انجام معاینات دوره‌ای، هزینه‌های دندان‌پزشکی را به حداقل می‌رساند

یک متخصص پروتزهای دندانی استفاده از مسواک را دو بار در شبانه‌روز برای حفظ سلامت دهان و دندان کافی ندانست و توصیه کرد، برای جلوگیری از کلونی‌ میکروبی دهان و دندان، روزانه چهار تا پنج بار مسواک زده شود و همچنین پیش از خواب از نخ دندان استفاده کرده و با آب‌نمک ولرم محیط دهان قرقره شود. 

دکتر اکبر فاضل در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین به مناسبت روز دندانپزشک، با بیان اینکه مردم باید همواره بهداشت دهان و دندان خود را چه در مدت شیوع کرونا و غیرکرونا، رعایت کنند، افزود: یکی از موارد بهداشتی دهان دندان، مسواک کردن است؛ اما فاصله استفاده از مسواک نباید بیش از 5- 4 ساعت شود؛ زیرا با افزایش فاصله، کلونی میکروبی در دهان تشکیل و تخریب مینای دندان ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: عوامل مخرب، همان مواد غذایی هستند که توسط میکروب‌های اسید دوست، تجزیه و اسید ناشی از آن مینای دندان را حل کرده و پوسیدگی آغاز می‌شود. از این‌رو لازم است با مسواک کردن به دفعات و بهتر اینکه پس از هر غذا، امکان تشکیل کلونی میکروبی در دهان فراهم نشود.

متخصص پروتزهای دندانی، استفاده از مسواک را به تنهایی در حفظ بهداشت دهان و دندان کافی ندانست و گفت: با مسواک نمی‌توان فاصله بین دندان‌ها را تمیز کرد و باید حتما از نخ دندان استفاده شود؛ بسیاری از بیمارانی که مراجعه می‌کنند، پوسیدگی ناحیه بین دندانی دارند؛ زیرا آن‌ها تنها به مسواک کردن اکتفا کرده و از نخ دندانی استفاده نمی‌کنند؛ حال اینکه فاصله دندان ناحیه بسیار مناسبی برای عملیات تخریبی از طریق تجمع مواد غذایی و میکروب‌ها است که با تخمیر آن‌ها پوسیدگی پنهان ایجاد شده و به ناگهان بیمار احساس درد کرده یا دچار شکستگی دندان می‌شود.

فاضل، بهترین زمان استفاده از نخ دندان را شب‌هنگام و پیش از خواب بیان کرد و ادامه داد: پس از مسواک کردن، باید بین دندان‌ها با نخ‌دندان کامل تمیز شود. همچنین مطلوب در این است که محیط دهان قلیایی باشد و حالت اسیدی نداشته باشد و از این‌رو بهتر است پس از نخ‌دندان، با استفاده از آب‌نمک ولرم، دهان قرقره شود تا در طول خواب امکان فعالیت میکروبی وجود نداشته باشد.

انجام معاینات دوره‌ای

وی با بیان اینکه با رعایت این دستورالعمل، پرداخت از جیب بیماران برای هزینه‌های دندانپزشکی به حداقل می‌رسد، تصریح کرد: رعایت این مسائل بهداشتی از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند؛ اما توصیه این است که هر شش ماه یک‌بار حتما به دندانپزشک مراجعه شود تا مشکلات احتمالی دندان و پوسیدگی‌های جزئی شناسایی و ترمیم شود.

داشتن سبک زندگی سالم

فلوشیپ پروتزهای ایمپلنت، با اشاره به برخورداری از سبک زندگی سالم به عنوان یک توصیه دیگر برای سلامتی دهان و دندان، افزود: بسیاری از افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان به مصرف تنقلاتی مانند پفک، بیسکوئیت، شکلات و غیره علاقمند بوده و کمتر، از مصرف مواد غذایی مفید مانند میوه و سبزی استقبال می‌کنند. درحالی که این مواد غذایی رکن اساسی سلامت ما به شمار می‌رود و قطعا باید در برنامه غذایی روزانه مصرف انواع سبزی‌جات و میوه‌جات که منبع املاح و ویتامین‌ها به شمار می‌روند، گنجانده شود.

فاضل اظهار کرد: همچنین باید توجه داشت، جویدن برخی از میوه‌ها مانند سیب و هویج حالت ماساژ برای لثه‌ها و خودشویی و خودتمیزی برای دندان‌ها ایجاد می‌کند و به این ترتیب، ماساژ فیزیولوژی طبیعی حاصل می‌شود.

وی مصرف مواد دارای کلسیم، مانند لبنیات، شیر، ماست، دوغ و کشک و میوه‌جات و سبزی‌جات حاوی این مواد معدنی را برای حفظ سلامت دهان دندان موثر دانست و گفت: کلسیم از مواد بسیار ضروری برای داشتن استخوان‌های قوی منجمله استخوان فک به شمار رفته و از ایجاد پوکی استخوان در دوران میانسالی جلوگیری می‌کند.

کد خبر: 12986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =