• چگونه برای فارغ‌التحصیلان فرصت بسازیم؟

    نگاهی به تعهد اخیر اشتغال استان‌ها

    چگونه برای فارغ‌التحصیلان فرصت بسازیم؟

    یکی از اقدامات دولت سیزدهم، تلاش برای کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده است؛ در همین راستا، امسال در تعهد اشتغال استانداران ۲۵ درصد از فرصت‌های شغلی ایجادی به دانش‌آموختگان اختصاص داده شده است.

  • توسعه اقتصادی در گرو رشد تعاونی‌هاست

    فعالیت بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور

    توسعه اقتصادی در گرو رشد تعاونی‌هاست

    تعاونی‌ها به‌عنوان واحدهای خرد اقتصادی از جایگاه چندان مطلوبی در اقتصاد ایران برخوردار نیستند. براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی وزارت کار، تعداد کل تعاونی‌های فعال در کشور در حدود ۱۰۰هزار و ۹۰۰ تعاونی است که با اشتغالزایی ۱.۸ میلیون نفر در کشور فعال هستند و می‌توانند نقش مؤثری در توسعه اقتصاد مردمی ایفا کنند. گرایش‌های خدمات‌، کشاورزی و صنعت به ترتیب مهم‌ترین بخش‌های فعالیت‌های اقتصادی تعاونی‌ها را تشکیل می‌دهند.

  • مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، ابزار تعادل مهارتی بازار کار

    مزایای آموزش مهارت در کارگاه‌ها

    مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، ابزار تعادل مهارتی بازار کار

    مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار از طرح‌های اجرا شده در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که از زمان ابلاغ آن در آبان‌ماه ۱۴۰۱ تا امروز زمینه توسعه مهارت‌های تخصصی و تربیت نیروی کار برای حضور موثر در بازار کار و تولید را فراهم کرده است. آخرین خروجی داده‌های این طرح از راه‌اندازی ۷۷ هزار و ۱۱۱ مرکز آموزش در محیط واقعی کار با مشارکت صنایع و صنوف حکایت دارد.

  • الزامات ایمنی نیروی کار در فصول گرم سال

    الزامات ایمنی نیروی کار در فصول گرم سال

    گزارش‌های مربوط به حوادث کار در سال ۱۴۰۱ حاکی از مرگ ۵ کارگر طی سال در اثر گرمازدگی است. موضوع گرمای زمین و گسترش آثار و عوارض فشار کار در فصول گرم در همه جهان از مسائل با اهمیت حوزه ایمنی و بهداشت شغلی است؛ به نحوی که در سال ۲۰۲۴ سازمان بین‌المللی کار، دستور کار کنفرانس‌های ایمنی را با محور «نقش تحولات آب‌وهوایی بر کار» تعیین کرد.

  • شناسایی عوامل مؤثر بر پراکندگی اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی

    شناسایی عوامل مؤثر بر پراکندگی اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی

    ارزیابی پراکندگی اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی برای سیاست‌گذاران، کسب‌وکارها و محققانی که هدف آن‌ها توسعه متعادل منطقه‌ای و رشد اقتصادی است، بسیار مهم جلوه می‌کند. در همین حال بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی تحت‌تأثیر عوامل مختلفی در توزیع اشتغال قرار دارند. شناسایی این عوامل ضمن هدایت روند اشتغال، تصمیم‌گیری آگاهانه جهت رسیدگی به نابرابری‌های منطقه‌ای و بهینه‌سازی تخصیص منابع را موجب می‌شود.

  • افراد گروه NEET به ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار نفر کاهش یافتند

    «NEET» مشخصه گروهی از بیکاران است که نه مشغول به کارند، نه در حال تحصیل و نه در حال مهارت‌آموزی

    افراد گروه NEET به ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار نفر کاهش یافتند

    بر پایه گزارش مرکز آمار ایران، تعداد افراد مشمول گروه NEET در انتهای سال گذشته به ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۳۹ نفر کاهش یافتند که در این حوزه تعداد آنها با کاهش ۳.۷ درصدی مواجه شد؛ در این سال همچنین بالغ بر ۱۰۸ هزار نفر از این افراد در اقتصاد کشور مشارکت کردند.

  • ایجاد ۴۲۷ هزار فرصت شغلی در بخش اشتغال خانگی

    در دو سال اخیر اتفاق افتاد

    ایجاد ۴۲۷ هزار فرصت شغلی در بخش اشتغال خانگی

    طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دولت سیزدهم تا پایان اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۴۲۶ هزار و ۹۶۶ فرصت شغلی در بخش مشاغل خانگی ایجاد شده که نسبت به ۲ سال پایانی دولت قبل رشد ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد.

  • رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان

    در ۳ سال گذشته اتفاق افتاد

    رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان

    دولت سیزدهم با رویکرد توجه به اشتغال زنان به‌ویژه در بخش تعاونی و ایجاد شبکه‌سازی در این زمینه به رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان دست یافت که با رونق تعاونی‌های در حوزه گردشگری، اکنون بیش از ۶۰ درصد این تعاونی‌ها توسط جامعه زنان اداره می‌شود.

  • اشتغالزایی و تثبیت ۹۳۹ هزار فرصت شغلی در ۳ سال اخیر

    با استفاده از مهارت‌آموزی انجام شد

    اشتغالزایی و تثبیت ۹۳۹ هزار فرصت شغلی در ۳ سال اخیر

    مجموع خروجی آماری حوزه اشتغال و مهارت حاکی است از مجموع چهار میلیون و ۶۹۹ هزار و ۹۹۲ نفر مهارت دیده در سه سال اخیر، ۹۳۹ هزار و ۸۸۴ نفر یا جذب بازار کار شده‌ یا در شغل خود تثبیت شده‌اند.

  • تاثیر حوادث شازند و طزره تلنگری بر ایمن‌سازی معادن

    تاثیر حوادث شازند و طزره تلنگری بر ایمن‌سازی معادن

    آمارهای حوادث معادن هر چند در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته اما وقوع این اتفاقات تلگنری بر ایمن‌سازی معادن و حفاظت از جان نیروی کار است که بی ادعا بر تونل‌های عمیق معادن اقدام به کار و تأمین معاش می‌کنند.

  • به‌روزرسانی مهارت‌آموزی و ارتقای وضعیت نیروی کار در جهان

    به‌روزرسانی مهارت‌آموزی و ارتقای وضعیت نیروی کار در جهان

    آموزش مهارت به‌عنوان سنگ بنای توسعه و رشد اقتصادی عمل می‌کند. تجهیز افراد به مهارت‌های مرتبط و برنامه‌های آموزشی، کارگران را قادر می‌سازد تا ضمن آشنایی با فناوری‌های جدید، با تقاضاهای در حال تحول بازار ارتباط برقرار کنند. این امر منجر به افزایش راندمان تولید، بهبود کیفیت کالاها و خدمات و افزایش رقابت در بازار جهانی می‌شود. نیروی کار ماهر برای هدایت، نوآوری، بهبود کارایی عملیاتی و حفظ مسیرهای رشد پایدار برای اقتصادهای در حال توسعه و توسعه‌یافته به‌طور یکسان ضرورت دارد.

  • مهارت‌آموزی کارگران بیکار شده «اجباری» شد

    جزئیات اصلاح ماده (9) قانون بیمه بیکاری

    مهارت‌آموزی کارگران بیکار شده «اجباری» شد

    سازمان تأمین‌اجتماعی در اسفندماه سال 1402، برای اجرای ماده (۹) قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه امضا کرد.

  • مزایای طرح ساماندهی برای کارگران پیمانکاری

    از طرح طبقه‌بندی تا بازنشستگی پیش‌ازموعد

    مزایای طرح ساماندهی برای کارگران پیمانکاری

    این احتمال وجود دارد که در هفته‌های آینده، تکلیف طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در صحن علنی مجمع تشخیص، روشن شود. با تصویب این طرح، کارگران پیمانکاری تعیین وضعیت می‌شوند و از بلاتکلیفی نجات می‌یابند. طبق پیش‌بینی‌های نمایندگان مجلس یازدهم، از آنجا که ایرادات طرح ساماندهی به دقت در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برطرف شده و طرح و اصرار بر آن با رأی قاطع ۹۰‌درصدی در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده، امکان نهایی شدن آن در مجمع تشخیص بالاست.

  • موسم رو به اتمام کارگران فصلی

    موسم رو به اتمام کارگران فصلی

    آمار دقیقی از کارگران فصلی در ایران و جهان در دست نیست. این کارگران در بخش‌های مختلف اقتصاد به‌خصوص کشاورزی به‌صورت روزمزد مشغول به کار هستند. بسیاری از آن‌ها در فصول بیکاری به سراغ مشاغل کاذب مانند دستفروشی می‌روند. محرومیت کارگران از حقوق قانونی به بهانه فصلی‌کاری، کاملاً غیرقانونی‌ است و کارفرمایان خاطی باید جریمه و مجازات شوند. هیچ کارگری نباید به این بهانه که کارش فصلی‌ است، از حقوق قانونی یا از مصوبات مزدی شورای‌عالی کار بی‌بهره باشد.

  • رشد ۳۰۰‌ درصدی کاریابی‌ها در دولت سیزدهم

    رشد ۳۰۰‌ درصدی کاریابی‌ها در دولت سیزدهم

    رشد بیش از ۳۰۰‌درصدی کاریابی‌ها در دولت سیزدهم تحقق یافته، اما همچنان سهم این دفاتر در گماشتن افراد به مشاغل متفاوت در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته پایین است. براساس داده‌های موجود، این سهم هم‌اکنون حدود ۲۰‌درصد است، در حالی‌که نرخ شاخص فوق در کشورهای توسعه‌یافته جهان، حداقل ۴۰ تا ۵۰‌درصد برآورد می‌شود. به گفته یک فعال صنفی این حوزه، افزایش شمار کاریابی‌ها می‌تواند به کارجویان کمک کند تا ساده‌تر به سیستم جست‌وجوی شغل دسترسی داشته باشند و شغل مناسب خود را راحت‌تر پیدا کنند. این اتفاق بسیار مثبتی‌ است، البته نقش مؤثر نظارت و حمایت دولت را نباید دست‌کم گرفت؛ بدون حمایت جدی دولت، دفاتر کاریابی سرپا نمی‌مانند.

  • کالابرگ الکترونیک، سبد غذایی کم‌درآمدها را از تورم مصون نگه‌ داشت

    کالابرگ الکترونیک، سبد غذایی کم‌درآمدها را از تورم مصون نگه‌ داشت

    سال ۱۳۹۶ در پی وضع تحریم‌ها به‌ناچار نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شد. اما روند افزایشی نرخ تورم به دلیل رشد نقدینگی و افزایش نرخ دلار سفره‌های خانوارهای دهک‌های کم‌درآمد و متوسط را خالی کرد. با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، برای اولین گام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱، به‌منظور امنیت پایدار غذایی، ارز ترجیحی در حکم یکی از عوامل اصلی رشد تورم حذف شد و برای جبران آن، یارانه نقدی ۶ تا ۹ برابر افزایش یافت.

  • اشتغالزایی صنعتی وارد کانال ۸ میلیون شغل ثابت شد

    رشد ۶.۴‌درصدی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹

    اشتغالزایی صنعتی وارد کانال ۸ میلیون شغل ثابت شد

    اشتغال صنعتی در کشور طی سال‌های اخیر با اعمال مجدد تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و وابستگی بالای این بخش به واردات کالای سرمایه‌ای و واسطه‌ای، مورد تهدید قرار گرفت. به عبارتی با تضعیف وضعیت اشتغال در بخش صنعت، کاهش تقاضای نیروی کار تمام‌وقت در این حوزه احساس شد. آمارها حاکی است تعداد شاغلان صنعتی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۶.۴‌درصد با رشد مواجه شد و برای اولین‌بار در طول یک سال به ۸ میلیون و ۲۵۱‌هزار و ۴۰۸ افزایش یافت.

  • لزورم تصویب قوانین جدید برای کاهش حوادث کار

    بررسی عوامل بروز حوادث معدنی در کشور

    لزورم تصویب قوانین جدید برای کاهش حوادث کار

    یکی از راه‌های مفید برای افزایش ایمنی و بهره‌وری عملیاتی در مورد حوادث معدن ارائه گزارش‌های آماری محسوب می‌شود. این گزارش‌ها شناسایی الگوها و علل شایع حوادث را امکان‌پذیر می‌سازد و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا اقدامات ایمنی هدفمند را اجرا کنند و برنامه‌های آموزشی خود را بهبود بخشند. تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به حوادث کار نشان می‌دهد در پروژه‌های مختلف عملیاتی معدن، مکانیسم‌ها به‌گونه‌ای عمل  می‌کنند که به کاهش خطرها و در نهایت  نجات جان افراد منجر شود. علاوه بر این، گزارش جامع حوادث، انطباق با استانداردهای نظارتی سختگیرانه را تضمین و شفافیت و مسئولیت‌پذیری را در صنعت تقویت می‌کند. نکته مهم آن است که وزارت صمت به‌عنوان متولی اصلی این موضوع، باید نظارت مضاعف بر موارد ایمنی معادن کشور داشته باشد.

  • نقش انجمن‌های ایمنی و بهداشت کار در کاهش حوادث شغلی

    نقش انجمن‌های ایمنی و بهداشت کار در کاهش حوادث شغلی

    وضعیت ایمنی معادن در ایران به روایت آمارهای رسمی ‌و گزارش شده، مناسب نیست. منشأ عمده حوادث و به‌ویژه تلفات متعاقب آن‌ها، خطای انسانی بیان به شمار می‌رود. همچنین اقدامات متعدد قانون‌گذاری، تشکیل کمیته‌ها، عقد تفاهمنامه، ابلاغ دستورالعمل یا وضع استانداردها که توسط سازمان‌های متولی و طی سالیان مختلف انجام شده، نتوانسته به موفقیت شگرفی در کاهش حوادث معدنی منجر شود. در این میان، نقش انجمن‌های ایمنی و بهداشت، بسیار حیاتی و محوری است.

  • زنانی که در خانه صاحب شغل و درآمد مستقل می‌شوند

    رشد تسهیلات مشاغل خانگی در دولت سیزدهم

    زنانی که در خانه صاحب شغل و درآمد مستقل می‌شوند

    براساس آخرین آمارهای رسمی، در طول سه سال سپری شده از دولت سیزدهم، در مجموع ۱۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به حوزه مشاغل خانگی اختصاص داده شده است.

  • تاثیر آمایش سرزمین بر ارتقاء تولید و توسعه اشتغال

    تاثیر آمایش سرزمین بر ارتقاء تولید و توسعه اشتغال

    شاخص‌های کلی افزایش سطح تولید در سند چشم‌انداز بیانگر آن است که رشد پرشتاب ومستمر اقتصادی، ارتقا نسبی سطح درآمد سرانه، رسیدن به اشتغال کامل، افزایش حداقل چهار برابری سرانه رشد ناخالص داخلی به قیمت ثابت و تثبیت نسبی آن حداقل در دوره ۱۳۹۹-۱۴۰۴ و کاهش قابل توجه نرخ فقر از جمله مواردی است که تنها با تحقق استانداردهای آمایش سرزمینی به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

  • اشتغالزایی صنعتی وارد کانال ۸ میلیون شغل ثابت شد

    رشد ۶.۴‌درصدی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹

    اشتغالزایی صنعتی وارد کانال ۸ میلیون شغل ثابت شد

    اشتغال صنعتی در کشور طی سال‌های اخیر با اعمال مجدد تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و وابستگی بالای این بخش به واردات کالای سرمایه‌ای و واسطه‌ای، مورد تهدید قرار گرفت. به عبارتی با تضعیف وضعیت اشتغال در بخش صنعت، کاهش تقاضای نیروی کار تمام‌وقت در این حوزه احساس شد. آمارها حاکی است تعداد شاغلان صنعتی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۶.۴‌درصد با رشد مواجه شد و برای اولین‌بار در طول یک سال به ۸ میلیون و ۲۵۱‌هزار و ۴۰۸ افزایش یافت.

  • جزئیات ساماندهی قراردادهای کار

    در گفت‌وگو با آتیه‌نو تشریح شد

    جزئیات ساماندهی قراردادهای کار

    تأمین امنیت شغلی نیروی کار در بخش‌های سه‌گانه صنعت، خدمات و کشاورزی از خواسته‌های همیشگی جامعه کارگری محسوب می‌شود.  با توجه به ثبت بیش از ۹۵درصدی قراردادهای موقت کار برای کارگران مشمول قانون کار و در جهت ارتقای امنیت شغلی بیش از ۱۵ میلیون نفر از جامعه شاغلان کشور، لایحه‌ امنیت شغلی کارگران توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین و برای تصویب به دولت ارسال شده است.

  • ماهانه به‌طور متوسط ۸ درصد اشتغال ایجاد شد

    در ۳۳ ماه اخیر منتهی به اواسط خرداد امسال

    ماهانه به‌طور متوسط ۸ درصد اشتغال ایجاد شد

    در ۹۸۶ روز فعالیت دولت سیزدهم منتهی به ۱۶ خرداد امسال، به‌طور متوسط روزانه بیش از ۲ هزار و ۷۵۹ فرصت شغلی و در مجموع دو میلیون و ۷۲۱هزار اشتغال خالص ایجاد شده است. گزاره‌ای که نشان می‌دهد این میزان اشتغالزایی درشرایطی به‌دست آمده که دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی این موضوع را محقق کرده است.

  • الزامات ایمنی نیروی کار در فصول گرم سال

    الزامات ایمنی نیروی کار در فصول گرم سال

    گزارش‌های مربوط به حوادث کار در سال ۱۴۰۱ حاکی از مرگ ۵ کارگر طی سال در اثر گرمازدگی است. موضوع گرمای زمین و گسترش آثار و عوارض فشار کار در فصول گرم در همه جهان از مسائل با اهمیت حوزه ایمنی و بهداشت شغلی است؛ به نحوی که در سال ۲۰۲۴ سازمان بین‌المللی کار، دستور کار کنفرانس‌های ایمنی را با محور «نقش تحولات آب و هوایی بر کار» نامگذاری کرد.

  • حمایت جدی از نیروی کار با تصویب لایحه امنیت شغلی

    حمایت جدی از نیروی کار با تصویب لایحه امنیت شغلی

    هفدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲، علی‌حسین رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اصلاح برخی موارد قانون کار گفت: «اصلاح بعضی قوانین با هدف تأمین امنیت شغلی کارگران به مجلس ارائه شده و در این راستا کارفرمایان، دیگر حق اخذ سفته و چک از کارگران را ندارند.»

  • روند افزایشی مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال و کاهش نرخ بیکاری

    داده‌های مرکز آمار ایران نشان داد

    روند افزایشی مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال و کاهش نرخ بیکاری

    آخرین داده‌های مرکز آمار ایران در ارتباط با مولفه‌های اقتصادی حوزه بازار کار نشان می‌دهد که شاخص‌های عمده مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال به عنوان دو شناسه اساسی مربوط به فعالیت نیروی کار، با ثبت روند صعودی در دو سال اخیر در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.

  • اقتصاد غیررسمی نیازمند ساماندهی است

    اقتصاد غیررسمی نیازمند ساماندهی است

    مشاغل غیررسمی در اقتصاد غیرمولد به دلایلی مانند برهم زدن نظم بازار کار، فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌های سه‌گانه تولید، خدمات و کشاورزی و همچنین تضییع حقوق قانونی نیروی کار شاغل در این بخش، موجب اختلال و چالش در فضای کسب‌وکار می‌شوند. نکته اینجاست که ساماندهی اقتصاد غیررسمی و ایجاد بستر قانونی اشتغال برای این گروه از شاغلان، علاوه بر بهبود وضعیت بازار، رونق دیگر نهادهای مرتبط با عرصه کار و تولید ازجمله صندوق‌های بیمه‌ای را به دنبال خواهد داشت. «اکبر شوکت» رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در این گفتگو امکان و چگونگی ساماندهی مشاغل غیررسمی نظیر دستفروشان، چالش‌های ناشی از این دست فعالیت‌ها برای فضای کار و تولید و افراد فعال در حوزه اشتغال غیررسمی، راهکارهای تقسیم وظایف بین نهادهای متولی و همچنین مزایای نظم‌بخشی به این‌گونه را بررسی کرده است.

  • آیا دستفروشی شغل رسمی محسوب خواهد شد؟

    مجوز کسب و کار برای اشتغال غیر مولد

    آیا دستفروشی شغل رسمی محسوب خواهد شد؟

    فعالیت دستفروشان به عنوان بخشی از نیروی کار جامعه، در قالب شاغلان حوزه اقتصاد غیررسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این در حالی است که تقریباً آمار درست و قابل استنادی در زمینه کار این قشر در دست نیست. با این وجود آمار غیررسمی، از اشتغال حدود 20 تا 30‌هزار دستفروش در شهر تهران خبر می‌دهد.

  • یک‌چهارم اشتغالزایی کشور در بخش صنعتی است

    داده‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نشان داد

    یک‌چهارم اشتغالزایی کشور در بخش صنعتی است

    داده‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نشان می‌دهد که سال گذشته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی، با احیای واحدهای راکد صنایع کوچک و راه‌اندازی برخی واحدها، بالغ بر ۲۵۲‌هزار شغل ایجاد شده است. به‌عبارتی سهم اشتغالزایی در این حوزه، از کل اشتغال کشور که ۹۵۰‌هزار شغل بوده، ۲۶.۶درصد برآورد می‌شود.