• آندومتریوز؛ مهمترین عامل ناباروری

    متخصص و جراح زنان و زایمان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین:

    آندومتریوز؛ مهمترین عامل ناباروری

    آندومتریوز یک بیماری شایع مزمن التهابی در زنان است که در آن بافتی شبیه آندومتر خارج از حفره رحم رشد می‌کند. این بیماری عامل اصلی کاهش عملکرد تولیدمثل و تضعیف کیفیت زندگی زنان است. در حال حاضر، ۱۹۰ میلیون نفر از جمعیت زنان در سراسر جهان با این بیماری درگیرند. بررسی‌های انجام شده در کشور ما نیز نشان می‌دهد از هر ۱۰ زن، یک زن به آندومتریوز مبتلا است. از عوارض این بیماری می‌توان به دردهای شدید لگن و ناباروری اشاره کرد. شیوع این بیماری مانند دیابت است. این در حالی است که اطلاعات زیادی از این بیماری در دست نیست. علت اصلی این اختلال هنوز ناشناخته و مبهم است و تشخیص این بیماری حدود 7 سال زمان می‌برد. اهمیت این بیماری، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر شیرین توانمند؛ متخصص و جراح زنان و زایمان که در پی می‌آید.

  • سل؛ بیماری تهدیدکننده

    متخصص بیماری‌های ریه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین:

    سل؛ بیماری تهدیدکننده

    سل بیماری عفونی است که به طور معمول توسط باکتری «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود که می‌تواند به راحتی از راه‌های مختلف در هوا منتشر شود. در صورتی که فرد مبتلا، سرفه یا عطسه کند می‌تواند این باکتری را در هوا منتشر کند. این میکروب با وارد شدن به ریه‌ها، ضایعه اولیه را ایجاد می‌کند. این بیماری از طریق جریان خون و عروق لنفاوی می‌تواند به طور مستقیم به دیگر قسمت‌های بدن راه یابد و اعضای دیگر را هم درگیر کند. در حال حاضر بیش از 16 میلیون بیمار مبتلا به سل فعال در جهان وجود دارند، به طوری که تقریباً یک‌ سوم جمعیت جهانی آلوده به میکروب سل هستند. بررسی‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد تعداد کل موارد مبتلا به سل شناسایی شده در سال ۱۴۰۱ در کشور ۷۲۹۹ مورد بوده است. بیماری سل در صورت عدم درمان، ممکن است موجب مرگ مبتلایان نیز شود. اهمیت بیماری سل، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر سید جواد محسنی؛ متخصص بیماری‌های ریه که در پی می‌آید.

  • کارشناسان فناوری اطلاعات؛ موتور محرکه سازمان‌ها

    رئیس اداره آمار و فناوری مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی خوزستان؛

    کارشناسان فناوری اطلاعات؛ موتور محرکه سازمان‌ها

    رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان تامین اجتماعی استان خوزستان، مسئولیت حرفه‌ای کارشناسان آی‌تی را با توجه به افزایش خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی بسیار سنگین بیان کرد و با اشاره به اهمیت خدمات این گروه حرفه‌ای که با عنوان «موتور محرکه سازمان» از آن‌ها یاد می‌شود، ارتقای جایگاه فعالان این عرصه را ضروری دانست.

  • نقش سلامت روان در محل کار

    متخصص طب کار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین:

    نقش سلامت روان در محل کار

    هر سال با فرا رسیدن ۱۰ اکتبر مصادف با (۱۸ لغایت ۲۴ مهر)؛ «روز جهانی بهداشت روان» در سراسر جهان با هدف ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نوع نگاه و نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان برگزار می‌شود. شعار امسال این فدراسیون به «سلامت روان در محیط کار» اختصاص یافته است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کار برای سلامت روان مفید است؛ اما محیط کاری منفی می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و روانی شود. این در حالی است که آزار و اذیت در محل کار می‌تواند تأثیر نامطلوب و قابل توجهی بر سلامت روان بگذارد. در این زمینه اقدامات مؤثر بسیاری وجود دارد که سازمان‌ها می‌توانند برای ارتقای سلامت روان در محیط کار انجام دهند. چنین اقداماتی ممکن است به بهره‌وری نیز کمک کند. اهمیت سلامت روان در محیط کار، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر محمد علی حسینی؛ متخصص طب کار که در پی می‌آید.

  • آسم در کودکان و روش درمان آن

    متخصص کودکان در گفت‌‎وگو با آتیه‌آنلاین:

    آسم در کودکان و روش درمان آن

    آسم؛ شایع‌ترین بیماری مزمن جدی دوران کودکی و سومین علت شایع بستری کودکان زیر ۱۵ سال است. این در حالی است که بیشتر کودکان مبتلا به آسم، قبل از پنج سالگی‌ علائم آن را نشان می‌دهند. در آسم دوره کودکی، ریه‌ و راه‌های هوایی در معرض محرک‌های خاصی مانند استنشاق گردوغبار، سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های تنفسی به راحتی ملتهب می‌شوند. متأسفانه، آسم کودکان قابل درمان نیست و علائم آن می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد، اما با درمان مناسب، می‌توان علائم را تحت کنترل قرار داد. اهمیت این بیماری، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم دکتر مهدی راستی؛ متخصص کودکان که در پی می‌آید.

  • خدمات الکترونیک، عملکرد مراکز درمانی را شفاف‌سازی می‌کند

    رئیس اداره فناوری اطلاعات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی فارس؛

    خدمات الکترونیک، عملکرد مراکز درمانی را شفاف‌سازی می‌کند

    رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان فارس، ارائه خدمات الکترونیک را سبب افزایش سرعت انجام امور، ایجاد شفافیت در عملکرد مراکز و دست‌یابی به داده‌های اطلاعاتی بیان کرد که در نتیجه آن امکان ترسیم اهداف و چشم‌انداز برنامه‌های آینده برای مدیران میسر می‌شود.

  • ناشنوایی در نوزادان

    متخصص و جراح گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین:

    ناشنوایی در نوزادان

    ناشنوایی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ژنتیکی در انسان است. به طور میانگین 2 الی 3 نفر از هر 1000 نوزاد متولد شده مبتلا به ناشنوایی هستند. ناشنوایی و کم‌شنوایی در زمره پیچیده‌ترین بیماری‌های انسان به شمار می‌رود. در این بیماری به رغم اینکه بروز ظاهری و بالینی بیماران مشابه است، اما بیش از 200 ژن مختلف در بروز این بیماری دخالت دارند. اختلالات شنوایی می‌تواند به دلیل بروز نقایصی در قسمت‌های مختلف گوش یا عصب شنوایی باشد. طبق آمار موجود در ایالات متحده از هر 100 نوزاد متولد شده بین 2 الی 3 نوزاد اختلالات شنوایی دارند. این آمار با توجه به نرخ بالای ازدواج‌های فامیلی در ایران عدد بالاتری است و به حدود 3 الی 4 نوزاد در هر 1000 تولد می‌رسد. اهمیت این بیماری، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر محمدمهدی زمانی؛ متخصص و جراح گوش و حلق و بینی که در پی می‌آید.

  • افزایش نیروی انسانی واحدهای فناوری اطلاعات ضروری است

    رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان کاشان:

    افزایش نیروی انسانی واحدهای فناوری اطلاعات ضروری است

    رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی کاشان با توجه به گسترش خدمات این حوزه و تولید نرم‌افزارهای جدید، مسئولیت و وظایف کارشناسان آی‌تی را رو به فزونی بیان کرد و افزایش نیروی انسانی واحدهای فناوری اطلاعات را ضروری دانست.

  • ماهانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در بخش اورژانس پذیرش می‌شوند

    رئیس بیمارستان تأمین‌اجتماعی شبیه‌خوانی کاشان:

    ماهانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در بخش اورژانس پذیرش می‌شوند

    رئیس بیمارستان تأمین‌اجتماعی شبیه‌خوانی کاشان، استقبال از خدمات این مجموعه درمانی را بسیار چشمگیر توصیف کرد، به‌نحوی که ماهانه بیش از ۱۰۰۰ مراجعه به بخش اورژانس انجام می‌شود و ضمن تشریح خدمات این مرکز، ارتقای زمینه فعالیت بیمارستان از تک تخصصی زنان و زایمان به یک مرکز جنرال، به‌روزرسانی تجهیزات و دستگاه‌های درمانی را مهمترین دستاوردی دانست که در راستای پاسخگویی شایسته به بیماران انجام شده است.

  • تأثیر اختلال وسواس فکری عملی در زندگی

    روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تأکید کرد؛

    تأثیر اختلال وسواس فکری عملی در زندگی

    اختلال وسواس فکری عملی یا (OCD) جزو 20 عامل بیماری‌زایی است که نه‌تنها منجر به ناتوانی افراد می‌شود بلکه یکی از اختلالات روانی پیچیده است که در صورت عدم درمان می‌تواند به شدت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. این اختلال باعث افکار و تصاویر ناخواسته و مکرری می‌شود که به صورت وسواس در ذهن فرد ایجادمی‌شود و منجر به بروز اضطراب شدید می‌شود. طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت 2 تا 3 درصد جمعیت جهان به اختلال وسواس جبری مبتلا هستند. بررسی‌های انجام شده در کشور نیز نشان می‌دهد 5/1 درصد جمعیت 15 تا 64 ساله ایران مبتلا به وسواس هستند.متأسفانه بسیاری از مبتلایان به این اختلال، از وجود این اختلال بی‌خبرند یا به کلی منکر آن هستند. رفتارهای وسواسی و جبری آن‌ها نیز ناشی از یک اختلال روانی ریشه‌دار است. این در حالی است که این اشخاص برای درمان حتماً باید به روانشناس مراجعه کنند. اهمیت این بیماری، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر علی فرجام؛ روانشناس اجتماعی که در پی می‌آید.

  • نوبت‌دهی غیرحضوری با استقبال بیماران مواجه شده است

    رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی،

    نوبت‌دهی غیرحضوری با استقبال بیماران مواجه شده است

    رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی، نوبت‌دهی غیرحضوری را در سال‌های اخیر با استقبال مردم مواجه دانست و عدم تجمع بیماران و صرفه‌جویی در وقت را مهمترین دستاورد این خدمت بیان کرد.

  • اعلام آمادگی سازمان تأمین‌اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی تخصصی به مجروحان حادثه تروریستی لبنان

    اعلام آمادگی سازمان تأمین‌اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی تخصصی به مجروحان حادثه تروریستی لبنان

    سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن محکومیت جنایت اخیر رژیم غاصب صهیونیستی در لبنان و شهادت و مجروح شدن تعدادی از شهروندان این کشور در حادثه انفجار برخی دستگاه‌های ارتباطی همراه مردم این کشور اعلام کرد؛ مراکز درمانی این سازمان آماده هرگونه همکاری و همراهی در زمینه ارائه خدمات تخصصی پزشکی به مجروحان هستند.

  • شرایط بهره‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج

    سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد:

    شرایط بهره‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج

    سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد؛ کلیه بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج (که در حال حاضر به ۱۰۷ گروه بیماری افزایش یافته است)، تحت پوشش خدمات صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج قرار می‌گیرند.

  • مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از داروخانه‌ها بیش از رقم بدهی‌اش است

    مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از داروخانه‌ها بیش از رقم بدهی‌اش است

    معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی کل مطالبات رسیدگی شده داروخانه‌های طرف قرارداد این سازمان که مربوط به ماه‌های خرداد و تیر سال جاری است را مجموعاً ۵.۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم، سهم سازمان تنها ۲.۴ هزار میلیارد تومان بوده و ۳.۵ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به سهم ارز ترجیحی و در تعهد سازمان برنامه و بودجه است. مطالبات سررسید شده شرکت‌های تولید و پخش داروی سازمان تأمین‌اجتماعی از مراکز دارویی دولتی (وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی) تا امروز بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان و به مراتب بیش از رقم بدهی این سازمان به داروخانه‌ها است.

  • وقتی دیابت قلب را نشانه می گیرد

    مصاحبه دکتر محمد حسین شفقت متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

    وقتی دیابت قلب را نشانه می گیرد

    در دیابت احتمال بروز بیماری‌های قلبی-عروقی نسبت به افراد غیر دیابتی بسیار بالاتر است که از اینرو می تواند زمینه‌ساز حمله قلبی شود. هر چه مدت ابتلا به دیابت طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی هم بیشترخواهد شد . بیماری‌های قلبی-عروقی همچنین باعث اختلال گردش خون در بدن و بدتر شدن سایر عوارض دیابت می‌ شوند . بررسی های انجام شده در کشور نشان می دهد که 50 درصد بیماران دیابت به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند.این در حالی است که آگاهی، نگرش مثبت و عملکرد مناسب از مهم ترین عوامل در کنترل عوارض قلبی عروقی در بیماری های مزمن مانند دیابت است تاثیر دیابت بر بروز بیماری های قلبی عروقی ما را بر آن داشت تا گفت و گویی داشته باشیم با دکتر محمد حسین شفقت - متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که در پی می آید .

  • وقتی کودکان لج می کنند

    مصاحبه با علی رضا ناظری - روانپزشک که در پی می آید .

    وقتی کودکان لج می کنند

    لجبازی یک ویژگی رفتاری رایج است که در بسیاری از کودکان به نمایش گذاشته ‌‎می‌شود، اما زمانی که مداوم و افراطی شود، هم برای کودکان و هم برای والدین آن‌ها چالش‌‎هایی ‌‎ایجاد ‌‎می‌کند. مدیریت لجبازی کودکان نیازمند رویکردی پیشگیرانه و همدلانه است. با درک علل، شناخت علائم و نشانه ها و اجرای راهبردهای درمانی موثر، والدین می‌توانند با اطمینان‌‎ این رفتار چالش‌برانگیز را دنبال کنند. با مرزهای ثابت، اعطای پاداش، ارتباطات باز و تمرکز بر رفاه عاطفی، والدین می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا مکانیسم‌های مقابله سالم‌تری ‌‎ایجاد کنند و همکاری و هماهنگی در خانواده را تقویت کنند.لجبازی کودکان ما رابر آن داشت تا گفت و گویی داشته باشیم با دکتر علی رضا ناظری - روانپزشک که در پی می آید .

  • سالمندان را دریابیم

    مصاحبه با دکتر علی فرجام – روانشناس اجتماعی که در پی می آید:

    سالمندان را دریابیم

    در دهه های اخیر افزایش امکانات بهداشتی و پیشرف های علم پزشکی باعث افزایش میانگین طول عمر شده است و همزمان تعداد افرادسالخورده‌ایی که تنها زندگی می‌کنند نیز افزایش یافته است . این در حالی است که تنهایی، پدیده‌ای گسترده و فراگیر است که نیمی از کل جمعیت بالای 65 سال را تحت تاثیر قرارداده است .بررسی ها حاکی از این است که زندگی با سایر اعضای خانواده بر سلامت جسمانی و روانی سالمندان تأثیر مثبت دارد و بهترین مکان برای برآورده‌شدن نیازهای روانشناختی آنان خانواده است.از این‌رو ایجاد شرایط لازم جهت حفظ روابط اجتماعی سالمندان می‌تواند میزان احساس تنهایی در آنها را کاهش داده و از عواقب ناخوشایند احساس تنهایی در آنان پیشگیری کند. اهمیت تنهایی در سالمندان ما را بر آن داشت تا گفت وگویی داشته باشیم با دکتر علی فرجام – روانشناس اجتماعی که در پی می آید .

  • پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومان به داروخانه‌های خصوصی طرف قرارداد

    مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد:

    پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومان به داروخانه‌های خصوصی طرف قرارداد

    مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد ۹۰۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌های خصوصی، مربوط به سهم این سازمان از اسناد فرودین ماه داروخانه‌ها، پرداخت شد و الباقی مطالبات این مراکز نیز به تدریج ظرف روزهای آتی پرداخت خواهد شد.

  • «فنیل کتونوری»، یک بیماری نادر ژنتیکی

    یک متخصص ژنتیک در گفتگو با آتیه‌آنلاین توضیح داد:

    «فنیل کتونوری»، یک بیماری نادر ژنتیکی

    بیماری «فنیل کتونوری» که با علامت اختصاری  PKU نامیده می‌شود، یک بیماری متابولیکی ارثی است که باعث تجمع اسید آمینه‌ای به نام «فنیل آلانین» در بدن می‌شود. علت اصلی این بیماری، تجمع اسید آمینه فنیل آلانین در مایعات بدن و سیستم عصبی است. این بیماری به دلیل نقص ژنتیک به وجود می‌آید که به ایجاد آنزیم مورد نیاز برای تجزیه فنیل آلانین کمک می‌کند. این بیماری در ایران با ازدواج‌های فامیلی شیوع بالاتری نسبت به جهان دارد. این بیماری نادر، هزینه‌های سنگین روانی، اجتماعی و اقتصادی بر بیماران، خانواده‌های آنان و نظام سلامت تحمیل می‌کند. شیوع این بیماری در جهان یک مورد در هر ۱۲ هزار تولد است و در تمامی نژادهای قومی در سرتاسر جهان وجود دارد. آمار این بیماری در ایران یک در هر ۵۰۰۰ تولد است و سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نوزاد مبتلا به این بیماری در ایران متولد می‌شوند. خوشبختانه در بیماری فنیل کتونوری می‌توان با تشخیص به موقع، رعایت رژیم غذایی، درمان و توانبخشی بهنگام از عقب‌ماندگی ذهنی و سایر آسیب‌های جدی و مشکلات احتمالی آن پیشگیری کرد. اهمیت این بیماری، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر زهره مکری؛ متخصص ژنتیک که در پی می‌آید.

  • کمبود پزشک متخصص، بحران جدی و قریب‌الوقوع در کشور است

    گفتگو با یک پزشک متخصص به مناسبت روز پزشک:

    کمبود پزشک متخصص، بحران جدی و قریب‌الوقوع در کشور است

    یک متخصص داخلی بیمارستان خلیج فارس سازمان تأمین اجتماعی در شهر بندرعباس  در خصوص انگیزه آغاز و تداوم طبابت خود در مراکز درمانی این سازمان گفت: تأمین‌اجتماعی را سازمانی منظم و چابک دیدم و به همین دلیل‌ شش‌ماه بعد از دوران خدمت سربازی، به طبابت خود را در یکی از مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی آغاز کردم.

  • آشنایی با «سلیاک»، یک بیماری خود ایمنی

    یک متخصص بیماری‌های گوارشی در گفتگو با آتیه‌آنلاین تشریح کرد:

    آشنایی با «سلیاک»، یک بیماری خود ایمنی

    «سلیاک» نوعی بیماری است که در آن فرد به انواع غلات مانند گندم، چاودار و گاه جوی دوسر آلرژی پیدا می‌کند و مصرف این مواد موجب اسهال، استفراغ، لاغری و برخی علائم در او می‌شود. در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری سلیاک وجود ندارد، به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنند که گلوتن در آن کاملاً محدود شود. مصرف مقدار کم گلوتن در فرد مبتلا به بیماری سلیاک به روده کوچک آسیب می‌رساند، حتی اگر نشانه‌های آن را هم نداشته باشد. به طور میانگین در دنیا حدود یک درصد، یعنی از هر ۱۰۰ نفر یک نفر به بیماری سلیاک مبتلا هستند. پیش‌بینی می‌شود در کشور ما ۱۰۰ هزار نفر به بیماری سلیاک مبتلا باشند که ۸۰ هزار نفر آنها هنوز شناسایی نشده‌اند. بسیاری از این افراد با علائم بالینی سلیاک، به خاطر عدم تشخیص درست بیماری، در حال رفت‌وآمد بین کلینیک‌های پوست، نازایی، زنان، اعصاب ، بیماری‌های خونی و ... هستند. این در حالی است که اکثر افراد مبتلا به سلیاک در صورت رعایت کامل رژیم غذایی این بیماری و عمل به توصیه‌های پزشک معالج، بهبود می‌یابند و می‌توانند به روند عادی زندگی خود بازگردند. اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر علیرضا دینداری؛ متخصص گوارش که در پی می‌آید .

  • تنبلی چشم شایع‌ترین اختلال بینایی در کودکان

    یک چشم پزشک در گفتگو با آتیه‌آنلاین:

    تنبلی چشم شایع‌ترین اختلال بینایی در کودکان

    تنبلی چشم یا «آمبلیوپی» یکی از شایع‌ترین مشکلات و اختلالات بینایی در کودکان است. این مشکل بیشتر در سنین ۴ تا ۷ سالگی بروز  می‌یابد، اما گاه حتی تا سنین بالاتر نیز هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهد. امروزه این مشکل با علاقه روزافزون کودکان به استفاده از موبایل و کامپیوتر بیشتر شده‌، بنابراین والدین باید برای درمان زودهنگام و جلوگیری از عوارض بعدی آن اقدام کنند. در حال حاضر آمار شیوع تنبلی چشم در جهان ۲ تا ۳ درصد است. همچنین طبق آمار به دست آمده بعد از اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در کشور، شیوع این اختلال در گروه سنی ۴ تا ۶ سال به 1/4 درصد رسیده است. تحقیقات نشان می‌دهد تنبلی چشم شایع‌ترین علت نابینایی یک‌چشمی در افراد زیر ۲۰ سال است. این در حالی است که بهترین سن درمان تنبلی چشم زیر پنج سالگی است. عود (برگشت) بیماری تنبلی چشم تا سن ۱۰ سالگی نیز امکان‌پذیر است. اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر زهره مندنی‌پور؛ چشم پزشک که در پی می‌آید.

  • چرایی تشکیل سنگ کلیه و رابطه آن با مصرف آب

    یک متخصص کلیه در گفتگو با آتیه‌آنلاین تشریح کرد:

    چرایی تشکیل سنگ کلیه و رابطه آن با مصرف آب

    سنگ کلیه یکی از بیماری‌های شایع امروز دنیاست که میزان عود آن نیز بسیار بالا رفته است‌. میزان بروز سنگ کلیه در ایران ۱۳۶ مورد به ازای هر ۱۰۰هزار نفر و بالاترین شیوع سنگ نیز در مناطق شمال غرب و غرب کشور است؛ زیرا ایران در منطقه نیمه‌خشک قرار دارد. این بیماری در مناطقی که گرمتر است، شیوع بیشتری دارد. سنگ کلیه رسوبات سختی است که اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آید. ایجاد این سنگ‌ها علل متنوعی دارد و ممکن است در هر جای دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه نیز دیده شوند. اگرچه حرکت سنگ‌های کلیوی دردناک است، اما در صورت تشخیص به‌موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌شوند. اهمیت این بیماری، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر محمدرضا شفیق؛ متخصص کلیه که در پی می‌آید .

  • آشنایی با «آبله میمون» و راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آن

    یک پاتوبیولوژیست در گفتگو با آتیه‌آنلاین تشریح کرد

    آشنایی با «آبله میمون» و راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آن

    بیماری «آبله میمون» یا «ام‌پاکس»که به‌تازگی در جهان فراگیر شده یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که توسط نوعی ویروس ایجاد می‌شود. چندی قبل سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع این بیماری وضعیت اضطراری اعلام کرد. مرکز شیوع آبله میمون آفریقا بوده است که از آغاز سال میلادی تا به‌ امروز ۵۰۰ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جانشان را از دست داده‌اند. بررسی‌های انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت حاکی از این است که مواردی از این بیماری در کشورهای انگلستان، پرتغال، اسپانیا، سوئد، ایتالیا، بلژیک، فرانسه، افغانستان و پاکستان دیده شده است به‌طوریکه در یک ماه اخیر آمار مبتلایان به بیش از ۱۶ هزار نفر رسیده است و تعداد مبتلایان در حال افزایش است. هم مرز بودن کشور هایی که در آن آبله میمون دیده شده است زنگ‌های خطر را در کشور ما به صدا در آورده است. این ویروس که ابتلا به آن می تواند باعث ضایعات جلدی در سراسر بدن شود اگرچه ممکن است خودبه‌خود بهبود پیدا کند اما در برخی افراد دارای عوارض شدیدی است که ممکن است کشنده نیز باشد. اهمیت آشنایی با این بیماری ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر شهاب مدرس، پاتوبیولوژیست و استاد دانشگاه که در پی می‌آید.

  • شکاف کام و لب‌شکری شایع‌ترین عارضه‌های مادرزادی

    در گفتگو با یک جراح گوش، حلق و بینی مطرح شد:

    شکاف کام و لب‌شکری شایع‌ترین عارضه‌های مادرزادی

    شکاف کام و لب شکری از شایع‌ترین عارضه‌های مادرزادی بین نوزادان است. این عارضه گاه به‌صورت لب شکری، شکاف کام نوزاد و گاهی هم هر دو با هم ایجاد می‌شود. این عارضه در دوران جنینی ایجاد و باعث می‌شود دو طرف صورت کاملاً به هم جوش نخورد و در سقف دهان یا بالای لب و لثه بالایی شکاف به وجود آید. این عارضه علاوه بر مشکلات ظاهری، در روند تغذیه نوزاد، تنفس یا گفتار مشکلاتی ایجاد می‌کند.  بررسی‌ها حاکی از این است به طور میانگین از هر ۱۰۰۰ نوزاد یکی از آنها شکاف لب، کام و یا هر دو را دارند. از این ۱۰۰۰ نوزاد تنها ۲۰ درصد فقط شکاف لب دارند، حدود یک سوم فقط شکاف کام دارند. متأسفانه بیش از ۵۰ درصد آنها شکاف سراسری هم‌زمان شکاف لب و کام دارند. بر اساس بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران سالانه از هر ۸۰۰ تا هزار نفر نوزاد متولد شده در کشور، یک نوزاد به شکاف لب و کام مبتلا می‌شود. این در حالی است که به‌ کمک متدهای جراحی می‌توان تا حدود زیادی برای درمان این عارضه گام برداشت. اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر محمدحسین امجد؛ جراح گوش، حلق و بینی که در پی می‌آید.

  • مدیریت غلط، منشاء اصلی معضلات نظام سلامت در ایران

    دبیر فرهنگستان علوم پزشکی ایران در گفتگو با آتیه‌آنلاین:

    مدیریت غلط، منشاء اصلی معضلات نظام سلامت در ایران

    در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین معضلات نظام سلامت، دسترسی ناکافی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی است. کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد و تشدید این معضل به شمار می‌رود. به وجود آمدن بازار انحصاری در ارائه خدمات سلامت (بخصوص خدمات تخصصی)، کاهش کیفیت خدمات درمانی، افزایش خطاهای پزشکی در اثر فشار بالای کار و نبود نیروی جایگزین، صف‌های طولانی انتظار برای دریافت خدمات و همچنین توزیع نامتوازن پزشک در کشور نشان می‌دهد نظام درمانی کشور از نظر سیاست‌گذاری، تأمین و توزیع دارو، نظام بیمه‌ای، تعیین تعرفه‌ها، وضعیت و ساختار حاکم بر بیمارستان‌ها، شرایط پزشکان و حتی نظام پذیرش دانشجو دچار مشکلات‌ جدی است. این در حالی است که برخورداری از خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی از مهمترین حقوق هر فرد بوده و تأمین آن بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، یکی از تعهدات و وظایف حاکمیت است. اهمیت موضوع سلامت مردم، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر حسن امامی رضوی؛ دبیر فرهنگستان علوم پزشکی ایران که در پی می‌آید.

  • راشیتیسم یا نرمی استخوان چیست؟

    یک دکتر ارتوپد در گفتگو با آتیه‌آنلاین تشریح کرد:

    راشیتیسم یا نرمی استخوان چیست؟

    راشیتیسم نوعی اختلال استخوانی است که در اثر کمبود ویتامین D، کلسیم یا فسفات ایجاد می‌شود. این بیماری که باعث نرم و ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود بیشتر در کودکان ۶ تا ۲۴ ماهه دیده می‌شود. راشیتیسم معمولاً به دلیل کمبود شدید و طولانی‌مدت ویتامین D ایجاد می‌شود. گاه مشکلات نادر وراثتی نیز می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود. ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر از مواد غذایی کمک می‌کند؛ بنابراین کمبود ویتامین D، حفظ مقادیر مناسب کلسیم و فسفر در استخوان‌ها را دشوار می‌سازد و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود. اگرچه شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه ۵ تا ۲۰ درصد گزارش شده اما نتایج تحقیقات دانشگاهی در کشور نشان می‌دهد شیوع این بیماری در دختران ۴ درصد و در پسران ۴/۵ درصد است. این در حالی است که بسیاری از این کودکان دچار کمبود شدید ویتامین D هستند و نیاز به درمان دارند. وجود این ویتامین برای جذب کلسیم ضروری است که حاصل آن تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها است. اهمیت این بیماری، ما را بر آن داشت تا گفت‎‌وگویی داشته باشیم با دکتر مرتضی جوادی؛ ارتوپد که در پی می‌آید.

  • ویتامین‌ها به چه کار بدن می‌آیند؟

    در گفتگو با یک دکتر داروساز مطرح شد:

    ویتامین‌ها به چه کار بدن می‌آیند؟

    ویتامین‌ها ترکیباتی آلی هستند که برای سوخت‌وساز و اعمال حیاتی بدن، پرورش و تندرستی و سلامت بدن ضرورت دارند. این در حالی است که تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین در بدن می‌شوند. ویتامین‌ها سبب تسهیل سوخت‌وساز بدن یا متابولیسم می‌شوند و رشدونمو و ترمیم بافت‌های بدن را میسر می‌سازند. برخی از ویتامین‌ها سبب جذب مواد غذایی در روده می‌شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور (سرعت بخش واکنش‌های شیمیایی) عمل می‌کنند. در مجموع هرکدام از آنها از بروز یک بیماری جلوگیری می‌کند. اغلب ویتامین‌هایی که در بدن انسان مورد نیازند، از طریق مواد غذایی جذب می‌شوند. در حقیقت ویتامین‌ها ریزمغذی‌هایی هستند که بدن توانایی تولید آن‌ها را ندارد. اهمیت انواع ویتامین‌های ضروری بدن، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر روشنک حقی؛ داروساز که در پی می‌آید.

  • عوارض آفتاب سوختگی را جدی بگیرید

    یک تخصص پوست و مو در گفتگو با آتیه‌آنلاین:

    عوارض آفتاب سوختگی را جدی بگیرید

    آفتاب سوختگی نوعی التهاب پوستی است که در اثر مجاورت طولانی‌مدت در آفتاب یا سایر منابع پرتو فرابنفش به وجود می‌آید. این سوختگی حاصل پرتو فرابنفش موجود در نور خورشید یا دستگاه‌های برنزه‌کننده (سولاریوم) است. از نشانه‌های آن می‌توان به سرخی بیش از حد پوست، دردناک شدن و گاه ایجاد تاول اشاره کرد. تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد استفاده از سولاریوم راه مناسبی برای برنزه کردن پوست نیست. این روش هیچ‌گونه مصونیتی در مقابل سرطان پوست ندارد. همچنین آمارها نشان می‌دهند سالانه 10 هزار مورد ابتلا به ملانوما و ۴۵۰ هزار مورد ابتلا به انواع سرطان پوست غیرملانوما در اثر استفاده از سولاریوم بروز می‌کند.  بررسی‌های محققان نشان می‌دهد هرچه در سنین پایین از دستگاه‌های سولاریوم استفاده شود خطر ابتلا به سرطان پوست چندین برابر می‌شود. برنزه شدن نه‌تنها خطر ابتلا به انواع سرطان‌های پوست را افزایش می‌دهد بلکه باعث پیر شدن سریع‌تر پوست، آب مروارید، کاهش سیستم ایمنی بدن و آفتاب سوختگی می‌شود. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر مینو خضرایی؛ متخصص پوست و مو که در پی می‌آید.

  • گذار اپیدمیولوژیک سرطان‌ها در کشور

    رئیس گروه ارتقاء سلامت فرهنگستان علوم پزشکی در گفتگو با آتیه‌آنلاین مطرح کرد:

    گذار اپیدمیولوژیک سرطان‌ها در کشور

    سرطان دومین علت مرگ‌ومیر بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور است. در جهان نیز سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر به سرطان مبتلا می‌شوند. در کشور ما سالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که تا سال ۱۴۲۰ این تعداد بیش از ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت و آمار مبتلایان به بیش از ۲۹۰ هزار نفر در سال خواهد رسید. افزایش امید به زندگی، تغییر در شیوه زندگی و عوامل محیطی،  استعمال دخانیات، مصرف غذاهای شور، چرب، پرکالری ، کم‌تحرکی، افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلاینده‌ها و برخی عوامل شیمیایی زیان‌آور در محیط کار  از جمله علل افزایش برخی از سرطان‌ها در ایران و جهان است. این در حالی است که افزایش آگاهی مردم و دسترسی به روش‌های تشخیص زودهنگام و غربالگری‌ها شانس شناسایی سرطان در مراحل اولیه و مداخلات و درمان‌های مؤثرتر سرطان‌ها را فراهم کرده است. افزایش سرطان‌های دستگاه گوارش ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر کامران باقری لنکرانی؛ رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس گروه ارتقاء سلامت فرهنگستان علوم پزشکی که در ادامه می‌آید.