شبح جدایی بر سر پاریس

ناکارآمدی اتحادیه اروپا در بحران پاندمی کرونا و افزایش مخالفان فرانسوی این بلوکِ سیاسی، در حال نزدیک کردن پاریس به گزینه طلاق از بروکسل است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شیوع پاندمی کرونا و عدم مدیریت مناسب این وضعیت از سوی اتحادیه اروپا بار دیگر بحث بر سر فروپاشی این اتحادیه را در میان کشورهای تاثیرگذار بالا برده است. پیشتر، بریتانیا به‌عنوان عضوی مهم و تاثیرگذار حسابش را با «برگزیت» از اتحادیه اروپا جدا کرد و حالا بار دیگر گمانه‌زنی‌ها بر سر جدایی یک کشور دیگر از این بلوک بالا گرفته است: خروج فرانسه از اتحادیه اروپا یا به ‌اصطلاح «فرگزیت».

کابوس جدایی

جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شده فعالان برخی دیگر کشورهای اروپایی فشار بر بروکسل را تشدید کنند. در حال حاضر، فشارها بر «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه رو به افزایش است و فعالان فرانسوی می‌خواهند این کشور در مورد عضویت در اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار کند. این در حالی است که افزایش شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا، بحران اقتصادی و اشتغال در این کشور به جایی رسیده است که میزان محبوبیت ماکرون افت بسیار کرده است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ فرانسه، مردم این کشور با انتخاب بین مکرون و «مارین لوپن»، سیاستمدار راست‌گرای افراطی در حقیقت بین ماندن در اتحادیه یا رفتن از آن‌، دست به انتخاب زدند و ماندن را برگزیدند. در آن زمان، تصور مردم فرانسه این بود که با آمدن مکرون، اوضاع فرانسه و جایگاهش در اتحادیه اروپا تقویت خواهد شد. روزنامه بریتانیایی اکسپرس در این رابطه گزارش داد که با گذشته سه سال از آن زمان، نتایج یک نظرسنجی که از سوی موسسه ادوکسا انجام شده نشان داد که ۸۱ درصد از فرانسوی‌ها معتقدند دولت راست میانه ماکرون در مورد برنامه‌ریزی برای مقابله با کووید-۱۹ نمی‌داند به کجا می‌رود و در سرگردانی مطلق به سر می‌برد. «شارل هنری گالوا»، رئیس گروه مبارزه سیاسی موسوم به «نسل فرگزیت»، ضمن انتقاد از اتحادیه اروپا، سیاست‌های این نهاد را فاجعه‌ای برای فرانسه دانست و از پاریس خواست کنترل حق حاکمیت خود را بازپس گیرد. وی افزود: «‌کمیسیون اروپا همواره سیستم سلامت ما را به منظور کاهش هزینه تحت فشار قرار داده است و ما بهای زیادی برای این سیاست‌ها پرداخت کرده‌ایم.» این فعال سیاسی در ادامه گفت: «‌ما توان تولید ماسک یا دارو را نداشتیم و از تخت‌های بیمارستانی کافی برای مواجه با این بحران برخوردار نبوده‌ایم.» وی در ادامه ماکرون را به تحمیل اصلاحات بروکسل که فرانسوی ها خواستار آن نیستند، متهم کرد.

این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک نیز روز گذشته (‌یکشنبه) سرمقاله‌ای را به این موضوع اختصاص و گزارش داد که یک تحلیل‌گر، وقوع فرگزیت را پیش‌بینی کرده است. اسپوتنیک به مقاله «لوران رابله»، خبرنگار فرانسوی اشاره کرد که در آن این موضوع مطرح شده که در زمینه بروز پاندمی کرونا و بحران سلامتی مشخص شد که صنعت از اتحادیه اروپا رخت بسته است؛ چراکه تقریباً کارخانه‌ای برای تولید ماسک باقی نمانده و تا ۸۰ درصد مواد خام برای تولید دارو خارج از مرزهای اروپاست. در عین حال چین که کرونا از آنجا آمده، فقط با رشد چشمگیر صادرات محصولات پزشکی ثروتمندتر شد.

نویسنده این مقاله در این موضوع اروپا را مسئول مستقیم می‌داند که با قراردادهای تجاری سر و کار دارد و مانع اعطای امتیاز به تجارت اروپا می‌شود و همچنین به کشورها پیشنهاد می‌دهد که هزینه‌های پزشکی را کم کرده و برای بهبود رقابت، درآمد پزشکان را نیز کاهش دهند. به عقیده این خبرنگار، اتحادیه اروپا می‌توانست حمایت و پشتیبانی قابل توجهی از کشورهای عضو داشته باشد. وی همچنین یادآوری کرد که آمریکا طرح سوم کمک را پذیرفته و میزان بودجه اختصاص داده شده طی سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، پنج تریلیون دلار است که در این مدت بودجه اتحادیه اروپا برای کمک به مردم در مقابله با همه‌گیری، ۳۰۰ میلیارد یورو هم نبوده است.

افق تیره و تار برای ماکرون

رئیس گروه «نسل فرگزیت» با اشاره به شیوه مدیریت ماکرون در قبال این بحران گفت که رئیس‌جمهوری فرانسه به کار کثیف اتحادیه اروپا مشغول است و هیچ شور و اشتیاقی برای او وجود نداشته است. رئیس نسل فرگزیت گفت: «فکر نمی‌کنم که ماکرون استعفا دهد و در واقع یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری، این اقدام منطقی نیست، اما اگر او دموکرات بود، اصلاحات درخواست شده اتحادیه اروپا را ادامه نمی‌داد.» این فعال سیاسی معتقد است که فرانسه و ایتالیا پیشگام ترک اتحادیه اروپا هستند، اما به دلیل اختلافات سیاسی در رم، پاریس بر همسایه اروپایی‌اش با این اقدام تاریخی غلبه می‌کند. وی ابراز اطمینان کرد که فرگزیت تا سال آینده اتفاق می‌افتد و اگر مکرون در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد و یک فرد دموکرات که متقاعد به برگزاری همه‌پرسی در مورد عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا پیروز شود، منصب وی را برعهده گیرد.

این در حالی است که ستون‌نویس روزنامه فیگارو با اشاره به این مسئله گفت که استراتژی بریتانیا برای مبارزه با ویروس کرونا موفق‌تر از اتحادیه اروپا بوده است؛ علی رغم اینکه بدبختی‌های بسیاری پس از بریگزیت برایشان به وجود آمد. اربله نوشت: «اتحادیه اروپا بسیار کُند و بد مذاکره می‌کند و بخش اعظم کشورهای اروپایی در حال دور زدن اتحادیه و خرید واکسن از روسیه و چین هستند.» وی افزود که برگزیت نشان داد که خروج از اتحادیه اروپا دشوار اما ممکن است و حتی می‌تواند مفید باشد؛ در شرایطی که اتحادیه اروپا از فرانسه در هیچ بحرانی حمایت نمی‌کند. وی در ادامه گفت: «اتحادیه اروپا فقط یک ساختار بروکراتیک اضافی و ناسازگار است که به نفع ما اقدام نمی‌کند»

این در حالی است که خود ماکرون نیز طی سال‌های اخیر از ایده فرگزیت حمایت کرده بود. ماکرون در اوایل سال ۲۰۱۷ زمانی که نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود و زمانی که حتی هنوز موضوع برگزیت چندان جدی نشده بود، به بی‌بی‌سی گفته بود که اتحادیه اروپا یا باید اصلاحاتی را پذیرا باشد یا در غیر این صورت با احتمال «فرگزیت» روبرو شود. ماکرون گفته بود: «من طرفدار اتحادیه‌ اروپا هستم. در طول مبارزات و تبلیغات انتخاباتی بر ارزش‌ها و سیاست‌های اروپایی تاکید کردم؛ چراکه عقیده دارم این نکات برای مردم فرانسه و موقعیت کشور در دنیا اهمیت دارد.» وی افزود: «‌اما در عین حال، باید وضعیت را ببینیم و به مردم گوش دهیم. به این نکته توجه کنیم که آن‌ها بسیار خشمگین هستند؛ چراکه ناکارآمدی اتحادیه اروپا دیگر قابل ادامه نیست.

به نظر می‌رسد که این ناکارآمدی ابعاد جدیدی در زمینه مبارزه با بحران سلامت جهانی پیدا کرده است. این خود نشان می‌دهد که شبح فرگزیت و چندپاره ‌شدن اتحادیه اروپا بار دیگر ممکن است قاره سبز را فرا بگیرد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 10975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =