای در کشور داشته باشیم که هنوز شناسایی نشده‌اند. اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر یوسف اشتیاقی؛ متخصص ژنتیک که در پی می‌آید.

  • کبد چرب، بیماری قرن

    در گفتگو با یک متخصص گوارش مطرح شد:

    کبد چرب، بیماری قرن

    بیماری کبد چرب یک بیماری شایع در جهان است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می‌شود. کبد سالم حاوی مقدار کمی چربی است، اما زمانی که چربی به ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد برسد، موجب ایجاد کبد چرب می‌شود. پیشرفت رسوب چربی در کبد ممکن است باعث ایجاد التهاب در سلول‌های کبدی و به دنبال آن به مرور باعث ایجاد فیبروز پیشرفته کبدی و حتی سیروز شود. نرخ بیماری کبد چرب در ایران حتی از متوسط جهانی نیز بالاتر است. به‌رغم اینکه این بیماری شایع‌ترین علت بیماری مزمن کبدی در کشورهای غربی محسوب می‌شود، شیوع آن بین ۱۰ تا ۴۰ درصد و به طور متوسط ۲۵ درصد است. نرخ این بیماری در کشور ما حتی از نرخ متوسط جهانی نیز بالاتر است. طبق آمار موجود، شیوع کبد چرب در ایران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد در جمعیت بالای ۱۸ سال است. این بیماری در مردان شایع‌تر است. اهمیت این بیماری، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر علی دینداری؛ متخصص گوارش و کبد که در پی می‌آید.

  • احیای اداره پرستاری در ساختار معاونت درمان سازمان تأمین‌اجتماعی

    احیای اداره پرستاری در ساختار معاونت درمان سازمان تأمین‌اجتماعی

    معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد با هدف پیگیری تخصصی مسائل حوزه پرستاری بخش درمان تأمین‌اجتماعی، اداره پرستاری در ساختار بخش درمان مستقیم معاونت درمان این سازمان احیا می‌شود.

  • فقر، بیکاری و شرایط نامناسب زندگی مهمترین عوامل خودکشی در ایران

    یک روانپزشک در گفتگو با آتیه‌آنلاین مطرح کرد:

    فقر، بیکاری و شرایط نامناسب زندگی مهمترین عوامل خودکشی در ایران

    خودکشی، نتیجه تعامل پیچیده‌‎ای از عوامل زیستی، ژنتیکی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی است. با این حال، بسیاری از خودکشی‌ها قابل پیشگیری است. در حال حاضر، خودکشی موضوع عمده و عمومی در تمامی کشورها به شمار می‌رود. توانمندسازی کارکنان مراقبت‌های بهداشت اولیه در شناسایی، ارزیابی، مدیریت و ارجاع فرد خودکشی‌گرا در جامعه، گامی بلند در روند پیشگیری از خودکشی است. بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد سالانه یک میلیون مورد مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی در جهان رخ می‌دهد. این در حالی است که در حال حاضر در هر دو دقیقه، یک مرگ در اثر خودکشی در جهان اتفاق می‌افتد، یک چهارم قربانیان خودکشی در جهان کمتر از ۲۵ سال سن دارند و هر سال ۲۰ میلیون «سال-عمر» بر اثر خودکشی از بین می‌رود. در سال‌های اخیر خودکشی در ایران هم افزایش یافته است. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر حمیدرضا معتمدی؛ روانپزشک که در پی می‌آید.

  • کسب رتبه عالی اعتباربخشی بیمارستان فاطمه‌الزهرا حاصل تلاش کارکنان است

    رئیس یک مرکز ملکی در گفتگو با آتیه‌آنلاین:

    کسب رتبه عالی اعتباربخشی بیمارستان فاطمه‌الزهرا حاصل تلاش کارکنان است

    بیمارستان تأمین‌اجتماعی حضرت فاطمه‌الزهرا (س) نجف‌آباد در پنجمین دوره اعتباربخشی بیمارستانی سال ۱۴۰۲ وزارت بهداشت که اخیرا اعلام شد در بین ۴۸ بیمارستان سراسر کشور رتبه عالی را کسب کرد و رئیس این مرکز، موفقیت به‌دست آمده را حاصل تلاش و همدلی تمامی کارکنان اعم از رده‌های درمانی، اداری، مالی، پشتیبانی و خدماتی دانست.  

  • اوتیسم یا درخودماندگی کودکان چیست؟

    در گفتگو با یک متخصص مغز و اعصاب مطرح شد:

    اوتیسم یا درخودماندگی کودکان چیست؟

    اوتیسم یکی از اختلالات رفتاری در زمینه رشد است که معمولاً قبل از سه سالگی تشخیص داده می‌شود؛ هرچند علائم و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است. این بیماری مجموعه‌ای از رفتارهایی است که توانایی فرد را برای ایجاد ارتباط و تعامل با دیگران مختل می‌کند. بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد یک تا چهار درصد جمعیت جهان به اوتیسم مبتلا هستند. برآوردهای صورت گرفته در کشور نیز حاکی است از هر ۶۸ کودک یک کودک به این اختلال مبتلاست. هرچند درمان قطعی برای اوتیسم وجود ندارد، اما درمان جدی و به موقع اوتیسم تغییرات زیادی در زندگی کودکان مبتلا به این بیماری ایجاد می‌کند، به طوری که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کودکان مبتلا به اوتیسم اگر به درمان جواب دهند ممکن است دیگر در طیف این بیماران قرار نگیرند و درمان‌پذیر باشند. اهمیت این اختلال و افزایش آن در کشور، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر امیرحسین صدوقی؛ متخصص مغز و اعصاب که در پی می‌آید.

  • روتا ویروس، بلای جان کودکان

    یک پاتوبیولوژیست در گفتگو با آتیه‌آنلاین مطرح کرد:

    روتا ویروس، بلای جان کودکان

    اسهال‌های «روتا ویروس» شایع‌ترین علل بیماری‌های اسهالی در نوزادان و خردسالان است، به طوری که هر کودک در جهان حداقل یک بار قبل از پنج سالگی به این بیماری مبتلا می‌شود. با توجه به آمارهای سازمان جهانی بهداشت، روتا ویروس سالانه منجر به مرگ بیش از ۲۰۰ هزار کودک در جهان می‌شود که بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. روتا ویروس یک اسهال به شدت مسری است که بیشتر کودکان را درگیر می‌کند. این ویروس علاوه بر تأثیر بر سیستم گوارش سلامت کودکان را نیز به خطر می‌اندازد. خوشبختانه در ماه‌های اخیر، استفاده از  واکسن خوراکی روتا ویروس در برنامه جامع واکسیناسیون کشوری پیش‌بینی شده و اجرا می‌شود. اهمیت این بیماری و شیوع آن در فصل گرم، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر شهاب مدرس؛ پاتوبیولوژیست که در پی می‌آید .

  • علل ریزش مو و راه‌های جلوگیری از آن

    در گفتگو با یک متخصص پوست و مو مطرح شد:

    علل ریزش مو و راه‌های جلوگیری از آن

    ریزش مو روندی طبیعی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. بیش از نیمی از مردان و زنان این پدیده ناراحت‌کننده را طی زندگی خود تجربه می‌‎کنند. طبق آمار جهانی در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۳۵ میلیون مرد و ۲۱ میلیون زن در جهان دچار ریزش مو شده‌اند. ریزش مو در مردان تقریباً از ۳۵ سالگی شروع می‌شود و در این سن مردان حدود ۴۰ درصد موهای خود را از دست می‌دهند. فرایند ریزش مو تا ۸۰ سالگی ادامه دارد و به از دست دادن تقریباً ۷۰ درصد موها منجر می‌شود. این آمار در زنان متفاوت است، به طوری که متداول‌ترین سن وقوع ریزش مو در زنان ۶۰ سالگی است که ۸۰ درصد از موی خود را از دست می‌دهند. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر ناهید خدابنده؛ متخصص پوست و مو که در پی می‌آید .

  • هوش عاطفی؛ یکی از عوامل موفقیت در کسب‌وکار و زندگی

    یک دکترای «رفتار سازمانی» مطرح کرد:

    هوش عاطفی؛ یکی از عوامل موفقیت در کسب‌وکار و زندگی

    دکترای مدیریت دولتی گرایش «رفتار سازمانی» دانشگاه تهران، نقش هوش عاطفی (EQ) را در زمینه موفقیت افراد، پررنگ‌تر از نقش بهره هوشی (IQ) بیان کرد و گفت: برخلاف نظر پیشینیان بهره هوشی تنها ۱۰ تا ۲۵ درصد در موفقیت افراد نقش دارد؛ اما نقش هوش عاطفی در توسعه مسیر شغلی، زندگی خانوادگی، تعلیم‌وتربیت و سلامت و بهداشت روانی بسیار پررنگ است.

  • روماتیسم قلبی،‌ بیماری خودایمنی عفونی

    در گفتگو با یک متخصص قلب و عروق مطرح شد:

    روماتیسم قلبی،‌ بیماری خودایمنی عفونی

    روماتیسم قلبی ازجمله بیماری‌های خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به دلیل التهاب ناشی از عفونت به دریچه‌های قلب حمله می‌کند و باعث بروز آسیب دائمی به ناحیه فوق می‌شود. این بیماری معمولاً پس از ابتلا به یک عفونت استرپتوکوکی مانند عفونت گلو رخ می‌دهد. وقتی دریچه قلب آسیب ببیند نمی‌تواند عملکرد خود را به‌درستی انجام دهد؛ چراکه احتمال نشت خون یا باریک شدن دریچه قلب وجود دارد. با رخ دادن چنین آسیبی، پمپاژ درست خون به سراسر بدن دچار نقص می‌شود و علائم نارسایی قلب نیز پس از مدتی بروز می‌یابد. تب روماتیسمی که عامل اصلی ابتلا به روماتیسم قلبی به شمار می‌رود ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما معمولاً در کودکان ۵ تا ۱۵ سال شیوع بیشتری دارد.