افسردگی احتمالی بهبودیافتگان کرونا، نیازمند حمایت اجتماعی

عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران معتقد است، واکنش‌های اضطرابی و افسردگی احتمالی بهبودیافتگان کرونا، نیازمند بررسی روابط فرد با محیط و همچنین حمایت‌های اجتماعی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، فربد فدایی در خصوص آثار روانی احتمالی گذار از بیماری کووید ۱۹ اظهار داشت: ویروس کرونا علاوه بر دستگاه تنفس، دیگر ارگان‌های بدن همچون دستگاه عصبی انسان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، براساس مشاهدات، ابتلا به کرونا و گذار از دوران بیماری با اختلال در حافظه، کاهش توجه، تمرکز و هوشیاری همراه است.

وی افزود: همچنین افسردگی و اضطراب به عنوان عوارض واکنشی کرونا (بعد از بهبود) مطرح می‌شود؛ در واقع ترس، وحشت و نگرانی در برابر یک موضوع ناشناخته و نگران‌کننده که بی‌شک جنبه طبیعی دارد.

این متخصص اعصاب وروان خاطرنشان کرد: بنابراین در مواجهه با کرونا بدن انسان با دو تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی و تاثیر ثانویه (غیرمستقیم) به عنوان یک عامل استرسور شدید برای فرد، خانواده و اطرافیان روبه‌رو است.

وی افزود: در حال حاضر برای آثار عصب‌شناختی کرونا معالجه و درمان قطعی یافت نشده اما امید است با گذشته زمان به تدریج بهبود یابد. در برخی بیماران مبتلا به کرونا هم با کاهش ظرفیت تنفسی و بالتبع افت میزان خون‌دهی به مغز، عملکرد دستگاه عصبی کاهش پیدا می‌کند؛ درمان قطعی برای این عارضه نیز همچنان شناسایی نشده است.

فدایی تاکید کرد: واکنش‌های اضطرابی و افسردگی بهبودیافتگان کرونا اما با توصیه‌های روانپزشکی همچون بررسی روابط اجتماعی فرد با محیط، رفع احساس تنهایی و برخورداری از حمایت‌های اجتماعی درمان می‌شود.

به گفته عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران، گاه نیز برای کنترل اضطراب شدید و افسردگی بهبودیافتگان کرونا باید از دارودرمانی بهره جست.

کد خبر: 1168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =