مخابره پیام یا حادثه، مسئله این است!

انفجار در کارخانه‌جات تولید موشک‌های پدافند هوایی «آرو» که ستون فقرات پدافند موشکی و سامانه گنبد آهنین است، به همراه اصابت موشک به نزدیکی دیمونا، واکنش و تحلیلهای مختلفی را به دنبال داشته و کماکان این سوال مطرح است که رخدادهای مذکور مخابره پیامی روشن برای سردمداران تل‌آویو بوده یا حادثه‌ای موشکی در قلب اسرائیل.

به گزارش آتیه آنلاین، انتشار خبر اصابت موشک به مرکز هسته‌ای دیمونا در کنار انفجار درکارخانه‌جات تولید موشک‌های پدافند هوایی «آرو» که ستون فقرات پدافند موشکی رژیم صهیونیستی را تشکیل میدهد موج گسترده‌ای از نگرانی را میان شهروندان سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است. این مسئله از آنجایی به یک موضوع جدی در افکار عمومی شهروندان صهیونیست تبدیل شد که همگان شاهد دستپاچگی نیروهای امنیتی و ارتش این رژیم در تایید و رد اخبار منتشر شده بودند. رخدادی که علاوه بر مشکلات موجود در داخل ساختار سیاسی اسرائیل موجی از انتقادهای داخلی و خارجی را متوجه نخست وزیر مکلف این رژیم کرد. 
عصر روز چهارشنبه ابتدا رسانه‌های صهیونیستی از جمله «هاآرتص» خبر از انفجاری مهیب در کارخانه ساخت موتورهای موشکی «تومر» دادند که یک روز قبل رخ داده بود. در ادامه و حوالی ساعت ۱:۲۰ بامداد امروز پنج‌شنبه به وقت تل‌آویو بود که همین رسانه‌ها خبر از اصابت موشک به نزدیکی تاسیسات اتمی «دیمونا» دادند.این رخدادهای امنیتی در حالی مرکز حیاتی رزیم صهیونیستی را با تهدیدی غیر قابل وصف رو به رو کرد که واکنش های مختلفی را در سطوح گوناگون برانگیخت.
در همین راستا آویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل بیت‌نا» و رقیب انتخاباتی نتانیاهو در پی شلیک موشکی از خاک سوریه به اراضی اشغالی، انتقادهای متعددی را روانه نخست وزیر مکلف اسرائیل کرد و اظهارات تندی وی را مورد حمله قرار داد.
سایت خبری منتسب به حزب اسرائیل بیتنا با انتشار گزارشی در خصوص انتقادهای لیبرمن در رابطه با انفجارهای رخداده نوشت، وزیر جنگ سابق اسرائیل با اشاره به ناتوانی نتانیاهو در اداره کشور و بروز این ناتوانی درهمه ابعاد در حساب توییتری خود نوشت: وضعیتی که در آن یک موشک با کلاهک ۲۰۰ کیلوگرمی به سمت"اسرائیل "شلیک می‌شود، می‌توانست به شکلی کاملا متفاوت رقم بخورد. نتانیاهو می‌خوابد و اسرائیلی‌ها را بی‌دفاع به حال خود می‌گذارد.
با این وجود که لحظاتی بعد از این حادثه، اسراییل اقدام به بمباران مناطقی در جنوب دمشق کرد اما خبرگزاری رسمی سوریه با نتشار خبری از مقابله پدافند هوایی این کشور با حمله موشکی اسراییل به منطقه الضمیر در حومه پایتخت سوریه خبر داد.
بر اساس گزارش منتشر شده در خبرگزاری رسمی سوریه رژیم صهیونیستی در یک سال گدشته به طور میانگین در هر ماه میلادی یک حمله تجاوزکارانه به جغرافیای سوریه داشته است که طی آن تعداد قابل توجهی از افراد غیرنظامی آسیب دیده اند. در میان حملات هوایی و بعضا موشکی صهیونیست ها به شامات پدافند هوایی سوریه با کارنامه قابل قبولی توانسته با این اقدامات ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی مقابله کند. 
اما حالا پس از انتشار خبر انفجار در مرکز تولید موشک‌های پدافند هوایی «آرو» تحلیلهای مختلفی در خصوص این وقایع در رسانه های اسرائیلی و خارجی دست به دست میشود. تحلیل هایی که اغلب حاکی از غیر اتفاقی بودن این رخدادها و عملیاتی موشکی از داخل مرزهای سوریه با هدف زیر ضرب بردن مرکز حیاتی اسرائیل و مهمتر از آن مخابره پیامی مشخص برای سران صهیونیست در تل‌آویو است. پیامی که مضمون آن به مقامات اسرائیل گوشزد می‌کند که تداوم شرارت می‌تواند هزینه‌هایی با ابعاد بسیار بزرگتر و خطرناک‌تر برای این رژیم در پی داشته باشد.
بسیاری از سیاست‌مداران و استراتژیست‌های اسرائیلی بارها به آسیب‌پذیری این رژیم با جغرافیای کوچک و محاصره شده از سوی جریان‌های مقاومت، هشدار داده بودند و بر این گزاره راهبردی تاکید نمودند که نتانیاهو نباید با افزایش تنش و شرارت زمینه ضربه مستقیم به منافع این رژیم را فراهم کند. ناامنی رخداده در اسرائیل آنهم با این ضریب از تهدید در حالی ابعاد بسیار گسترده‌تری را در میان افکار عمومی در سرزمین های اشغالی به همراه خواهد داشت که  برای همه مهاجرین اسکان داده شده در سرتاسر جغرافیای این رژیم که از نقاط مختلف دنیا در آرزوی زندگی بهتر و امن‌تر به خاک فلسطین اشغالی آمده‌اند، امنیت، اصلی‌ترین اولویت و نیاز حیاتی است و در صورتی که این اصل دچار خدشه شود هیچ‌گونه تعلق خاطری به این سرزمین و رژیم جعلی صهیونیستی و در نتیجه حمایت از این رژیم نخواهند داشت.
اکنون اصلی‌ترین تهدیدی که موجودیت این رژیم جعلی را تهدید می‌کند، تضادهای شدید اجتماعی، اقتصادی و مذهبی است که تداوم وضع موجود و افزایش ناامنی به طور قطع این روند را تشدید خواهد کرد. هرچند که هسته و جوهره اسرائیل بر بستر ناامنی شکل گرفته و طبعا هیچ‌گاه روی امنیت را نخواهد دید. فارغ از اثرات امنیتی رخدادهای اخیر، مشخص شدن آسیب‌پذیری شدید اسرائیل در حوزه‌های راهبردی موجب شکل‌گیری دو دستگی شدید در این رژیم شده و هم‌زمان با تظاهرات روزانه در شهرهای مختلف علیه نتانیاهو، فشارها را بر او افزایش داده است.
از سوی دیگر بنابر اعلام ارتش رژیم، موشک شلیک شده به سمت دیمونا بدون امکان رهگیری توانسته از سامانه گنبد آهنین عبور کرده و در آستانه برخورد به این مجتمع به صورت خودکار و بدون این که سامانه‌های پدافندی نقشی در آن داشته باشند در آسمان منفجر شده است. این نشان می‌دهد که موشک فوق، امکان برخورد با دیمونا را نیز داشته اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده است.
پس از بروز واکنش‌های مختلف در داخل این رژیم رسانه‌های خارجی به خصوص عربی به بازخورد این رخداد در جامعه آمریکا و واکنش مقامات واشنگتن اشاره داشته و تحلیل‌هایی نیز در این رابطه ارائه کردند. در این میان برخی از کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند که با روی کار آمدن دمکرات‌ها شرایط برای نتانیاهو و سردمداران رژیم اشغالگر قدس در حوزه سیاست و امنیت خارجی تغییر کرده است . بر همین اساس نتانیاهو از شرایط دوران دونالد ترامپ بهره مند نیست و در قابل مقامات آمریکایی دمکرات در واشنگتن صراحتا اسرائیل را از تداوم رفتارهای شرارت امیز و پرهزینه همچون گذشته منع کرده‌ و به شکلی کاملا تلویحی این پیام را به تل‌آویو مخابره کرده اند که در صورت ادمه این قبیل رفتار حاضر به همسویی و همراهی این رژیم در پرداخت هزینه های تحمیلی نیست.
در آخر باید خاطر نشان کرد که اصابت موشک به مدار پیرامونی دیمونا پیامی واضح برای صهیونیستها است. اسرائیل با وجود تعداد قابل توجهی کلاهک اتمی به روشنی میداند که اگر در اتخاذ سیاست‌های جاری در خصوص ایران و مقاومت هرگونه ماجراجویی لحاظ کند باید در انتظار قرارگرفتن بر سر دوراهی ادامه حیات یا ممات باشد و این موضوع شرایط این رژیم را حساس‌تر از گذشته می‌کند. 
به اعتقاد اغلب کارشناسان داخلی اسرائیل با وجود پرونده مالی نتانیاهو در دادگاه‌های این رژیم و عدم ارائه کارنامه روشن از سوی نخست وزیر مکلف در حوزه مدیریت داخلی این کشور یک راه به عنوان گزینه خروج از شرایط کنونی انتخاب شد. درنهایت نتانیاهو با انتخاب این گزینه به دنبال این قبیل اقدامات رفت تا بتواند بخشی از عدم توانمندی خود را در اداره ساختار سیاسی، اقتصادی و امنیتی جبران کند. مسئله‌ای که نه تنها برای وی راهگشا نبود بلکه با بازگشت این طوفان به داخل مرزهای این رژیم نمودار امنیتی اسرائیل را با سیری نزولی همراه کرده است.
گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 13963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =